D Daniel 109 skrev:
Har du testat att köra med enbart el?
När jag i en nära framtid :) lägger in lite elektriska data förstår du varför det inte var förstahandsvalet här. Och jag har inte testat med bara el, vid de här lågintensiva nivåerna får man nog hjälpa försynen lite på traven. Inte så att jag påstår att det inte går men med stor sannolikhet mindre effektivt.

Men som någon uttryckte det tidigare i en fråga som "högspänning/högström" då har jag ingen tvekan om att det går fint med bara el. Men som sagt är riskerna då såna för i stort allt levande så stora att man bör avstå om det bara gäller oönskad växtlighet.

• Gilla
Bichonen
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag vet att jag var tveksamt förra året och att jag tyckte att det var lite drygg att påstå att du hade en enkel lösning, när alla andra kämpar med otyget.
Men det verkar att du är något på spåret. Så jag får krypa till korset och medge att jag var lite förhastat.
Det gör du helt rätt i att vara tveksam inför något icke ortodoxt. Måhända har jag ibland ett lite oslipat sätt som kan uppfattas drygt i text men det är inget att hänga upp sig på. När det kommer till el och olika användningar av den kan jag trots allt lite osvenskt så här i den sköna lördagskvällen påstå att jag har vissa kunskaper och färdigheter kanske lite förbi medelsvenssons horisont. ;)

• Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Var förbi testytan och följer upp med några bilder nu när de redan så tidigt på säsongen fått lite fart (eller inte).
Ser ju riktigt bra ut!

Du får jättegärna experimentera på min tomt. Har en 2x2m plätt mot mina grannar som jag inte vill ska växa mer. Har bott här i 5 år men inte velat göra något åt det så länge det inte skenat iväg med risk för att förvärra. Bor i Örebro och betalar gärna för dina utgifter. Går inte att få in en grävare vilket skulle vara det enda rimliga alternativet då det är ett radhus och detta är på baksida ca 10 meter ifrån närmsta väg (Som är över huskroppen) samt delvis under ett äppelträd jag helst inte vill avverka.

Alternativt om jag kan skicka vidare den infon du skrev om tillvägagångssätt till en elektriker jag känner.

Att låta det vara är nog ingen bra taktik. Ta bort det några gånger per år i alla fall. Det borde stoppa tillväxten.

D Daniel 109 skrev:
Att låta det vara är nog ingen bra taktik. Ta bort det några gånger per år i alla fall. Det borde stoppa tillväxten.
Tillväxten har som sagt inte tilltagit en endaste millimeter på dom åren jag bott där. Har övervakat mkt noggrant. Tror egentligen inte på teorin om att gräsmattan "stoppar" men det är gräsmatta mer eller mindre runt om hela.

Problemet är ju om jag börjar rota i den utan en plan på hur jag ska få bort hela och sedan börjar den skjuta rotskott åt ett håll där den faktiskt kan ta sig.

Förstår dock din tanke och du kan mkt väl ha rätt.

Jag tänkte dela med mig av ett par lyckade bekämpningar med glyfosat.

Ett mindre bestånd på ca 30 stammar, över en yta på 3x3 meter, besprutades med glyfosat i tryckspruta i september 2016. Beståndet har efter detta ännu inte visat några livstecken.

Jag besprutade med en blandning på ca 2% Glyfos (glyfosat 360g/l). Då blandas det 55 ml per liter vatten om jag minns rätt. Det är viktigt att använda en blandning med endast glyfosat och inte andra färdiga blandningar som innehåller annat som gör blandningen mer snabbverkande.

Ett annat lite större bestånd, ca 100 stammar över 5x5 behandlades samtidigt genom injicering i stammarna med 2-5 ml per stam av ovan koncentrat. Efter injiceringen besprutades bladen med samma 2% blandning som ovan för att trigga parksliden att dra ner vätskan i roten. Förra året kom det upp några mycket sargade skott. De besprutades under hösten och i år har den inte visat några livstecken ännu.

Parksliden kan ju ligga i vila i flera år för att sedan återuppstå, men jag tror mig ha lyckats kontrollera dessa bestånd. Kommer det nya skott i framtiden kommer jag låta de vara i fred till hösten och bespruta på nytt.

• Gilla
tgr_se och 6 till
  • Laddar…
I ivanrare skrev:
Ser ju riktigt bra ut!

Du får jättegärna experimentera på min tomt. Har en 2x2m plätt mot mina grannar som jag inte vill ska växa mer. Har bott här i 5 år men inte velat göra något åt det så länge det inte skenat iväg med risk för att förvärra. Bor i Örebro och betalar gärna för dina utgifter. Går inte att få in en grävare vilket skulle vara det enda rimliga alternativet då det är ett radhus och detta är på baksida ca 10 meter ifrån närmsta väg (Som är över huskroppen) samt delvis under ett äppelträd jag helst inte vill avverka.

Alternativt om jag kan skicka vidare den infon du skrev om tillvägagångssätt till en elektriker jag känner.
Visst skulle vi kunna testa det på din plätt men det påminner ju om det mg765 lyckats bra med konventionellt genom kem. Förutsättningarna påminner ju om varandra så skaffa lite medel och kör som beskrivet.

Skulle du misslyckas får du komma igen så gör vi processen kort på andra sätten. :)

GK100 GK100 skrev:
Visst skulle vi kunna testa det på din plätt men det påminner ju om det mg765 lyckats bra med konventionellt genom kem. Förutsättningarna påminner ju om varandra så skaffa lite medel och kör som beskrivet.

