Kirskål kan jag stå ut med. Jag har inte rört i jorden där än så jag får kolla och återkomma.
 
Detta ser ut som en röd Sedum - Kärleksört (Googla), den är på väg upp nu även hos oss just nu :D
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Då tar vi lite fler bilder.
 
  • Kluven trädstam och stympade grenar bland stenar och torrt gräs i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en liten planta med rötter och spirande blad för att visa ett stadie i ett växtprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tgr_se skrev:
Då tar vi lite fler bilder.
Den första bilden där, det där röda skottet som sticker upp, mitt bland stjälkarna. Hur ser det ut om du trampar ner det som växer runt om (så slipper du störa oskyldiga växter i jakten)?
 
T tgr_se skrev:
Då tar vi lite fler bilder.
Den översta bilden med avskurna stammar skulle kunna vara parkslide - du får se hur skoten ser ut när de kommer.
Den understa bilden är något annat :)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Här kommer närmare bild på skottet ovan.
 
  • Närbild av en ny växtskott som tittar upp bland döda blad och kvistar på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Bichonen
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Här kommer närmare bild på skottet ovan.
Ja, hade jag sett detta skott hemma i mitt "wasteland" så hade jag sagt att det var parkslide - men jag lämnar ändå en liten reservation då det är svårare att se på foton.
 
T tgr_se skrev:
Här kommer närmare bild på skottet ovan.
Jag är rädd att den där ser väldigt bekant ut... Kan vara en annan slidväxt, men den ser väldigt bekant ut
 
Skottet du håller i handen tror jag är Rhodiola rosea rosenrot, tidigare Sedum rosea.
 
Blomsterlönn har oxå Bambuliknande ved. Något invasiv den oxå.... Inte som parkslide dock.
 
Ett lite mer uppväxt skott.
 
  • Ung planta med brungröna blad som växer upp ur marken med gräs och lövverk i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Påminner om våra pioner
 
Ni är så gött positiva! Återkommer med fler bilder om några veckor då :)
 
harry73
Hade det varit parkslide hade du inte hittad så många andra växter.
Jag tror du kan sova lugnt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.