1 537 457 läst · 5 401 svar
1537k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Med tankte på att snickarna köpte ett dödsbo så fanns det ju aldrig någon som kunde upplysa om detta.
Verkar inte vara lätt att få igenom en sån här sak som dolt fel heller tyvärr. Inte av den informationen som jag har kunnat hitta.
Verkar inte vara lätt att få igenom en sån här sak som dolt fel heller tyvärr. Inte av den informationen som jag har kunnat hitta.
Nej, det är inte klassad som skadeväxt eller så. Det går definitivt inte att klassa det som doltfel. Bra att du inte låter de nya plantorna etablera sig.
Jäklar, det var ingen dålig grej! Speciellt framtagen för injicering av just parkslide. Med instruktioner och allt. Kan ju rent av bli kul att bekämpa den när man får använda sig av så coola prylar!
Hur stora bör man låta dom bli innan man behandlar dom? Vi drog ju upp allting innan vi insåg vad vi hade att göra med. Men nu börjar dom komma upp igen. Dom största är väl runt 20-30cm höga för tillfället.
Eller ska man vänta tills på höstkanten som jag sett en del rekommenderar. Bespruta dom innan den första frosten kommer så att man effektivare får ner glyfosatet till roten när den förbereder sig för vintern?
Hur stora bör man låta dom bli innan man behandlar dom? Vi drog ju upp allting innan vi insåg vad vi hade att göra med. Men nu börjar dom komma upp igen. Dom största är väl runt 20-30cm höga för tillfället.
Eller ska man vänta tills på höstkanten som jag sett en del rekommenderar. Bespruta dom innan den första frosten kommer så att man effektivare får ner glyfosatet till roten när den förbereder sig för vintern?
Redigerat:
Ser ut som jätteslide.
En del blad ser ut som vanlig Parkslide och andra som Jätteslide.J jmi skrev:
Enklast skiljer du dom åt om du tittar på formen vid bladfästet, bakkanten av bladet alltså.
Är kanten rak så är det Parkslide.
Är kanten hjärtformad så är det Jätteslide.
Det är svårt att avgöra från din bild då man inte ser bladen ordentligt.
Ta loss några blad och fotografera dom och lägg in bilden här så får du ett säkrare svar.
Jag injicerade ett mindre bestånd på ca 4 kvm för några år sedan. Och med väldigt gott resultat kan tilläggas - även om det säkert kan bero på att det låg berg en bit under marken just där. Jag injicerade och penslade bladen.W wrecksigge skrev:Jäklar, det var ingen dålig grej! Speciellt framtagen för injicering av just parkslide. Med instruktioner och allt. Kan ju rent av bli kul att bekämpa den när man får använda sig av så coola prylar!
Jag använde faktiskt vanliga sprutor med hyfsat grov nål. Kan väl erkänna att det var ganska kämpigt och jag hade nog gärna haft en "stem injector"!
Såvitt jag minns gjorde jag det sent på säsongen. Och jag följde anvisningar från engelska o amerikanska sidor att injecera en bit upp på stammen - tror att det var ovanför 3'e eller 4'e utväxtskottet (dvs ca 75 cm upp på stammen). Men som sagt - det var några år sedan och kommer inte ihåg exakt.
Kan nämna att jag garn köpt injektorn på eBay och det var den sämsta skit jag någonsin hållt i. Komplicerad, Läckte överallt utom i kanylen, kanylen var feldesignad så att den blev full av växtmassa efter 3-4 stick. Det verkade ha gett effekt, ska pröva igen i höst men med någon vanlig kanyl istället.
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
http://www.advancedinvasives.com/blog/paper
Om man läser ovanstående länk så är det tydligen två sätt som hjälper förutsatt att man inte skyfflar bort all jord....
1. Pensla glyfosat på bladen när växten har kommit upp en bit så att bladen är tillräckligt stora.
Pensla glyfosat på bladen på höstkanten innan växten vissnar.
2.
Pensla glyfosat på bladen när växten har kommit upp en bit så att bladen är tillräckligt stora.
Pensla glyfosat på bladen på höstkanten innan växten vissnar +
Spruta in glyfosat i stammen med en spruta.
Undras om det fungerar med en marinad spruta?
Att börja peta med rötter osv. verkar bara var ett bra sätt att skapa sig ett större problem.
Fattas väl bara att miljöpartiet förbjuder Roundup G.
Om det inträffar så får man parkslide bomba miljöpartisters trädgårdar..........
Fortfarande inte glad att Stroller förbjöds.
Om man läser ovanstående länk så är det tydligen två sätt som hjälper förutsatt att man inte skyfflar bort all jord....
1. Pensla glyfosat på bladen när växten har kommit upp en bit så att bladen är tillräckligt stora.
Pensla glyfosat på bladen på höstkanten innan växten vissnar.
2.
Pensla glyfosat på bladen när växten har kommit upp en bit så att bladen är tillräckligt stora.
Pensla glyfosat på bladen på höstkanten innan växten vissnar +
Spruta in glyfosat i stammen med en spruta.
Undras om det fungerar med en marinad spruta?
Att börja peta med rötter osv. verkar bara var ett bra sätt att skapa sig ett större problem.
Fattas väl bara att miljöpartiet förbjuder Roundup G.
Om det inträffar så får man parkslide bomba miljöpartisters trädgårdar..........
Fortfarande inte glad att Stroller förbjöds.