Själv har jag råkat ut för bakslag i år... En slänten där jag inte sett en enda planta på tre år har det i år kommit upp säkert 30-talet plantor igen och dessutom betydligt mer utspridda än vad ursprungliga beståndet var. :mad:
Det här är slänten där jag schaktade bort en massa jord och sedan lade markduk under innan jag fyllde igen...

Å andra sidan verkar beståndet invid husväggen ha gett upp i år och det är ju ändå det viktigaste. Där har jag inte sett en enda pinne.
 
  • Gilla
zzelma och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag har också haft lite av ett bakslag i år. Tror inte så mycket som anders07 men det har kommit upp en hel del skott där mitt stora bestånd stod.
Kanske, kanske kan det bero på att jag varit lite mindre nitisk med att spraya/pensla allteftersom i år. Så nu under sensommaren blir det andra bullar!
 
  • Gilla
kristinajohansson
  • Laddar…
Min parkslide har varit ganska så försiktig den här torra och varma sommaren.
Här runt Göteborg har det varit extremt varmt och tort.
Hållit på och bekämpat skiten sedan 2013.
Kom upp en del skott under sommaren trots torkan. (det enda som växte :mad:)
Fast nu dom senaste 4 veckorna har det inte kommit några nya skott alls.
 
  • Gilla
zzelma
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
@shadowfire - hur har det gått i år? Vad jag kan se så var sista posten oktober -17 och då hade du tröttnat på täckning och sått gräsmatta.

Nu står i artikeln att du lyckats (vinna kriget) - hur gick det till?
Ja, slaget om min gräsmatta och tomt är mer eller mindre över, även om inte alla plantor är eliminerade tänkte jag säga. Jag kan INTE blunda och sova gott om nätterna om jag inte tittat till parkslideområdet på ett tag. Parksliden lever fortfarande, men den är extremt försvagad nu. Förra året gjorde jag en halvkapsel av markduk och det visade sig fungera riktigt fint. Jag täckte hela området med lite kraftigare markduk och lade på rejält med jord ovanpå, sedan sådde jag gräs som hann slå rot rätt så bra innan årets tillväxtsäsong. Gräsrötterna lyckades binda ihop jorden och ihop med markduken så har det hela lyckats hålla Parksliden borta från att komma upp.

Jag har fått skott i omgångar som kommit upp i gräset, men det har varit mindre skott och förmodligen så är det gamla parksliderester som vi fick under skorna när vi anlade markduken och gräsmattan. Jag räknade kallt med att lite rotstumpar skulle trampas med.

Då Parksliden under tidigare försök inte bara har lyft presenningar utan rentav spräckt hål på presenningar, så trodde jag inte denna taktik skulle fungera så bra som den gjorde. Dock var Parksliden redan uttröttad genom att ha blivit angripen mekaniskt, kemiskt och inte ha fått så mycket solljus på sig.

Om jag blir kvitt skott helt och hållet nästa år? Nej, det tror jag inte, men jag tror inte de blir fler än mina fingrar.
 
  • Gilla
jonne72 och 7 till
  • Laddar…
Jag har ju tidigare i tråden nämnt att jag klarat mig väldigt bra från att eländet sprider sig, och så även nu i år. Det har spridit sig oerhört lite genom åren och jag funderar på om det helt enkelt är så att klimatzoner eller annat påverkar och att vi därför har ett bättre läge att bekämpa dem.
Jag har inte gjort något alls med dem i år men tänker idag ge mig på att injicera dem med koncentrerad roundup. har ingen injektor utan tänker försöka med en vanlig doseringsspruta för medicin och göra hål i stammen antingen med spik eller lämpligt borr i skruvdragaren.
Det verkar vara ganska olika bud när man läser runt på nätet om hur mycket man ska injicera per stam. Jag tänkte göra mitt första försök med 5 ml per stam, tror ni det verkar lämpligt? Nätterna börjar bli kalla här nu så jag antar att det borde vara rätt tid att injicera om det ska dras ner ordentligt till rötterna när växten börjar tacka för säsongen.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
Jag har ju tidigare i tråden nämnt att jag klarat mig väldigt bra från att eländet sprider sig, och så även nu i år. Det har spridit sig oerhört lite genom åren och jag funderar på om det helt enkelt är så att klimatzoner eller annat påverkar och att vi därför har ett bättre läge att bekämpa dem.
Jag har inte gjort något alls med dem i år men tänker idag ge mig på att injicera dem med koncentrerad roundup. har ingen injektor utan tänker försöka med en vanlig doseringsspruta för medicin och göra hål i stammen antingen med spik eller lämpligt borr i skruvdragaren.
Det verkar vara ganska olika bud när man läser runt på nätet om hur mycket man ska injicera per stam. Jag tänkte göra mitt första försök med 5 ml per stam, tror ni det verkar lämpligt? Nätterna börjar bli kalla här nu så jag antar att det borde vara rätt tid att injicera om det ska dras ner ordentligt till rötterna när växten börjar tacka för säsongen.

