1 545 899 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Husägare
· Skåne
· 5 005 inlägg
Jag har inte läst hela tråden, men rötterna avger näring till plantan, om man kapar ner allt när den är över 2m med en röjsåg så kan inte rötterna tillgodogöra sig av fotosyntesen. Om man gör detta varje år så utarmas också rötterna, efter några sesånger är det enklare för roundup att verka.
Läs länken som jag bifogade!!! Hålla på med röjsåg kommer inte hjälpa ett skit, troligtvis bara förvärra problemet då
delar av växten kans spridas.
Alla delar som tas bort skall direkt ner i en sopsäck och sedan förbrännas.
delar av växten kans spridas.
Alla delar som tas bort skall direkt ner i en sopsäck och sedan förbrännas.
Ja det är bättre att låta dem växa en stund än att rycka skott dagligen. Men en liten planta blir inte ens 2m. Det är nog bättre med tids intervall än höjdgräns.
Det är mycket enklare att lämna dem där de är. Men man ska ju inte flytta på stammarna. Absolut inte dumpa dem i någon kommunal park som många vetkar göra med trädgårdsavfall.
Nej det var just Täby och Vallentuna. När jag rapporterade in det till Vallentuna brydde de sig inte men däremot när jag rapporterade om jättebjörnloka så gick det undan. Har sett att ett bestånd i norra Täby markerats men trodde det var privatpersoner mtp hur det såg ut.SysterNett skrev:
Bra att de är på nu iaf. Får kanske rapportera de nya bestånd jag sett i Okvista/påtåker.
Ändra regelverket så att det inte längre går att sälja är i min värld samma sak som ett förbud.elpaco skrev:
Innehöll MCPA vilket förbjöds.elpaco skrev:
Kemikalieinspektionen, naturvårdverket och en massa folk typ södermalmare vill förbjuda glyfosat(Roundup mm). Undrar hur de tänker Parkslide skall bekämpas.
De kunde ju börja med att införa ordentliga straff för att sprida parkslide. Vilket är allvarligare än att skjuta en Varg.
Du har rätt. Eller delvis visar det sig. Kemikalieinspektionen har föreslagit/beslutat att endast ämnen som har klassats som ”låg risk” av EU-kommissionen får användas av privatpersoner. Doch förväntas arbetet med klassning ta 10-15 år och är ämnet än så länge oklassat så kan det alltså inte godkännas. Vi väntar således på EU-kommissionen beslut avseende tex glyfosfat, ättiksyra och järnsulfat. Jag har inte sett huruvida mcpa redan är klassat.R RapidSledge skrev:Innehöll MCPA vilket förbjöds.
Kemikalieinspektionen, naturvårdverket och en massa folk typ södermalmare vill förbjuda glyfosat(Roundup mm). Undrar hur de tänker Parkslide skall bekämpas.
De kunde ju börja med att införa ordentliga straff för att sprida parkslide. Vilket är allvarligare än att skjuta en Varg.
En liten uppdatering nu i torrtider från parkslideland. Det är rejält torrt och de flesta växter har påverkats rejält här så även parksliden. Ungefär samma område på bild 1 som i tidigare inlägg nu har både gräs och storbladiga ogräset börjat ge upp och där ena gruppen som fick behandling stod är det nu helt dött. Det är närmast i första bilden.
Inte så mycket kraft heller i delarna längre bort där de skulle varit betydligt högre och frodigare nu.
Så torka verkar ta som väntat även på superväxten.
I en annan kant med spädare bestånd har en hel del torkat bort.
De jag tog med hem förra året lever dock ännu lyxliv med vattning mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så mycket kraft heller i delarna längre bort där de skulle varit betydligt högre och frodigare nu.
Så torka verkar ta som väntat även på superväxten.
Logga in
Skapa konto
I en annan kant med spädare bestånd har en hel del torkat bort.
De jag tog med hem förra året lever dock ännu lyxliv med vattning mm.
Logga in
Skapa konto
@shadowfire - hur har det gått i år? Vad jag kan se så var sista posten oktober -17 och då hade du tröttnat på täckning och sått gräsmatta.
Nu står i artikeln att du lyckats (vinna kriget) - hur gick det till?
Nu står i artikeln att du lyckats (vinna kriget) - hur gick det till?