holetaker holetaker skrev:
Hittade detta lilla roliga bestånd idag, dryga milen hemifrån
index.php

P Pernilla Johansson skrev:
Är det någon som har provat att KALKA eländet? Jag läste på ett brittiskt forum hur en kvinna lyckats bli av med sin parkslide genom att kalka sjukt mycket. Hennes far hade upptäckt detta sätt när han försökte göda (!) sin parkslide för att få den stor och ståtlig. Kvinnan delade inte sin fars kärlek till parksliden och utrotade snabbt sin egna med denna metod.
Vi funderar på att göra slag i gemensam sak med våra nya grannar under nästa vecka och då hugga ner eländet, kalka tjockt tjockt tjockt lager och sen möjligtvis täcka med presenningar. Men det senare är jag inte helt övertygad om, då kanske den bara flyr vidare till nya platser?

Någon som tror på att vattna sitt parkslideområde mycket, typ vattenspridare en eller ett par timmar dagligen? Kommer den att dö då?
Har haft funderingar på ett tjock lager kalk på eländet. Har någon här provat det med framgång?

Är den inte rätt skuggkänslig. Den vill stå i solljus. Kan syrener konturera? Att försöka döda allt tror jag inte är en bra strategi. Jag ska börja bråka lite med ett stort bestånd i sommar. Men det blir en tämligen låg intensiv insats. Fastigheten där den har sitt ursprung verkar inte bry sig.

Läs ts redogörelse för marktäckning förra året så kommer du ge upp syrenidén ..

harry73
Jag fattar inte precis varför jag läser tråden. Vi har det ju inte. Men många skriver att man mattar ut växten om den får växa upp till 0,5m, för att därefter klippa ner den. (som en del i bekämpningsprocessen)

Nu funderade jag lite och undrar om det kanske är bättre att inte klippa ner den, men sveda växten med en ogräsbrännare istället. Då blöder växten sav ur alla brännsår och mattar man ut rotsystemet ännu mer.
Samtidigt dör växtens el över jord och kan det inte bilda nya rötter. Man kanske kan lägga det på kpmposten efter ett tag.

Någon som testad eller vill testa?

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Läs ts redogörelse för marktäckning förra året så kommer du ge upp syrenidén ..
Att täcka marken är en helt annan sak mot attskugga växten. Man ska ju i så fall släppa upp den men ge den för lite ljus. Men det kommer att ta tid med den metoden också. Ska man suga musten ur roten måste den ju få göra av med energin på något.

Jag har förmig att jag läst att det ör vanligt att parkslide etablera sig snabbt på nya hyggen. Men att den trycks undan när annan växtlighet tar över.

Excel
Plantera gran där parksleden växer?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Den verkar ju behöva extremt lite ljus, spara mycket energi i sina rötter, samt ha en förmåga att skjuta mycket långa skott när den pressas.

Varför tror du att den klarar sig med lite ljus?

Har du läst tidigare poster?

• Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
Ja, det har jag. Är det något speciellt du menar att jag missat?

Jo ts berättar utförligt hur han täckt stora ytor med pressening. Den skjuter skott över sidorna ändå. Den totala skuggan dränerar den inte, så varför skulle lite buskar ta kål på den?

• Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Den tvärförbindelse naturligtvis inte av att det blir mörkt. Nen om den växer i mörket kommer skoten att dra mer energi från riten än de levererar tillbaka. Det minskar på sikt plantans storlek. Det kommer även total täckning att göra, men efter som det då blir väldigt lite tillväxt av grönmassa kan det ta längre tid.

De rekommendationer jag hittar är att ta bort allt fura gånger per säsång. Det i kombination med att behålla allt som kan tänkas skugga tror jag kan funka. Men det kräver envishet. Det lär ta många år innan den är borta.

Jag tycker också det låter klokt tänkt. Grundtanken är väl att bladen fångar upp solenergi som med känd reaktion överför energi till plantan. Därför borde det även fungera att ständigt klippa av alla skott, så att den aldrig får slå blad. Men det är ju visat att det tom är en dålig strategi. Som intresserad amatör är det ju extremt fascinerande att denna växt kan slå skott från millimetertunna/korta rötter du tappat i jorden. Den verkar ha en extrem förmåga till att konservera energi och vanliga spelregler gäller inte.

P
Får väl äta upp den istället :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.