D
et låter som en bra plan. Tänk bara på att det är lätt gjort att "gå igenom" stammen med det du sticker med. Så akta fingrarna!
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
Jag har ju tidigare i tråden nämnt att jag klarat mig väldigt bra från att eländet sprider sig, och så även nu i år. Det har spridit sig oerhört lite genom åren och jag funderar på om det helt enkelt är så att klimatzoner eller annat påverkar och att vi därför har ett bättre läge att bekämpa dem.
Jag har inte gjort något alls med dem i år men tänker idag ge mig på att injicera dem med koncentrerad roundup. har ingen injektor utan tänker försöka med en vanlig doseringsspruta för medicin och göra hål i stammen antingen med spik eller lämpligt borr i skruvdragaren.
Det verkar vara ganska olika bud när man läser runt på nätet om hur mycket man ska injicera per stam. Jag tänkte göra mitt första försök med 5 ml per stam, tror ni det verkar lämpligt? Nätterna börjar bli kalla här nu så jag antar att det borde vara rätt tid att injicera om det ska dras ner ordentligt till rötterna när växten börjar tacka för säsongen.
Markkonsistensen påverkar huruvida parksliden sprider sig eller ej. Jag har fuktig mark en bit ifrån en liten bäck, alltså typ lite sumpmark, och dit går den inte alls. Den stannar på betryggande avstånd från det. Det man får tänka på dock är att den kan jordvandra under hinder som t.ex. asfalterade vägar och det kan ta flera, flera år innan den plötsligt kikar upp på andra sidan. Min jordvandrade ca 3 meter innan den stack upp en planta mitt inne i mitt växthus. Det var då jag började klura på vad det var för skum växt.
 
R
Z zzelma skrev:

D
et låter som en bra plan. Tänk bara på att det är lätt gjort att "gå igenom" stammen med det du sticker med. Så akta fingrarna!
Man kanske skall prova med en marinadspruta.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Jag skippade tanken med att borra eftersom jag var osäker på ifall "borrspån" skulle kunna sprida det vidare. Jag tog istället en femtumsspik och punkterade stammarna ungefär en dryg halvmeter upp.
Det jag märkte var att det fungerade bäst om jag gjorde hålen någon cm under ringarna på stammen, då kunde jag få in mest medel. En doseringsspruta har ju ingen nål, så jag behövde ett hål på runt 5 mm för att få in något. Det blev ca 5 ml per stam då det var vad jag hade som storlek på spruta.
Om någon försöker sig på denna metod, var väldigt försiktig. Det blir ett övertryck i växten om inte luften där i får komma ut. Vid en av injiceringarna sprutade medel ut och var nära att hamna på mig.
Får se om detta ger något resultat eller om det var bortkastat.
 
  • Gilla
TreeView och 2 till
  • Laddar…
S
Jag har nu ägnat två dagar åt att med skräckblandad förtjusning läsa igenom hela tråden. :surprised:

Jag är djupt imponerad av alla era insatser!!:strong:

Nästa sommar ska vi ta itu med vår tomt, som varit eftersatt i 10-15 år av tidigare ägare. Jag tror inte vi har någon parkslide, men jag har heller inte undersökt så noga. Dock gick jag över hela "trädgården" med grästrimmer tidigare i somras och har varken före eller efter sett något som växer så högt som parkslide uppges göra.
Å andra sidan, med min otur så har vi säkert det.

Det jag nu är rädd för, efter att ha läst tråden, är att vi ska få hem kontaminerad jord. Vad för fyllnadsmaterial ska man köpa för att vara 100% säker på att inte få med parkslide på köpet? Vi har planer på att jämna ut, höja och sänka olika delar av tomten då den idag är fullständigt värdelös. Knölig och gropig och de få gånger jag vågar mig ut snubblar jag. Vi kommer att hålla oss under 50cm-gränsen då det inte verkar som att det krävs bygglov för det.

