En anekdot är att min bästa vän som köpte gräsmattejord på entreprenad och fick det utskopat, fick ju kontaminerad jord så i samband med att grässådden tog sig så drog det upp hundratals små parkslideskott ur samma jord.

Vi hjälptes åt men fick helt död på den genom att bara rycka upp de skotten och nypa den innan den fick chans att lapa solljus och etablera sig. Återigen, de små skotten med tunna rötter, har inte samma motståndskraft som en väletablerad Parkslide som fått stå orörd under flera år.

(däremot har jag X antal åsikter om att entreprenörer kör ut parkslidekontaminerad jord, det borde typ vara straffbart)
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Anna.p och 7 till
  • Laddar…
T TreeView skrev:
Läs tråden
1528 inlägg :thinking:
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Magnus E K
Intressant detta. Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om detta redan kommit upp, men jag har på några platser i Östergötland observerat parkslide växa vilt och den tycks hålla sig från år till år utan att öka i omfattning. Svårt att tänka mig att någon är där på de platserna och håller efter den. Kanske trivs den helt enkelt inte lika bra ute i naturen som i trädgårdar? Jag har även i min trädgård och har inget problem med den där, drar bara bort (och slänger bland brännbara sopor) de skott som kommer utanför den plats jag tillåter den att vara (långt från tomtgränsen dessutom). Blir grön och fin och även ganska kul att klippa ner det gamla på våren. Jag visste inte att det fanns när jag köpte huset (fel årstid) men skulle definitivt inte avstå från köp med den vetskap jag har idag.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Den kan vara snäll i många år. Så plötsligt - är det som om fan själv slår sitt trollspö över beståndet …

Jag flyttade till Österlen för 13 år sedan. Går längs strandstråket dagligen med min jycke. För ca fem år sedan började de små bestånden växa till sig i en otrolig fart och de två senaste åren har parksliden börjat hindra framkomligheten på det smala, asfalterade gångstråket. Kommunen röjde sent i höstas så vi får se hur det går - stora delar har nu inhängnats för betande kor.

Njut av denna vackra växt - så länge du kan :crysmile: Det kan komma en dag då du verkligen läser dessa 1534 (troligen då fler) inlägg. Fram till dess: var :D.
 
  • Gilla
Anna.p och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Jo, jag har förstått att det är stora problem med den på många håll (läste lite fler inlägg). Kanske trivs den inte riktigt här? Men jag får väl ladda upp med eldkastare och spadarsenal ifall att den något år börjar gå bärsärkargång. Jag har förövrigt drömt mardrömmar om en annan invasiv växt (jätteloka), hade ett stort bestånd av det nära min tidigare lägenhet. Något glyfosat eller annat växtgift kommer dock aldrig komma in i min trädgård (öppnar hellre en stenkolsgruva under tomten).
 
Oavsett vliket är det lämpligt att försöka bli av med den. Även om du inte går all in med gift och mekaniska åtgärder varannan timme. Klipp ner den några gånger om året i alla fall. Det är en växt som man vill bli sv med helt.
 
Om den håller sig begränsad så kan det vara flera skäl, tex att den faktiskt får vara ifred, att det är stenigt runtomkring vilket försvårar spridningen via de tjocka rötterna etc.

Furuviksparken är ett tragiskt exempel, där har de avsiktligt planterat "bambu" i den asiatiska delen, den har spridit sig under vägen och omger nu stora delar av det mysiga "Classic café" intill, de fina planteringarna där håller på att helt tas över av parksliden.
 
Hittade detta i hörnet av tomten på nyinköpta huset. Vad tror ni? Är jag också drabbad?
Marktäckt hörn av en trädgård med gröna växter och döda växtrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växtlighet med döda grenar och gröna blad i ett hörn av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Ser de gamla ihåliga stammar inte ut som en slideväxt?
 
Det är fullt med ihåliga nedklippta stammar och fullt med de mörkgröna skotten.
 
Däremot har du kirskål ;)
 
  • Gilla
Bjurran
  • Laddar…
Ångest:dizzy: kirskål.

Lika farligt som att ha plack.
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
D
T tgr_se skrev:
Det är fullt med ihåliga nedklippta stammar och fullt med de mörkgröna skotten.
Jag tycker "skotten" ser ut som penningblad. Är det ett trådlikt rotsystem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.