1 545 967 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Den följer alla naturlagar som finns. Och den kan inte växa genom en betongplatta.
Självbyggare
· SE4
· 3 174 inlägg
Naturligtvis går den inte genom betong, annars hade väl industrin kapitaliserat på detta som en ny form av snigeldynamit.
Att växter går genom gjutna betongkonstruktioner har alltid att göra med att det finns en svaghet någonstans. Spricka eller glipa. Det är rent nonsens att en växt skulle gå genom en 5 cm betongplatta av normal standard.
Att växter går genom gjutna betongkonstruktioner har alltid att göra med att det finns en svaghet någonstans. Spricka eller glipa. Det är rent nonsens att en växt skulle gå genom en 5 cm betongplatta av normal standard.
Aha... du kan inte engelska så därför förstår du inte vad filmerna på youtube från England visar.D Daniel 109 skrev:
Här har du en svensk länk.
– Rötterna har sådan växtkraft att de kan växa igenom asfalt och betong och skada dräneringar och byggnader. Den är väldigt svår att bli av med eftersom rötterna växer flera meter djupt och skjuter nya sidoskott på uppåt sju meter.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/biolog-varnar-for-frammande-arter
Här finns bilder där Parksliden har växt genom betong.
https://www.google.se/search?newwin...0Q4lYIKCgB&biw=1014&bih=506&dpr=1.25&safe=vss
Den här bilden är rätt talande för vilken växtkraft Parkslide har
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-c1a06627c9b707492a69ea2354f2a273-c
Jodå, jag förstår engelska. Men jag har även annan kunskap. Asfalt är mjuk många växter och svampar växer genom asfalt tämligen obehindrat. Däremot finns det inget som växer genom en betongplatta. Men om det finns sprickor så kan den pressa sig in.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 373 inlägg
Fast den enda bilden man hittar i den första länk, som antyder att de skulle kunna växa igenom en solid betongplatta är den du länkar till själv . Och man behöver väl inte vara extremt källkritisk för att ifrågasätta den bilden ...B Bichonen skrev:Aha... du kan inte engelska så därför förstår du inte vad filmerna på youtube från England visar.
Här har du en svensk länk.
– Rötterna har sådan växtkraft att de kan växa igenom asfalt och betong och skada dräneringar och byggnader. Den är väldigt svår att bli av med eftersom rötterna växer flera meter djupt och skjuter nya sidoskott på uppåt sju meter.
[länk]
Här finns bilder där Parksliden har växt genom betong.
[länk]
Den här bilden är rätt talande för vilken växtkraft Parkslide har
[länk]
Jag ser ingen bild som tyder på att den skulle växa igenom en korrekt byggd betongplatta. Att man byggt rappligt i England är ju välkänt och på samtliga bilder har den trängt in i skarvar av olika slag.
Kul diskussion vem kom först, sprickan eller parksliden? Eller var det i själva verket parksliden som orsakade sprickan
Eller är det engelsmännens bristfälliga kunskap om hur betong hanteras som gör det möjligt för parksliden att växa in i deras bostäder
I alla fall hade jag en bekant som fick se parkslide växa upp i sin källare genom betonggolvet..i Sverige.
Eller är det engelsmännens bristfälliga kunskap om hur betong hanteras som gör det möjligt för parksliden att växa in i deras bostäder
I alla fall hade jag en bekant som fick se parkslide växa upp i sin källare genom betonggolvet..i Sverige.
Då gissar jag att det var ett äldre hus med ett tunt sprucket golv direkt på jorden. Då finns det absout möjlighet för den att växa in.
Nu tycker jag att betongfrågan passerat bäst före datum. Vad det gäller att hantera en enorm mängd parkslide som ligger utsmetad över tomten så är mina 5 cents att försöka lyfta av så mycket det går och göra om. Alternativen är annars att gräva upp skott och rötter ad-hoc vid upptäckt eller använda bekämpningsmedel enligt de planer/ instruktioner som tagits fram i England. Dock lär det ta envishet och mycket irritation under flera år innan det är borta.
Bäddar in mitt egna inlägg från ifjol.Bjurran skrev:Jag har skiten i min trädgård också. Det sitter i en rabatt med massvis med fina fleråriga blommor och det verkar inte sprida sig alls. Frågan är, bör jag låta den vara då den inte sprider sig eller ska jag börja slå ner den flera gånger per år?
Jag vill INTE riskera att det börjar sprida sig mer då det är precis intill husgrunden (lecablock) så frågan är hur man gör bäst.
Jag har läst de första drygt 40 sidorna av tråden men orkade inte läsa mer innan jag ställer denna allvarliga fråga. De är dryga metern redan i år, brukar bli ca 3 meter höga men sprider sig som sagt inte än så jag vill inte riskera att något ingrepp får det att sprida sig då det står kvar på samma plats år efter år som det är nu.
Jag är helt klart öppen för besök av någon av er med mer erfarenhet om ni har vägarna förbi Kristinehamn.[bild]
Under förra året gjorde jag inget alls med det, mer än att klippa bort allt vid hösten.
I år ser det ut att vara ungefär samma mängd när jag jämför med denna bild som är från ganska exakt ett år sedan.
Vad tror den samlade expertisen, om jag skulle ge mig på att börja klippa bort allt uppstickande nu i år, kommer jag börja trötta ut den då eller kommer jag öka risken för att det skickar iväg skott vilket jag än så länge inte sett ske.
Du bör definitivt göra något. En rekomendationverkar vara att ta bort allt 4 gånger per säsong. Det är nog främst täckning som får den att söka nya ytor, ev även aggressiv rensning. Men det kommer att ta lång tid innan den tröttnar.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 865 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 865 inlägg
Har också Parkslide på tomtgränsen mot grannen och rycker upp lite då och då. Verkar inte som den direkt förökat sig de senaste åren. Är dock lite orolig vad som kommer att hända då vi ska ta ner en lönn som konkurerar med den.
Var förbi testytan och följer upp med några bilder nu när de redan så tidigt på säsongen fått lite fart (eller inte).
Behandlade ytan där nu gräset tagit sig bra tom bättre där än på andra intilliggande motsvarande ställen.
I gränsen mot samlingen som inte fick smaka soda och likström, de är i fin form vad det verkar.
Och ett stycke vidare in med ett helt orört område.
Ovanstående är fullväxta ca: 2-2.5 m höga och de verkar vara lite samlat grupperade runt 2x2 m yta dvs det är ungefär så mycket som slogs ut kring där de tydliga huvudstammarna valdes för test.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behandlade ytan där nu gräset tagit sig bra tom bättre där än på andra intilliggande motsvarande ställen.
Logga in
Skapa konto
I gränsen mot samlingen som inte fick smaka soda och likström, de är i fin form vad det verkar.
Logga in
Skapa konto
Och ett stycke vidare in med ett helt orört område.
Ovanstående är fullväxta ca: 2-2.5 m höga och de verkar vara lite samlat grupperade runt 2x2 m yta dvs det är ungefär så mycket som slogs ut kring där de tydliga huvudstammarna valdes för test.
Synd att du inte kan ta patent på metoden. Det ser ju riktigt lyckat ut.