N
harry73 harry73 skrev:
Det stämmer att den inte fröar sig, men det beror inte på klimatet.
Det importerades bara honplantor till Europa, och det finns fortfarande bara honplantor i europa. Så blomma gör de, men de fröar aldrig,
Hej. Finns en hybrid mellan parkslide och jätteslide, och den kan spridas med frö.

M Myckling skrev:
Har inte hört talas om denna växt tidigare men blev ju mörkrädd när jag läser om dess egenskaper. Känner när jag tittar på bilderna att det var något bekant med den. Så min fråga är om detta är parkslide?[bild]
JA det är det!

Hej. Jag vill bara komma med en fundering. Kopparspik brukar används till att döda träd. Kunde man använda vanliga häftklammer i koppar för samma åtgärd mot parkslide? Det kunde vara ett sätt. "Om det fungerar," att klämma dit häftklammer i stjälkarna.
mvh Björn Ejdervall.

Björkar har en stam. Parkslid får nya hela tiden. Jag tror inte på iden.

Hand håller avklippt gren med gula löv som kan vara parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bladgren med gula och gröna blad, möjlig parkslide, i förgrunden mot oskarp gräsmatta.
Skapa konto
Växt med bruna och gröna grenar i en häck, misstänkt för att vara parkslide.
Skapa konto
Växt med gröna och gulnade löv sticker upp bland en häck mot en bakgrund av en villa och blå himmel.
Skapa konto
Växt med gröna och gulnade löv sticker upp bland en häck mot en bakgrund av en villa och blå himmel.
Skapa konto
Växt med bruna och gröna grenar i en häck, misstänkt för att vara parkslide.
Skapa konto
S STB skrev:
Så kul att jag fick vara med på ett hörn med min bekämpning med natriumhydroxid (kaustisk soda). Jag har väsentligen utrotat ett område på ca 3x4m där det nu i år kom upp mindre än 10 skott som var ordentligt klena.
Det bör även tilläggas att natriumhydroxid är frätande och kräver skyddsutrustning. Utspädd i marken är den ofarlig men baskisk och därför generellt bra för min sura mark. Natriumhydroxid tillsätts till kommunalt kranvatten för att höja PH-värdet så det är ingen giftig kemikalie.

Tyvärr har jag en riktigt stor smittohärd längre bort. Eftersom parkslide uppenbarligen inte växer i skog planerar vi att plantera snabbväxande gran så att den "kvävs". Detta knep nämns inte i artikeln men det har ju inte heller bevisats vara effektivt. Dock vill jag utmana läsarna om att försöka hitta parkslide som växer i skog. Jag har aldrig sett det. Kvävning med träd är uppenbart mycket långsamt och utrymmeskrävande, men arbetsinsatsen är låg. I början måste man säkert hålla hyfsat rent runt granarna så att de kan börja konkurrera om ljuset.

Myckling: Ja, din bild ser ut som parkslide.

Jag hittade denna växt i häcken som gränsar till min granne. Kan någon som är kunnig bedöma om det ser ut som parkslide?

Redigerat:
HannesN83 HannesN83 skrev:
ag hittade denna växt i häcken som gränsar till min granne. Kan någon som är kunnig bedöma om det ser ut som parkslide?
Nej, det är inte parkslide.

• Gilla
Anette57 och 1 till
  • Laddar…
Jag är inte helt säker. Men jag tycker att det ser ut som fläder. Det är definitivt inte parkslid.

svartöra svartöra skrev:
Nej, det är inte parkslide.
Tack för snabbt och tydligt svar! Det var en lättnad att det inte är det, jag tyckte det fanns vissa likheter, men så är jag dålig på växter än så länge.

Parkslide är ihålig, därav namnet "Japansk bergsbambu".
Den vita märgen är typisk för bland annat fläder.

• Gilla
HannesN83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu skriver att det är ett dagligt arbete att rycka skott. Jag vill bestämt hävda att det är effektivare att inte rycka dagligen. Det blir mindre jobb också.

Har upptäck att jag och två grannar har parslide i trädgården, där gränsen möts, ca 2x3m med betong/stenmur mitt i.

Så ett sätt som funkar så som jag förstår det är att rycka skotten, men kanske ta dem 1 gång i veckan? Eller 2ggr i veckan?

Som "tur" är parksliden 15m från huset :)

Som otur är den precis bredvid vår brunn, dock bara bevattningsbrunn, vågar man använda de vattnet till bevattning?

(Varför starta ny tråd när man kan dumpa upp en gammal ;) )

Det är en tämligen normal växt. Den sprider sig inte via grundvatten.

Det är nog lämpligare att ta den varannan-var fjärde vecka. Inte flera gånger i veckan.

Att den växer vid brunnen är ingen fara för dig eller växter, men den har en utmärkt plats att växa på, Mycket vatten finns även som det förra torra sommaren. Rrötterna går djup ner, kan gå flera meter djupt och hänga i luften mellan stenar på väg ner mot djupare nejder, hade så i återfyllningen på ett hus med stora stenar, rötterna hängde fritt ca 40 cm. Är det mycket ni har, ett foto alltid bra. I marken så är det många smårötter och varje kan bli stor planta.. låt dom komma upp ca 20 cm och bestryk bladen med rondup, jag har provat. Rycker du av dom så kommer det bara mer på sidan om. Plantan vill försvara sig när det ovan jord tas bort och kraft för mer skott finns i rötterna, Och räkna inte med att dom är borta på flera år, så det med tålamod behövs.

Släpp upp dem längre. All massa till skotten kommer från roten. Det tar tid innan ett skott ger mer än det tar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.