Skulle du misslyckas får du komma igen så gör vi processen kort på andra sätten. :)
Jo, läste hans inlägg precis å råkade klicka hem en flaska medicin. Frågan är ju som sagt om det dör eller ligger under marken å är jävligt grinigt med båda metoderna. Hans kräver ju dock mkt mindre effort så det kanske är värt att börja där som sagt.

Tack för erbjudandet iaf! Det uppskattas.

Mikael_L
I ivanrare skrev:
samt delvis under ett äppelträd jag helst inte vill avverka.
Det finns antagligen en viss risk att även äppelträdet stryker med av en elektrokemisk behandling, jag tror inte elektronerna inser skillnaden mellan äppelträdsrötter och parksliderötter.
Det som kan rädda situationen är väl att om parksliden är injicerad med lut eller annat som ska förbättra ledningsförmågan så kan det vara det som räddar träden och låter sliden dö.

I ivanrare skrev:
Jo, läste hans inlägg precis å råkade klicka hem en flaska medicin. Frågan är ju som sagt om det dör eller ligger under marken å är jävligt grinigt med båda metoderna. Hans kräver ju dock mkt mindre effort så det kanske är värt att börja där som sagt.

Tack för erbjudandet iaf! Det uppskattas.
Glyfosat som finns i Roundup G dras ner av bladen till rötterna och då dör även roten. Har använt det på annat otyg till ogräs och det kommer aldrig tillbaka då rötterna är döda för gott.
Döda roten till det onda... så är man av med eländet för gott.
Tackar för tipset om ren Glyfosat mg765. Beställer också en flaska "medicin" :strong:

mg765 mg765 skrev:
Jag besprutade med en blandning på ca 2% Glyfos (glyfosat 360g/l).
Deras sida nämner att både använda stenålderssaker som Fax och pass. Var det ett krav eller gick det ändå?

Jag sålde mitt hus till underpris och med friskrivningsklausul. Gav upp kampen mot parkslide. skulle använt alla gifter som finns om det inte var för att skiten är planterad ovanpå dricksvattenbrunnen... Den är omöjlig att få bort om man inte vill gräva bort all "infekterad" jord, inklusive kallmurar, perenner, bärbuskar och träd. Skickar ut rotskott på över 7 meter. Dök upp under staketet där jag måste in med trimmer förr att få bort. Staketstolpen tål trimmertråd sämre än parkslide, som växer upp igen, och igen och igen. Fy fan för detta djävulens ogräs. Ska jag skaffa hus igen kommer jag att finkamma grannarnas trädgårdar innan jag slår till.

Bjurran Bjurran skrev:
Deras sida nämner att både använda stenålderssaker som Fax och pass. Var det ett krav eller gick det ändå?
Det var bara att beställa ändå, kom fram på några dagar.

God afton!

Har bemödat mig med att läsa igenom denna tråden och följt den flitigt under några veckors tid nu. Anledningen till detta är att vi precis köpt ett nyrenoverat och utbyggt hus där man förmodligen planterat parkslide en gång i tiden.

Vi hade ingen aning om vad detta var för växt och vi visste inte att den fanns på tomten förrän vi fick nycklarna till huset. Det var fortfarande snö ute när vi var på visning första gången. Så vid tillträdet blev vi rätt så förvånade när vi såg att det hade växt upp en djungel precis vid det nybyggda altandäcket. En del växte även upp igenom däcket.

Vi brydde oss inte så mycket först. Men av ren nyfikenhet började jag googla runt för att försöka hitta information om vad detta var för en snabbväxande växt. Ingen rolig läsning direkt...
Vi fick lite smått panik över detta och vårat första husköp visade sig kanske vara för bra för att vara sant.

Huset såldes 2017 som ett dödsbo och köptes av ett byggföretag här i från trakten som köper gamla hus, renoverar dom och säljer vidare. Det tråkiga är att dom givetvis heller inte haft någon aning om vad det var för växt som fanns på tomten. Så nu dyker det upp lite skott här och var eftersom dom i princip plöjt upp hela trädgården med grävmaskin när dom dränerat huset och anlagt trädäcket. Vilket har resulterat i att dom spridit rotbitar från ursprungsbeståndet runt om på tomten.

Dom verkar som tur var ligga ganska ytligt, för dom jag har grävt upp har jag lyckats hitta rotbiten som dom börjat gro ifrån. Får hålla koll och gräva så fort jag ser att det kommer något skott som inte hör till ursprungsplantan.

Snickarna har varit väldigt tillmötesgående och hade bilder kvar från när dom köpte huset. Så vi vet i alla fall vart man planterat den en gång i tiden. Inte mycket att göra nu än att gilla läget. Fick lite nytt hopp när jag läste ovanstående om besprutning med ren glyfos. Så jag beställde ett par flaskor.
Just nu har vi inte mycket till trädgård i alla fall då allt blivit uppgrävt under renoveringen, så får roa mig med att bekämpa parkslide istället!

mg765 mg765 skrev:
Ett annat lite större bestånd, ca 100 stammar över 5x5 behandlades samtidigt genom injicering i stammarna med 2-5 ml per stam av ovan koncentrat. Efter injiceringen besprutades bladen med samma 2% blandning som ovan för att trigga parksliden att dra ner vätskan i roten.
Är lite nyfiken på vad du använder dig av för verktyg när du injicerar stammarna?

//Sigge

Du skulle kanske kunna se det som dolt fel och sätta ner/få ersättning från säljaren. Parkslide måste höra till sånt som säljaren ska upplysa om, eller hur?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.