Med tankte på att snickarna köpte ett dödsbo så fanns det ju aldrig någon som kunde upplysa om detta.

Verkar inte vara lätt att få igenom en sån här sak som dolt fel heller tyvärr. Inte av den informationen som jag har kunnat hitta.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Nej, det är inte klassad som skadeväxt eller så. Det går definitivt inte att klassa det som doltfel. Bra att du inte låter de nya plantorna etablera sig.

W wrecksigge skrev:
Är lite nyfiken på vad du använder dig av för verktyg när du injicerar stammarna?
Jag köpte en "stem injector" från Ebay.

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Jäklar, det var ingen dålig grej! Speciellt framtagen för injicering av just parkslide. Med instruktioner och allt. Kan ju rent av bli kul att bekämpa den när man får använda sig av så coola prylar!

Hur stora bör man låta dom bli innan man behandlar dom? Vi drog ju upp allting innan vi insåg vad vi hade att göra med. Men nu börjar dom komma upp igen. Dom största är väl runt 20-30cm höga för tillfället.

Eller ska man vänta tills på höstkanten som jag sett en del rekommenderar. Bespruta dom innan den första frosten kommer så att man effektivare får ner glyfosatet till roten när den förbereder sig för vintern?

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Kan det här vara nåt?

Grönskande sluttning med buskvegetation och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som jätteslide.

J jmi skrev:
Kan det här vara nåt?

[bild]
En del blad ser ut som vanlig Parkslide och andra som Jätteslide.
Enklast skiljer du dom åt om du tittar på formen vid bladfästet, bakkanten av bladet alltså.
Är kanten rak så är det Parkslide.
Är kanten hjärtformad så är det Jätteslide.
Det är svårt att avgöra från din bild då man inte ser bladen ordentligt.
Ta loss några blad och fotografera dom och lägg in bilden här så får du ett säkrare svar.

• Gilla
Asfaltsjobbaren
  • Laddar…
Mikael_L
Är det skillnad på Parkslide och jättesliden i hur invasiva och svårutrotade de är?

Såg den här notisen i lokalbladet. Hoppas det inte var någon här i tråden som dumpade sin parkslide! Det positiva är ju iallafall att kommunen verkar ha koll på vad parkslide är.

• Artikel i tidning om bekämpning av invasiv växt parkslide i naturreservat, foto på växten och text.
Y Yaken skrev:
Såg den här notisen i lokalbladet. Hoppas det inte var någon här i tråden som dumpade sin parkslide! Det positiva är ju iallafall att kommunen verkar ha koll på vad parkslide är.
Tyvärr är inte grannkommunerna i öster lika insatta i problemet och bryr sig inte när det anmäls.

harry73
Vi har också ett naturreservat i närheten där det växer parkslide (tror jag) Jag var där under vinter, så det fanns inga blad då.

• Gilla
Asfaltsjobbaren
  • Laddar…
W wrecksigge skrev:
Jäklar, det var ingen dålig grej! Speciellt framtagen för injicering av just parkslide. Med instruktioner och allt. Kan ju rent av bli kul att bekämpa den när man får använda sig av så coola prylar!

Hur stora bör man låta dom bli innan man behandlar dom? Vi drog ju upp allting innan vi insåg vad vi hade att göra med. Men nu börjar dom komma upp igen. Dom största är väl runt 20-30cm höga för tillfället.

Eller ska man vänta tills på höstkanten som jag sett en del rekommenderar. Bespruta dom innan den första frosten kommer så att man effektivare får ner glyfosatet till roten när den förbereder sig för vintern?
Jag injicerade ett mindre bestånd på ca 4 kvm för några år sedan. Och med väldigt gott resultat kan tilläggas - även om det säkert kan bero på att det låg berg en bit under marken just där. Jag injicerade och penslade bladen.
Jag använde faktiskt vanliga sprutor med hyfsat grov nål. Kan väl erkänna att det var ganska kämpigt :rofl: och jag hade nog gärna haft en "stem injector"!
Såvitt jag minns gjorde jag det sent på säsongen. Och jag följde anvisningar från engelska o amerikanska sidor att injecera en bit upp på stammen - tror att det var ovanför 3'e eller 4'e utväxtskottet (dvs ca 75 cm upp på stammen). Men som sagt - det var några år sedan och kommer inte ihåg exakt.

Kan nämna att jag garn köpt injektorn på eBay och det var den sämsta skit jag någonsin hållt i. Komplicerad, Läckte överallt utom i kanylen, kanylen var feldesignad så att den blev full av växtmassa efter 3-4 stick. Det verkade ha gett effekt, ska pröva igen i höst men med någon vanlig kanyl istället.

• Gilla
Pyromanapa och 1 till
  • Laddar…
Z zzelma skrev:
Jag injicerade och penslade bladen.
Då är det ju omöjligt att säga vad som gav effekt. Enligt anvisningar är det bara bladen man ska pensla och det folk haft framgång med också.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
R
http://www.advancedinvasives.com/blog/paper

Om man läser ovanstående länk så är det tydligen två sätt som hjälper förutsatt att man inte skyfflar bort all jord....

1. Pensla glyfosat på bladen när växten har kommit upp en bit så att bladen är tillräckligt stora.
Pensla glyfosat på bladen på höstkanten innan växten vissnar.

2.
Pensla glyfosat på bladen när växten har kommit upp en bit så att bladen är tillräckligt stora.
Pensla glyfosat på bladen på höstkanten innan växten vissnar +
Spruta in glyfosat i stammen med en spruta.

Undras om det fungerar med en marinad spruta?

Att börja peta med rötter osv. verkar bara var ett bra sätt att skapa sig ett större problem.

Fattas väl bara att miljöpartiet förbjuder Roundup G.
Om det inträffar så får man parkslide bomba miljöpartisters trädgårdar..........

Fortfarande inte glad att Stroller förbjöds.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.