I övrigt har jag under dessa två dagars läsande samtidigt varnat kollegor som är i husköpartagen. Vilken skräck att köpa sitt drömhus och få denna otäcking på köpet. Jag är fascinerad av hur svenska kommuner inte verkar bry sig särskilt mycket om detta, eller ens har kunskap om det. Känns nästan lite typiskt svenskt. Blunda, så kanske problemet försvinner av sig självt.:p
 
  • Gilla
Anna.p och 2 till
  • Laddar…
Grävmaskin gräver en djup ränna bredvid en frodig grön häck i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade denna bild tagen för 6 år sedan... Se vilken fin "häck" jag hade då!
Nu kommer det upp enstaka skott kanske 20-30 totalt i sommar så lite framgång har det varit...
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
R
S Strumpberg skrev:
Jag har nu ägnat två dagar åt att med skräckblandad förtjusning läsa igenom hela tråden. :surprised:

Jag är djupt imponerad av alla era insatser!!:strong:

Nästa sommar ska vi ta itu med vår tomt, som varit eftersatt i 10-15 år av tidigare ägare. Jag tror inte vi har någon parkslide, men jag har heller inte undersökt så noga. Dock gick jag över hela "trädgården" med grästrimmer tidigare i somras och har varken före eller efter sett något som växer så högt som parkslide uppges göra.
Å andra sidan, med min otur så har vi säkert det.

Det jag nu är rädd för, efter att ha läst tråden, är att vi ska få hem kontaminerad jord. Vad för fyllnadsmaterial ska man köpa för att vara 100% säker på att inte få med parkslide på köpet? Vi har planer på att jämna ut, höja och sänka olika delar av tomten då den idag är fullständigt värdelös. Knölig och gropig och de få gånger jag vågar mig ut snubblar jag. Vi kommer att hålla oss under 50cm-gränsen då det inte verkar som att det krävs bygglov för det.

I övrigt har jag under dessa två dagars läsande samtidigt varnat kollegor som är i husköpartagen. Vilken skräck att köpa sitt drömhus och få denna otäcking på köpet. Jag är fascinerad av hur svenska kommuner inte verkar bry sig särskilt mycket om detta, eller ens har kunskap om det. Känns nästan lite typiskt svenskt. Blunda, så kanske problemet försvinner av sig självt.:p
Köp ett lastbilslass med sand, strö ut det försvinner snabbt ner i befintlig jord.
 
  • Gilla
abygg
  • Laddar…
Mikael_L
R RapidSledge skrev:
Köp ett lastbilslass med sand, strö ut det försvinner snabbt ner i befintlig jord.
Vad .. varför, ehhh fattar inte ...
Vem ska köpa sand, och varför, och varför försvinner sanden? Är det bra eller dåligt att sanden försvinner?

Blev det kanske postat i fel tråd?


edit: jag kanske förstår nu. Du tänkte att de kan blanda befintlig jord med sand, istället för att köpa mer jord.

Men det beror ju lite på vad slags jord de har nu, om det är lämpligt, är det redan nu väl mager och näringsfattig jord blir det inte bra.

Sen var det en hint om att det kanske gäller fylle uppåt 50 cm, så mycket sand tror jag inte man kan blanda i.
 
  • Gilla
abygg
  • Laddar…
S
Jag kanske ska förtydliga lite. Vi kommer på ett ställe att sänka nivån max 50 cm. Resten behöver jämnas ut/bytas ut. Det enda som växer idag är ogräs. På sina ställen är det i princip sand idag.
Vi ska göra om hela trädgården och vi kommer behöva köpa jord/utfyllnad.
Efter att ha läst skräckhistorierna här vill jag inte riskera att få med parksliderötter. Så frågan var vad man ska köpa för att vara säker på att det är "rent". :D
Övriga frågor ställer jag i en annan lämplig tråd.
 
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad .. varför, ehhh fattar inte ...
Vem ska köpa sand, och varför, och varför försvinner sanden? Är det bra eller dåligt att sanden försvinner?

Blev det kanske postat i fel tråd?


edit: jag kanske förstår nu. Du tänkte att de kan blanda befintlig jord med sand, istället för att köpa mer jord.

Men det beror ju lite på vad slags jord de har nu, om det är lämpligt, är det redan nu väl mager och näringsfattig jord blir det inte bra.

Sen var det en hint om att det kanske gäller fylle uppåt 50 cm, så mycket sand tror jag inte man kan blanda i.
Det efterfrågades fylle som inte kan innehålla rester efter parkslide. Då återstår sten/grus/sand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.