1 545 999 läst · 5 401 svar
1546k läst
5,4k svar
Parkslide - varning för att köpa hus/tomt med parkslide
Ajajaj Gustav. Jag förstår verkligen din panik. Efter att ha tittat på och läst dokumentärt material från England så tänker jag att enda lösningen är 2-3 meters bortforsling av massor, och sedan helt nya så klart. Eftersom det växer från millimetertunna rötter som tappats så har du ju snart slide på hela tomten. Jag förstår faktiskt inte hur Cpalm kan vara så lugn...
Det lär inte funka att gräva bort om det finns över allt. Men som allaväxter behöver den vettiga förutsättningar för att växa. Det går absolut att trycka undan den, men det tar tid.
Gustav! Jag blir oerhört ledsen när jag ser vad som drabbat er. Du verkar ha läst på vad som finns att lära om detta monster och tyvärr utgår alla goda råd från att denna växt är besvärlig men går att hantera. Vi har lärt oss om fotosyntesen och vad den betyder för allt som växer men parksliden lyder inte under denna naturlag. Den beter sig inte som all annan växtlighet och jag gissar att vi inte har kunskap om allt ännu. Problemet är ju ganska nytt. Den växer gladeligen genom både betong och asfalt, den förstör brofundament och den tar sig under tyska, sexfiliga motorvägar och tittar upp på andra sidan. Den växer in i källare och i hus oavsett vad som sägs, det finns mängder med bildbevis.
Skrämmande att kommunernas kunskap om denna djävulsväxt är nästan obefintlig.
Om hela området är infekterat är det ett jätteproblem och ni bör nog involvera kommunen om det är kommunen som är säljare av tomterna. Jag har dessvärre inga goda råd men jag har stor medkänsla för vad ni drabbats av.
Lite bildbevis;
http://www.knotweed-removal.co.uk/japanese-knotweed-picture-gallery.php
Skrämmande att kommunernas kunskap om denna djävulsväxt är nästan obefintlig.
Om hela området är infekterat är det ett jätteproblem och ni bör nog involvera kommunen om det är kommunen som är säljare av tomterna. Jag har dessvärre inga goda råd men jag har stor medkänsla för vad ni drabbats av.
Lite bildbevis;
http://www.knotweed-removal.co.uk/japanese-knotweed-picture-gallery.php
Det stämmer inte. Det är en växt som behöver energi från fotosyntes som alla andra växter. Men den är bättre på att lagra energi än många andra växter.
Det bra mycket troligare att den spritt sig över motorvägen på annat sätt än att krypa under den. Att den dykt upp på andra sidan är inte bevis på att den krupit under.
Den kan inte växa genom betong.
Asfalt kommer den igenom, liksom de flesta andra växter.
Det bra mycket troligare att den spritt sig över motorvägen på annat sätt än att krypa under den. Att den dykt upp på andra sidan är inte bevis på att den krupit under.
Den kan inte växa GENOM betong, men väl UNDER betong, om det finns jord där. Samt givetvis följa kanten på plattan.
Ett plus:
Det finns inga rapporter om att den skulle skada husgrunder och sådant, till skillnad från träd, på det viset är den ändå snäll.
Ett plus:
Det finns inga rapporter om att den skulle skada husgrunder och sådant, till skillnad från träd, på det viset är den ändå snäll.
Enligt denna video går den tyvärr igenom 3-4 tum betong:
Tror knappast att jord med parksliderötter ligger under huset. Isåfall har ni större problem än parkslide. Allt organiskt material skall ju bort innan grunden anläggs.
För att sprida lite hopp kan jag rapportera att den parkslideförorenade matjord jag fick levererad för två år sedan nu är sanerad.
Jag plockade 100-150 skott och rötter första året och något enstaka i fjol men sen dess har det inte kommit något mer.
För att sprida lite hopp kan jag rapportera att den parkslideförorenade matjord jag fick levererad för två år sedan nu är sanerad.
Jag plockade 100-150 skott och rötter första året och något enstaka i fjol men sen dess har det inte kommit något mer.
Gött att ni fick löst det, Poxeman.
Fick du stora eller små rotdelar med din jord? Hur djupt?
Vi har fått rotknölar stora som fotbollar med rötter som ser ut som mindre träd, fördelat jämn över 1-2m djup (förutom det som funnits under). Detta är fördelat över ca 600m2, kanske mer. Jag har grävt upp kanske 500 skott, på tre dagar..
Fick du stora eller små rotdelar med din jord? Hur djupt?
Vi har fått rotknölar stora som fotbollar med rötter som ser ut som mindre träd, fördelat jämn över 1-2m djup (förutom det som funnits under). Detta är fördelat över ca 600m2, kanske mer. Jag har grävt upp kanske 500 skott, på tre dagar..
Jag misstänker att jag har jätteslide i min gamla häck som jag tagit bort. Provade att spruta på Loredo quattro förra veckan och resultatet ser ut såhär.
Plantan gav upp redan efter 4-6tim och började hänga och det verkar som den nu håller på att växa ihjäl sig efter marken. Gav nyligen en till sprutbehandling så vi får se hur den ser ut nästa vecka.
Plantan gav upp redan efter 4-6tim och började hänga och det verkar som den nu håller på att växa ihjäl sig efter marken. Gav nyligen en till sprutbehandling så vi får se hur den ser ut nästa vecka.
Du har FEL eller så har dom en annan sorts Parkslide i England för där har den växt genom en betongplatta och tar sig upp inne i huset bakom golvlister, fönsterbågar osv.D Daniel 109 skrev:Det stämmer inte. Det är en växt som behöver energi från fotosyntes som alla andra växter. Men den är bättre på att lagra energi än många andra växter.
Nej dom har samma sorts Parkslide som vi har och den kan gå igenom vad som helst.
Se videon och det huset är nybyggt på platta med Parkslide under plattan.
Det finns en film till som visar kraften i Parkslide.
Sorry Gustav för att du har hamnat i detta
Redigerat:
Vad är Loredo quattro och var fick du tag i den?T Tobbe80s skrev:Jag misstänker att jag har jätteslide i min gamla häck som jag tagit bort. Provade att spruta på Loredo quattro förra veckan och resultatet ser ut såhär.
Kan inte hitta att den säljs i Sverige.
Vad innehåller den som inte finns i Roundup?
Det är en avsevärd skillnad mellan parkslide som haft endast ett år på sig för etablering och områden där den fått växa ifred och etablerat rötter som är tjocka som en arm.P Poxeman skrev:
Loredo Quattro är ett selektivt ogräsmedel som kan sprutas i gräsmattan. Den innehåller MCPA, Mecoprop-P, Dicamba och 2.4D. Den tar ogräs men inte gräs:B Bichonen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/
Ogräsmedlet har väl ungefär samma effekt på parksliden som t.ex ättika. Dvs roten lämnas helt oberörd men blad och stammar ovan jord skrumpnar ihop.
Redigerat: