1 545 789 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Jag har tidigare skrivit att min hundpromenad går längs Natura200-mark med ståtliga parkslidesområden på promenadväg till strandängarna som betas av kor. Det är mycket vackert. För 10 år sedan fanns bara ett par minimala bestånd men numera går man igenom något som mest liknar en djungel. Sände ett par bilder till länsstyrelsen för ett par år sedan. Om det gjort effekt tvivlar jag på men NU händer något. Ett gäng på 8 kraftfulla herrar håller på att röja marken ... det är väl en 7-800 meter på strandsidan av gångvägen. Man håller också på att sätta stolpar: strandängarnas kohage utvidgas således och här ska BETAS!
Parkslide är ju inte giftigt. Jag har tidigare läst att man låtit får beta ner sliden någonstans på västkusten ... men aldrig hört att kor gör det. Som det ser ut idag längs stranden har man bara huggit ner sliden så till våren blir det fina späda skott som förhoppningsvis blir mums för kossorna! (Här går inga mjölkkor.)
Detta kanske vore något för TS (som slitit så hårt i alla dessa år) och andra slidebekymrade följare ?
Parkslide är ju inte giftigt. Jag har tidigare läst att man låtit får beta ner sliden någonstans på västkusten ... men aldrig hört att kor gör det. Som det ser ut idag längs stranden har man bara huggit ner sliden så till våren blir det fina späda skott som förhoppningsvis blir mums för kossorna! (Här går inga mjölkkor.)
Detta kanske vore något för TS (som slitit så hårt i alla dessa år) och andra slidebekymrade följare ?
Höns är rätt brutala mot växtlighet också.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Reservratrolen verkar ju rentav vara galet nyttig, så det blir nog gott för korna. Däremot tror jag inte kor lämpar sig i min trädgård, ha ha..yonna skrev:Parkslide är ju inte giftigt. Jag har tidigare läst att man låtit får beta ner sliden någonstans på västkusten ... men aldrig hört att kor gör det. Som det ser ut idag längs stranden har man bara huggit ner sliden så till våren blir det fina späda skott som förhoppningsvis blir mums för kossorna! (Här går inga mjölkkor.)
Tack och lov verkar min Parkslide så gott som vara död nu. Åtminstone för stunden.
Jag blir väldigt nyfiken på hur man skall hantera parksliden i ett område med tomter där jag bor.
Marken är sedan många år planlagd och förberedd för att bebyggas, massor av fyllmassor med parkslide har körts dit. Varje år har parksliden tagit över mer och mer och jag bedömmer att varje tomt har ett större antal väl etablerade hobbar med parkslide + att områden utanför tomterna är en djungel.
Nu är första huset uppe, lyckligt ovetande om vad som väntar....
Baserat på hur jag själv jobbat i 3 år med min enda lilla kvadratmeter parkslide så fattar jag inte hur dom kommer kunna ha en normal trädgård framöver. Kommer den stackars husägaren få stå för detta själv eller borde husföretaget som säljer tomterna ha koll och informera om detta? Många tycker nog att detta är en bagatell men jag får ont i magen varje gång jag ser hurset som byggs under höst/vinter när björnen sover..
Marken är sedan många år planlagd och förberedd för att bebyggas, massor av fyllmassor med parkslide har körts dit. Varje år har parksliden tagit över mer och mer och jag bedömmer att varje tomt har ett större antal väl etablerade hobbar med parkslide + att områden utanför tomterna är en djungel.
Nu är första huset uppe, lyckligt ovetande om vad som väntar....
Baserat på hur jag själv jobbat i 3 år med min enda lilla kvadratmeter parkslide så fattar jag inte hur dom kommer kunna ha en normal trädgård framöver. Kommer den stackars husägaren få stå för detta själv eller borde husföretaget som säljer tomterna ha koll och informera om detta? Många tycker nog att detta är en bagatell men jag får ont i magen varje gång jag ser hurset som byggs under höst/vinter när björnen sover..
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Kan man anmäla det som byggfel? Dolt fel?
Det är intressant att se vackra mäklarbilder med text: "uppvuxen vacker och lummig trädgård" där tvåmeter höga parkslidesbestånd ger djungellik känsla. Sådan fastighet såldes i min by för ett knappt år sedan. Köparen lär fortfarande, ovetandes, njuta av sitt paradis.
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Kunde man få parksliden upp på EUs lista över invasiva växter tror jag att man hade kunnat framgångsrikt föra en talan mot byggföretag eller markentreprenör. Idag har den dock inte den klassningen. Får hoppas att den upptas på listan.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-...jur/Frammande-arter/Invasiva-frammande-arter/
Den kopplingen finns ändå inte. Att de finns med på listan har inget med om de kan vara ett hot mot en trädgård eller inte.
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Då läste du kanske inte det som står överst på sidan jag länkade tillD Daniel 109 skrev:
Om jag inte minns helt fel var det Tyskland som motsatte sig att parkslide tas upp på EU listan. Skälet var att Tyskland är så invaderat av parksliden att de helt enkelt har gett upp. Jag antar att finns växten med, klassad som invasiv är det förenat med ansvar och åtgärder för att eliminera skador som den förorsakar.
Vi får nog vänta på nyheten när den första fastigheten blir osäljbar pga parkslide. Då blir det rubriker..
Vi får nog vänta på nyheten när den första fastigheten blir osäljbar pga parkslide. Då blir det rubriker..
Tompaah: Jag är fullt medveten om vad den listan betyder. Syftet med den är att minska spridningen i naturen. Det har inget med skydd av tomtmark att göra. Det finns inga krav på att försöka bli av med djur och växter på listan.
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Hela förordningen finns här.D Daniel 109 skrev:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=celex:32014R1143
Jag tolkar inte kapitel 7, artikel II som exklusivt gällande för "natur".
Restriktioner
1. Invasiva främmande arter av unionsbetydelse får inte avsiktligt
a) föras in på unionens territorium, inklusive transiteras under tullövervakning,
b) hållas, inte heller i sluten förvaring,
c) födas upp, inte heller i sluten förvaring,
d) transporteras till, från eller inom unionen, utom för transport av arter till anläggningar i samband med utrotning,
e) släppas ut på marknaden,
f) användas eller utbytas,
g) tillåtas reproducera sig, växa eller odlas, inte heller i sluten förvaring, eller
h) släppas ut i miljön.
2. Medlemsstaterna ska vidta alla nödvändiga åtgärder för att förebygga oavsiktlig introduktion eller spridning, inbegripet, i tillämpliga fall, på grund av grov vårdslöshet, av invasiva främmande arter av unionsbetydelse.
Vad menar du då? Det kan inte hävdas vara ett byggnadsfel för att någon av dessa arter finns på fastigheten.