1 548 207 läst · 5 401 svar
1548k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Jag menar att om parksliden förs upp på denna lista över invasiva och främmande arter som blir förbjudna att sprida, så bör man ha någon form av case mot ett byggföretag som spridit parkslide. Om inte civilrättsligt så åtminstone som allmänt åtal. Och ett sådant mål kunde nog avsevärt reducera förekomsten av aningslösa byggare som sprider massor med parkslidesrötter.D Daniel 109 skrev:
Som det står, medveten spridning. Det är dessutom inte fastighetsägaren som ses som drabbad utan naturen.
Hur går det med den där insekten som det var tal om, typ det enda naturliga "fienden" som konsumerade eller skadade Parksliden på något sätt. För några år sen skulle de starta test live i Storbrittanien, någon som sett uppdatering på den?
Efter att ha läst den här tråden blir man lite rädd för att köpa hus vintertid... Reser mycket med bil i Sverige och ser bestånd poppar upp, synnerhet runt gbg men det kanske är slumpen.
Rallarros / mjölkört har gett mig en nära-parkslides-upplevelse om vårarna då deras skott påminner om de jag sett bilder på här.
Efter att ha läst den här tråden blir man lite rädd för att köpa hus vintertid... Reser mycket med bil i Sverige och ser bestånd poppar upp, synnerhet runt gbg men det kanske är slumpen.
Rallarros / mjölkört har gett mig en nära-parkslides-upplevelse om vårarna då deras skott påminner om de jag sett bilder på här.
Fast det är nog bättre att låta den komma upp mer innan man ger sig på den.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
OJ redan!!!??! Men herregud vilken pigg rackare!N Nicke_S skrev:
Jag var ute på årets första Parkslidebevakning igår, men så tidig brukar inte min vara ändå (bara jag som är nojjig).
Ska bli riktigt intressant och se hur många skott jag får i år. Gissar på 22st totalt, lite jordkrypare bara.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Antingen eller, för så fort den vecklar ut något grönt och visar sitt klorofyll så lapar den på duktigt av fotosyntesen och skapar energi till de rötter som inte syns, så det är inte alls tokigt att bekämpa den tidigt och sonika hindra den från att nyttja fotosyntesen.D Daniel 109 skrev:
Det är rn balansgång, det går åt en hel del energi för att växa, så du tär antagligen plantan mer på att släppa upp den något längre. Dessutom blir det mindre jobb. En gång i veckan när det blivit lite varmare är nog lagom.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Min erfarenhet efter alla år med kampen mot Parksliden, och som nu snart har dödat den helt, har varit att det enda som har bitit på den när den fått växa upp lite har varit glyfosatinjektion (eller annan kraftig kemisk attack) in i stammarna. Alltså då måste man låta den växa på så pass mycket att den utvecklar de klassiska vätskefyllda "bambustammarna". Den är helt fenomenalt bra på att lagra ner energi i rotsystemet och det är just därför det är så lätt att döda den "ovanför mark" och tro att man fått bukt med den bara för att man fått på glyfosat på blad eller grävt lite.D Daniel 109 skrev:
Det som fungerat överlägset bäst för min del har varit att hindra den få sol, men låta den kämpa för att få det. Den bränner enormt mycket krut på att kämpa sig upp mot solljuset.
Det som har fungerat absolut sämst har varit glyfosatbehandling på blad eller bara ytlig grävning när den redan fått ner och fått ut energi i sitt enorma nätverk av tunna rötter.
Hur har du gjort då? Svart tält över eller?
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Första åtgärden var grävning för att få upp de riktigt stora rötterna. De största var i klass med benet på en vuxen person i omkrets. Just de rötterna kan lagra energi kopiöst länge, så det var rätt gott att få bort själva "huvudnoden" i hela Parkslideslänten även om jag grävde av småbitar/mindre rötter som i sin tur spreds ut. Parksliden är dock mycket, mycket lättare att döda om den bara har de tunna rötterna att förlita sig på (minst storlek är som en lite grövde sytråd, helt svart).D Daniel 109 skrev:
Sedan spenderade jag några år med glyfosatbekämpning mm, vilket kändes som ett evighetsjobb - men det som tog absolut bäst skruv var att kapsla in hela området med kraftig markduk och sedan direktbekämpa de rackare till skott som ändå lyckats spränga igenom eller på något vänster ta sig runt. Då får den förbruka enorma mängder energi och så fort den kommer upp till ytan så står där en ilsken husägare med spade som direkt dräper den.
Kortfattat om hur man dödar Parkslide:
- Gräv bort alla rötter och fyll på med ny ren jord. Kräver vanligtvis grävmaskin för den går djupt och brett.
- Dra bort alla skott varje vecka i flera år. Förmodligen många år, och jag är inte ens säker på att det går om beståndet är ordentligt etablerat.
- Spruta in glyfosat i stammarna, företrädesvis strax innan första frosten då den drar ner näring till rötterna. Kräver normalt mer än en behandling.
- Plantera träd som skymmer solljuset helt. (Jag trodde det skulle fungera med presenning, men tyvärr är den en mästare på att leta sig ut både över mark under presenningen, och även med rotskott under mark. All annan växtlighet stendör och det enda man ser när man lyfter presenningen är ett kompakt ormbo av blek parkslide som till slut alltid hittar ut.)
- Mitt eget sätt som jag skrivit om tidigare i tråden: Dra upp skotten och spruta ner natriumhydroxid i marken där stammen gått ner. Det dödar rötterna en liten bit runt om så nästa skott kommer några cm bort. Övrig växtlighet påverkas förvånansvärt lite. Detta tar också flera år.
Sammanfattningen är att det antingen kostar väldigt mycket pengar, alternativt kostar många års jobb.
- Gräv bort alla rötter och fyll på med ny ren jord. Kräver vanligtvis grävmaskin för den går djupt och brett.
- Dra bort alla skott varje vecka i flera år. Förmodligen många år, och jag är inte ens säker på att det går om beståndet är ordentligt etablerat.
- Spruta in glyfosat i stammarna, företrädesvis strax innan första frosten då den drar ner näring till rötterna. Kräver normalt mer än en behandling.
- Plantera träd som skymmer solljuset helt. (Jag trodde det skulle fungera med presenning, men tyvärr är den en mästare på att leta sig ut både över mark under presenningen, och även med rotskott under mark. All annan växtlighet stendör och det enda man ser när man lyfter presenningen är ett kompakt ormbo av blek parkslide som till slut alltid hittar ut.)
- Mitt eget sätt som jag skrivit om tidigare i tråden: Dra upp skotten och spruta ner natriumhydroxid i marken där stammen gått ner. Det dödar rötterna en liten bit runt om så nästa skott kommer några cm bort. Övrig växtlighet påverkas förvånansvärt lite. Detta tar också flera år.
Sammanfattningen är att det antingen kostar väldigt mycket pengar, alternativt kostar många års jobb.
Redigerat: