harry73
Anna_H Anna_H skrev:
Visst kan de även spridas av frön, men det är ovanligare.
Växten kan såklart spridas av frön, men då behövs det han-plantor. Eftersom det bara importerades hon-plantor i Europa kan den inte bilda frön här. Så nej, parkslide sprids inte av frön i Europa.

• Gilla
Modig och 4 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Växten kan såklart spridas av frön, men då behövs det han-plantor. Eftersom det bara importerades hon-plantor i Europa kan den inte bilda frön här. Så nej, parkslide sprids inte av frön i Europa.
Skönt!
Men ändå varnar man för att låta dem gå i blom?

Som framgår av de små tester jag gjorde förra året med elektrolyt i form av kaustiksoda och el ner i centrala stammar ser jag det som ganska troligt att man kan rå på bestånd som stör i trädgårdsgränser, oskötta områden utan större åthävor. Åtminstone nå en så pass stor verkan att andra metoder bättre kommer åt tex att hålla ner uppväxt osv.

Sämst måste vara att börja rota och gräva över stora områden där växten redan är rejält etablerad lite som vad TS gjort och visade inledningsvis i tråden. Samma med tillfällig total övertäckning där inget övrigt heller växer under tiden kraften i rotsystemet verkar som sagt stor och många halvhjärtade försök kanske tom gynnar den efteråt. Daniel_109 modellen skuggning med gran är säkert bra men långsam och med lite tråkig miljö under lång tid. Inte mycket som lever marknära i ett tätt granbestånd med mörker och sur barrtäckning.

• Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Kan du dela med dig av detaljerna kring hur du gjorde? AC/DC? Högspänning/högström? Grävde du fram rötterna först?

• Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
(i sig en sensation att en död äter något)
:crysmile::crysmile::crysmile:

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är den inte rätt skuggkänslig. Den vill stå i solljus. Kan syrener konturera? Att försöka döda allt tror jag inte är en bra strategi. Jag ska börja bråka lite med ett stort bestånd i sommar. Men det blir en tämligen låg intensiv insats. Fastigheten där den har sitt ursprung verkar inte bry sig.
Ja, syrener är en av de få växter som verkar kunna konkurera med den. Nässlor och kirskål är två andra.
Men det är en jämn kamp.
Vår granne har någon kraftig lågväxande täckande mörkgrön växt på sin sida och där har den inte en chans.

• Gilla
BigR
  • Laddar…
S Stadsbonden skrev:
Kan du dela med dig av detaljerna kring hur du gjorde? AC/DC? Högspänning/högström? Grävde du fram rötterna först?
Om du kollar bakåt i tråden finns det lite med kring det där. Jag testade med både växel och likström och med två sätt att tillföra lyten både självtryck från behållare och med doserpump. Principen är att kapa några rejälare stammar i en grupp ca: 50 cm högt och trycka ner ett tunt rör (5 mm) i dem så långt det går utan att gå genom ut i marken. Sen låter man en avvägd lösning stå på med lite tryck i röret i detta fallet då med ett kärl 1.5 m upp eller via tvingande doserpump satt på en låg dos (1 liter / dygn). Samtidigt spänningssätter man röret med lämplig strömkälla, här 20 VAC och i DC fallet antingen konstant spänning 30 V eller konstant ström 500 mA begränsat vid 100 V.

Som väntat blir resultatet vid de här nivåerna bättre med DC och även vettigare vid aggregat för konstant ström. För doseringen av vätska skulle jag säga att den enkla anordningen med kärl på given höjd är bra och ok pumpen ger att mer trycks ut i marken till ingen större nytta efter en tid. Man kör lämpligtvis runt en månads tid och kan välja starta i månad 7-8 när den har blivit relativt kraftig med bra stammar.

Ett problem man kan få är att ordna en bra homogen fjärrjord att ansluta andra polen till, själv valde jag sätt som inte hör hemma att beskrivas här och där man bör ha bra kännedom kring frågan för att överväga det. Normalt får man rekommendera att driva ner stänger till ca: 1m djup och ganska tätt i en cirkel kring området man har anslutet rören till plantorna.

Du nämner högspänning/högström och givetvis skulle det enkelt gå att direkt slå ut ett bestånd på så sätt men det för med sig betydande risker och jag skulle se det som lätt oansvarigt att labba lite halvhjärtat med såna metoder. Men som jag skrev i ett tidigt inlägg har jag fått ideerna kring detta genom att se hur jordfel i direktjordade nät för >= 130 kV skadar en mängd växtlighet ibland långt från felstället. Det rör sig då om väldigt kort tid före frånkoppling men med hög effekt och stor ström. Skulle man ta till såna metoder och ansluta lite som i mina test och låta verka några sekunder i taget skulle det bli soprent på 100 m2 eller mer utan minsta tvekan.

