1 541 915 läst · 5 401 svar
1542k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Det låter som om parkslidebekämpning blir framtidens motsvarighet till att dika ut kärr för hand till åker.
Det är så mycket arbete så man skulle inte tro att det skulle gå. Likväl gick det då alla hjälptes åt i 200 år. Tack vare det har nationen åkrar att leva av.
Det är så mycket arbete så man skulle inte tro att det skulle gå. Likväl gick det då alla hjälptes åt i 200 år. Tack vare det har nationen åkrar att leva av.
Köpte hus i höstas. Kollade såklart efter misstänkt parkslide redan på visningen, då utan att se något. Ska tilläggas att jag är tämligen säker på att grannen två hus bort har parkslide i ett hörn emot gatan. När snön försvann hittade jag dessa misstänkta "bamburör". Nu har också skott visat sig. Inte mycket till andra spår, men det verkar komma från under grannens uppfart. Är jag medlem i klubben?
Mina föräldrar har ett jättebestånd med jätteslide, så känner ju igen formatet till viss del. Finns det andra växter som kan likna?
Redigerat:
Din bild går inte att visa. Bara ett rött kryss över den.A ArWo skrev:Köpte hus i höstas. Kollade såklart efter misstänkt parkslide redan på visningen, då utan att se något. Ska tilläggas att jag är tämligen säker på att grannen två hus bort har parkslide i ett hörn emot gatan. När snön försvann hittade jag dessa misstänkta "bamburör". Nu har också skott visat sig. Inte mycket till andra spår, men det verkar komma från under grannens uppfart. Är jag medlem i klubben?
Mina föräldrar har ett jättebestånd med jätteslide, så känner ju igen formatet till viss del. Finns det andra växter som kan likna?
[bild]
Tror jag fick ordning på det nu. Google photos verkar inte funka som image host, så fick byta. Får dock inte bort sista bilden.
Strået jag lade upp låg på toppen av komposten. Känner inte riktigt att jag vill att det ska va där innan jag vet vad det är.
Strået jag lade upp låg på toppen av komposten. Känner inte riktigt att jag vill att det ska va där innan jag vet vad det är.
Det ser misstänkt ut men vänta 1-2 veckor och låt det växa lite till så man ser bättre vad som kommer upp.A ArWo skrev:
Döda stjälkar utan rotklumpar kan du elda upp utan risk. Dom kan inte sprida sig.
Döda stjälkar med rotklumpar som det är liv i är det väldigt viktigt att man verkligen eldar upp för minsta lilla som inte har brunnit till aska sprider sig.
Det jag slet upp nu blir fjärrvärme i Jönköping om några veckor. Får hålla koll även i komposten då, även om jag inte tror förre ägaren gjort mer än klippa vad det nu var och slänga där.B Bichonen skrev:
Fjolårs stammar är ofarliga, de finns det inget liv i.
Undrar vad ni tror om Roundup.
Jag penslar det på skott som kommer upp.
Penslar endast för att jag egentligen är emot gifter samt att jag inte vill förstöra växter runtomkring.
Så hjälper det något alls att pensla skotten istället för att bara klippa av dom?
Hittade ingen pensel just nu
Jag penslar det på skott som kommer upp.
Penslar endast för att jag egentligen är emot gifter samt att jag inte vill förstöra växter runtomkring.
Så hjälper det något alls att pensla skotten istället för att bara klippa av dom?
Hittade ingen pensel just nu
Redigerat:
Har sprutor med flera kanyler.T term skrev:
Köpte på Wish för att ha till att trycka in olja under damaskerna i bromsok.
Skall testa detta.
Det svåra är dock mentalt att låta skiten växa upp såpass att det är möjligt.
Skotten jag postade nyss har redan fått en omgång
Forumet självt hostar ju alla bilder så bra och enkelt, jag förstår inte varför man ska hålla på och lägga de på något helt annat ställe.A ArWo skrev:
Blir ju ofta krångel direkt, och ofta blir ju trådar oläsliga i framtiden när de 3-part-hostade bilderna har försvunnit.
Nu funkade det inte att hämta bilder på min mobil utan att läggaupp dem emellan. Har någon en lösning för Nokia 8 får de gärna pma.Mikael_L skrev:
Nu har ju tråden blivit hundra sidor lång, men om jag minns rätt var det inte en rekommenderad metod att behandla små skott med glyfosat. De mest etablerade metoderna har väl varit att antingen rycka skotten eller låta de vara tills senhösten och då behandla med injicering/besprutning.dalle76 skrev:
Det finns många åsikter om vad som är bäst men jag har valt det sistnämnda. Att behandla på senhösten med maximerad effekten av glyfosatet då giftet dras ner i roten.
Redigerat: