Mikael_L
Jag var kanske bara lite trögtänkt så här på morgonkvisten, jag tror jag fattade sen när jag läste hela det citerade inlägget en gång till. :)

Men som sagt, ha sand istället för fyllnadsjord är nog inte lämpligt i alla tillfällen, men har Strumpberg väldigt tät, fet, kompakt och näringsrik jord så kan det tvärtom vara en enorm fördel att blanda upp den med en massa sand och sen fräsa samman sanden med befintlig jord.

harry73
Men att påstå att det blandas av sig själv, är en stor överdrift

R
harry73 harry73 skrev:
Men att påstå att det blandas av sig själv, är en stor överdrift
Inte av sig själv... men mina maskar o koltrastar fixar jobbet galant, ett 5 cm lager med sand försvinner snabbt.

Har aldrig nånsin varit rädd att få in parkslide med matjorden, det tror jag är att överdriva riskerna rejält. Köp du din jord som du tänkt!

• Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
harry73
R RapidSledge skrev:
Inte av sig själv... men mina maskar o koltrastar fixar jobbet galant, ett 5 cm lager med sand försvinner snabbt.
Skulle du säga 1 cm skulle jag låta det vara, men 5 cm stämmer inte

Mikael_L
Bor man på en myr så stämmer det troligen. :thinking: :crysmile:

R
harry73 harry73 skrev:
Skulle du säga 1 cm skulle jag låta det vara, men 5 cm stämmer inte
Frågeställaren pratar om en trädgård han slår med trimmer dvs inte en golf green. Den är så ojämn så han/hon kan snubbla. Slänger man på 5 cm sand på det och jobbar lite med krattan så är det inget problem.

S Strumpberg skrev:
Jag kanske ska förtydliga lite. Vi kommer på ett ställe att sänka nivån max 50 cm. Resten behöver jämnas ut/bytas ut. Det enda som växer idag är ogräs. På sina ställen är det i princip sand idag.
Vi ska göra om hela trädgården och vi kommer behöva köpa jord/utfyllnad.
Efter att ha läst skräckhistorierna här vill jag inte riskera att få med parksliderötter. Så frågan var vad man ska köpa för att vara säker på att det är "rent". :D
Övriga frågor ställer jag i en annan lämplig tråd.
Det finns ingen som helst garanti att du kan köpa fyllnadsjord som är fri från parksliderötter då vårt land ännu inte har uppmärksammat problemet och gör något åt det.

Men du ska inte vara för orolig för får du med rötter där så är det små bitar och dom blir lättare att behandla än grova rötter som har vuxit på platsen i åratal.
Bara på dom med Roundup så fort du ser att det kommer upp parkslide så blir du av med eländet snabbt.
Lycka till (y)

• Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
B Bichonen skrev:
Det finns ingen som helst garanti att du kan köpa fyllnadsjord som är fri från parksliderötter då vårt land ännu inte har uppmärksammat problemet och gör något åt det.

Men du ska inte vara för orolig för får du med rötter där så är det små bitar och dom blir lättare att behandla än grova rötter som har vuxit på platsen i åratal.
Bara på dom med Roundup så fort du ser att det kommer upp parkslide så blir du av med eländet snabbt.
Lycka till (y)
Har du läst om parkslide, så vet du att så lätt är det inte att bli av med.

Nej, inte om de fått etablera sig. Små nyetablerade plantor är en annan sak.

Små parkslideskott i matjord utrotar man på ett år, absolut max två år. Det är etablerad Parkslide som fått breda ut rotsystemet och som hunnit få ut ett nätverk av rötter som är svår att dräpa.

• Gilla
zzelma och 2 till
  • Laddar…
Läste denna tråd för ett tag sedan samt lite annan info på nätet ang parkslide, blev minst sagt förfärad o så glad att jag inte har det på min tomt! Stod sedan i blomaffären jag arbetar i och varnade en tanta för att plantera Bokharabinda då jag läst nånstans att den är släkt med parkslide o att den också kan bli invasiv. Då berättar hon att hon minsann planterat just parkslide i tomtgränsen mot sin granne eftersom grannen är ”dum i huvudet”! :surprised: Höll på att smälla av... informerade henne om att om hon bott i England hade hon fått böter!:rofl:

• Wow
  • Arg
  • Gilla
Broken arrow och 5 till
  • Laddar…
S Solskensbonden skrev:
Läste denna tråd för ett tag sedan samt lite annan info på nätet ang parkslide, blev minst sagt förfärad o så glad att jag inte har det på min tomt! Stod sedan i blomaffären jag arbetar i och varnade en tanta för att plantera Bokharabinda då jag läst nånstans att den är släkt med parkslide o att den också kan bli invasiv. Då berättar hon att hon minsann planterat just parkslide i tomtgränsen mot sin granne eftersom grannen är ”dum i huvudet”! :surprised: Höll på att smälla av... informerade henne om att om hon bott i England hade hon fått böter!:rofl:
Tja det kommer ju bli karma på det, så länge hon inte har väldigt långt från sitt hus till tomtgräns ..

• Gilla
Broken arrow och 4 till
  • Laddar…
Är galet nöjd över att jag fick ihjäl parksliden på flankerna. På ena sidan så har den grannen inga hus eller annat där, men vattenbrunn, avloppsrör och annat som parksliden skulle kunna förstöra. Den andra grannen har ett slags förråd dit parksliden var på väg. Avloppsrör osv tror jag skulle ta många år för sliden att göra åverkan på, men dräneringsrör osv slaktar den rätt så lätt. Förrådet hade den också plockat rätt lätt, inte minst ytterpanel osv. Tanten som har det förrådet hade antagligen inte ens märkt att parksliden börjat växa intill och inuti förrådet.

För övrigt har jag nu sista 10-14 dagarna nypt flera skott som kommit upp i gräsmattan. Bedömer det fortfarande som mindre rötter/avstickare, men ändå helt sinnessjukt att den kan vara så seg. Den har alltså inte fått det minsta sol eller något på sig i år, men nu när det blev lite blötare väder med regn, så verkar de skotten som legat nära ytan latent ha vaknat till liv.

• Gilla
  • Wow
zzelma och 2 till
  • Laddar…

Bild från inlägg 134, foto maj-2018

Parkslide vid gångväg i Hököpinge, frodig växtlighet nära att täcka över stigen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma ställe 20180927_Parkslide-Hököpinge, har växt bra men verkar inte gå över gången, kommunen verkar inte ha vaknat, får kanske anmäla det igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.