Finns loggar på olika elektriska parametrar från testerna jag ska försöka bifoga dem vad det lider för de som ev vill se på sånt här.

• Gilla
Suidnil och 7 till
  • Laddar…
K
Nu när jag blivit uppmärksammad på växten hittar jag den lite överallt. Ser även att en granne typ 30 meter bort har vackra 1,5 m höga parkslide i utkanten av sin trädgård mot vår gröning..

Jag går en runda varje dag och kniper skott som kommer upp i gräsmatta bakom garaget, men de är verkligen överallt....

Det är nog effektivare om du kniper mer sällan.

Växtlighet längs en bäck med misstänkt parkslide nära en grusgång och fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växt med rödaktiga stjälkar och gröna blad, misstänkt parkslide, nära en bäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni som är kännare, är detta parkslide ?

Har jobbat inom park/anläggning/bygg men aldrig vad jag vet sett det själv, kund som ringde och jag gick dit och fotade.
Växer längs en liten bäck, men verkar inte växa för nära vresrosorna.

Ja, nog ser det ut som parkslide allt. Det torra på marken är fjolårets torra stammar, ser ut som bambu men är något helt annat. Någon måste ju ha kapat ner fjolårets växtlighet.

Röjs ned av kommunens avtalsfolk eller folket som sköter området, vet ej var gränserna är längre.
Jobbar inte i kommunen längre, brukar röjas 1 gång per år, växer längs med en liten bäck i Hököpinge, Vellinge kommun

Hej! Har nu tillbringat ett par dagar med att läsa igenom alla 1348 inlägg i hopp om att få bukt med denna växt, efter att paniken slagit till.

Jag och min fästmö och barn har nämligen precis flyttat in i ett nybyggt hus. Vi har köpt en tomt av vår kommun och byggt en jättefin villa att bygga vår framtid i. Efter de första dagarnas dragande med flyttlass gav jag mig ut för att rensa lite sly och snygga upp tomten. I ena hörnet av tomten växte vad jag såg som en buske - som jag klippte ner. När jag var klar med det, blev jag lite konfunderad, eftersom jag hittade skott över hela tomten som såg likadana ut. Efter lite googlande förstod jag att det var Parkslide jag hade att göra med. Men inte lokalt.

Det är nämligen så, att vi fått schakta upp tomten en dryg meter eftersom den sluttar. Det har tillförts jord och schaktats runt, så allt är en blandad massa med upphackade rotdelar på alla djup. Ett bestånd som blev inplanterat på 60-talet hos en äldre granntomt och enligt äldre grannar funnits här länge. Jag har hittat rotknölar som är flera dm i diameter och kraftiga långa rötter i armtjocklek.
Jag har haft sönder två spadar i kampen att få upp en del knölar. En med äldre träskaft och en helt ny i stål som gav vika när jag tog i för kung och fosterland.

Vi, som köpte tomten vintertid har inte sett denna växt eller fått information om att den skulle finnas. Vi har sett vad man som normal (dvs icke botaniker) är bevuxen ängsmark. Tomten är en del av ett planlagt villaområde med kommunal el, vatten och avlopp samt fiber etc draget.

Jag fruktar att vi har en situation som är bland det värsta man kan råka ut för. Schaktningen har spridit ett äldre bestånd med mycket kraftigt rotsystem runt hela tomten, troligtvis under husgrund och det kommer skott precis överallt. Vart jag än sätter spaden så har jag rejäla rötter och massvis med skott. Ett mindre område i övre läge av tomten har inte schaktats, och där verkar det lugnt över mark, än så länge.

Jag har fått kontakt med vår marksäljare på kommunen, som inte visste vad denna växt var för något och hänvisar till sin chef. Blir intressant att se vad han svarar. Kommunens parkchef uttryckte sig med ett OJ, och "de måste veta vad de säljer". Hon skulle prata med marksäljare.
Har en botaniker som kommer på besök i slutet av veckan, som jag skall be om ett utlåtande.

Jag har inget att tillföra i kampen mot Parkslide, mer än att skriva av mig och förhoppningsvis varna andra husbyggare om allvaret i förekomsten av denna växt. Vi har förstått att vi inte kommer kunna ha trädgård på ett bra tag, och eventuellt en fara för byggnaden, vatten & avlopp och grannar etc.. Vi hoppas att kommunen inser allvaret av den rot-slushie vi bosatt oss på och kommer med en åtgärd och kompensation. Med denna brutala förekomst ser jag ingen annan utväg än att gräva bort allt och göra vad som krävs med det som ligger i husgrunden och som man kommer åt. Sedan får vi be till Gud att alla till buds stående medel räcker för att det inte tar sig igen. Jag menar, vi kan ju inte lyfta huset..

Mvh Gustav

Redigerat:
oj, lycka till med allt, ingen rolig start detta :(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.