Det kan nog funka. Men man bör definitivt inte låta den vara hela sommaren. Att ta dem redan när de är extremt små vinner man inget på. Men med någon eller några veckors intervall ts borr allt är definitivt bra, sedan kan man ju spara lite till hösten för en giftbehandling om man vill.
 
I dagens Uppsala Nya Tidning:

– Om du har parkslide på din tomt i Storbritannien kan du inte försäkra ditt hus. Den förstör rörledningar och husgrunder. Det finns bilder som visar hur den gått upp genom parketten. Även i Sverige har försäkringsbolag börjat titta på om du har parkslide, i vissa områden.

Stämmer det ang. försäkringar?
 
Fakk...

Tur jag har en grävare. Skall man gräva upp drygt en meter djupt och frakta bort det. Eller kan man ta jorden och bottna med på en liten landhöjning jag skall göra? Jorden hamnar då ca 1 meter ner. Sedan nya massor på det
 
  • Närbild på upptagen jord och gräs med synliga röda späda skott, som visar potentiell jord för landhöjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A atomlab skrev:
Fakk...

Tur jag har en grävare. Skall man gräva upp drygt en meter djupt och frakta bort det. Eller kan man ta jorden och bottna med på en liten landhöjning jag skall göra? Jorden hamnar då ca 1 meter ner. Sedan nya massor på det
Jag tror du kan det lugnt med grävaren, det ser ut som något annat än parkslide.
 
Såhär det fjolårets buskar ut.
 
  • Barruka buskar i en trädgård med nakna grenar, jordig mark och en bänk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Fakk...

Tur jag har en grävare. Skall man gräva upp drygt en meter djupt och frakta bort det. Eller kan man ta jorden och bottna med på en liten landhöjning jag skall göra? Jorden hamnar då ca 1 meter ner. Sedan nya massor på det
Det där är inte Parkslide. De viker sig inte på det där viset när de vissnar, utan går tvärt av. vänta och se, det kan vara jättefina blommor. Eller ogräs.
Och de bildar inte buskar och tuvor på det där viset. Stammar som är såpass höga är 3-4 cm tjocka vid basen. Mycket mer bambulika än det du har.
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Kan ev vara någon plymspireasort. Om jag har rätt har du den mest underbara växt som ingen trädgård bör vara utan. Den kan man för övrigt flytta om den/de står fel.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Blomsterlönn?
 
Jag var ute och tittade på mina plymspireor. De är senare än hos dig. De har just tittat upp och har "dina" buskiga små spröt på knopparna.
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Jag har fått bra resultat med min egen hitte-på metod. Rycker alla skott och tillhörande rötter den 1:e varje månad under växtsäsong. Har även låtit andra växter o träd skapa skuggig miljö vilket sliden inte trivs med. En bubblare i sammanhanget var när jag insåg att vanlig rabarber konkurrerar ut sliden, så nu växer det ett par rabarberstånd i tidigare slide-infekterad mark. Det har blivit otroligt mycket bättre under de 5 år jag hållit på, tog nog knappt ett tiotal skott varje månad förra året. Kommer tyvärr inte bli av med dem helt eftersom grannen intill inte försöker få bort sitt bestånd (roten till det onda).



D Daniel 109 skrev:
Det kan nog funka. Men man bör definitivt inte låta den vara hela sommaren. Att ta dem redan när de är extremt små vinner man inget på. Men med någon eller några veckors intervall ts borr allt är definitivt bra, sedan kan man ju spara lite till hösten för en giftbehandling om man vill.
 
  • Gilla
matsfaxer1 och 2 till
  • Laddar…
Jag är annars spänd på hur det gick med GK100:s el-experiment, och hur planen ser ut för fortsatt forskning.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det där låter som en metod som jag tror på. Kul att du redan testat den en längre tid.
 
Grön krukväxt på fönsterbrädan framför öppet fönster med utsikt över bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag som tycker dessa är så fina så jag t.o.m har dem i kruka inomhus....:)
Den växer så fort så inte ens bladlössen hinner åka med..:)
 
  • Gilla
  • Haha
shadowfire och 3 till
  • Laddar…
Jag planterade dessa i 2 jätteplastkrukor på mitt trädäck. Det blev mycket pampigt. Hade jag känt till växten när jag byggde nytt hade jag kunnat skippa de mer långsamväxande bambu som jag hade som insynsskydd innan trädgårdens häckar växt upp.
 
Går det att plantera på ett ansvarsfullt sätt? Jag kan ju hålla med om att de är ganska fina, men även om man har dem i kruka, vad gör man om tröttnar? Kan man ta livet av dem "i krukan"?
 
  • Haha
  • Gilla
hjalle74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.