34 046 läst · 49 svar
34k läst
49 svar
Parkslide - allt du behöver veta
Tack
Ska släppa upp dem lite mer, köra med round up o tålamod
Ska även ta ett snack med grannarna, se vad de säger om det...
Bild fixas efter helgen (min jobbhelg )...
Pratade även med pappa, de hade parkslide i över 60år i hans barndomshem som aldrig spred sig utanför sin bit av trädgården, en cirkel på ca 3m...
Då var jättebjörnlokan värre för den fröade sig...
Farfar planterade in både parkslide o björnloka, var tydligen populärt för 100år sen...
Ska släppa upp dem lite mer, köra med round up o tålamod
Ska även ta ett snack med grannarna, se vad de säger om det...
Bild fixas efter helgen (min jobbhelg )...
Pratade även med pappa, de hade parkslide i över 60år i hans barndomshem som aldrig spred sig utanför sin bit av trädgården, en cirkel på ca 3m...
Då var jättebjörnlokan värre för den fröade sig...
Farfar planterade in både parkslide o björnloka, var tydligen populärt för 100år sen...
Dra upp skotten så ofta du kan och försök få med rötter. Ju mindre grönt som kan fånga solsken desto mindre energi får de. Snart märker du att de skickar upp allt klenare stammar som sätter blad tidigare. Det är effektivt att gräva lite och plocka upp rötter även om det bara är på ytan. Varje rot du får upp kan spara månader eller år av plockande av skott.
Roundup köps lämpligen från Tyskland i 24% (om jag minns rätt) koncentration. Den injiceras på hösten strax innan första frosten då den drar ner näringen i rötterna. Det fungerar ganska dåligt att spruta på bladverket. Man skall absolut inte hälla Roundup i jorden eftersom det inte bryts ner då utan hamnar i grundvattnet.
Själv använder jag inte gifter såsom Roundup, men det verkar dock effektivt om man gör på rätt sätt. Jag kör utmattningsmetoden kombinerat med natriumhydroxid som dödar rötterna lokalt samtidigt som det förbättrar jorden.
Hälsningar från STB med ca 10 års erfarenhet av parkslidebekämpning.
Daniel: Hur går det med din bekämping av beståndet som du hittade långt från ditt hem förra året? Vi är fortfarande nyfikna på bilder. Det skulle vara så bra om du inte bara kom med tvärsäkra uttalanden utan också kunde backa upp dem med egen erfarenhet.
Roundup köps lämpligen från Tyskland i 24% (om jag minns rätt) koncentration. Den injiceras på hösten strax innan första frosten då den drar ner näringen i rötterna. Det fungerar ganska dåligt att spruta på bladverket. Man skall absolut inte hälla Roundup i jorden eftersom det inte bryts ner då utan hamnar i grundvattnet.
Själv använder jag inte gifter såsom Roundup, men det verkar dock effektivt om man gör på rätt sätt. Jag kör utmattningsmetoden kombinerat med natriumhydroxid som dödar rötterna lokalt samtidigt som det förbättrar jorden.
Hälsningar från STB med ca 10 års erfarenhet av parkslidebekämpning.
Daniel: Hur går det med din bekämping av beståndet som du hittade långt från ditt hem förra året? Vi är fortfarande nyfikna på bilder. Det skulle vara så bra om du inte bara kom med tvärsäkra uttalanden utan också kunde backa upp dem med egen erfarenhet.
Det är nog två år jag har gett mig på det. Bilder säger ju inte så mycket när jag inte har några före bilder. Men jag plockar inte så fort det kommer upp.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 314 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 314 inlägg
Detta låter ju väldigt avancerat: "den som försöker bli av med växten måste därför göra upprepade insatser samma år under flera års tid." Om det stämmer så är det 100 procent omöjligt att bli av med växten, åtminstone tills dess att det går att resa i tiden.
Vad är problemet? Lite lustigt formulerat, men helt korrekt, det borde kanske stå "upprepade insatser varje år". Dvs det räcker inte med en insats om året.Magnus E K skrev:
Tips:
Ni som vill diskutera själva parksliden, gör gärna det i tråden för det:
https://www.byggahus.se/forum/threa...foer-att-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/
Rena kommentarer om artikeln passar dock bra här såklart.
Ni som vill diskutera själva parksliden, gör gärna det i tråden för det:
https://www.byggahus.se/forum/threa...foer-att-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/
Rena kommentarer om artikeln passar dock bra här såklart.
Numera finns ju också mitt dokument som är mer detaljerad än artikeln.
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/document/d/16vWv5qG953PPNh9WUIfVYUiZ3OywyDHs00qXsoqXGkA/edit?usp=sharing
Det kan mycket väl hända att min modell inte ens produceras längre. Köp du vilken som helst av lite bättre kvalité än de absolut billigaste. Storleken bör också anpassas till beståndet. Jag hade egentligen velat ha en som var snäppet större eftersom jag snålade mot slutet eller var tvungen att fylla på igen.
Hornbach säljer rostfria rör i olika dimensioner vilket kanske blir billigare för dig än att beställa på internet.
Hornbach säljer rostfria rör i olika dimensioner vilket kanske blir billigare för dig än att beställa på internet.
Kan du ge en fingervisning hur stora behållarna bör vara mellan tummen och pekfingret. En liter, 10 liter? Skulle tex en sådan här på 5 liter kunna fungera? https://www.bygghemma.se/tradgard-o...qHtQYholhbBSsc6RdL6fIomy3ALo08dcaAqXIEALw_wcBS STB skrev:Det kan mycket väl hända att min modell inte ens produceras längre. Köp du vilken som helst av lite bättre kvalité än de absolut billigaste. Storleken bör också anpassas till beståndet. Jag hade egentligen velat ha en som var snäppet större eftersom jag snålade mot slutet eller var tvungen att fylla på igen.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
355 kr inkl moms
Läs mer
Har läst lite om speciella markdukar mot invasiva arter som Parkslide
Men hur fungerar fiberduk N2-N3 för att stoppa parkslide? Kan den tränga igenom den?
Är nämligen tvungen att dra väg igenom en koloni med parkslide och hade(efter bortforsling av jord) tänkt täcka allt med täckduk och på med grus och ny frisk jord
Men hur fungerar fiberduk N2-N3 för att stoppa parkslide? Kan den tränga igenom den?
Är nämligen tvungen att dra väg igenom en koloni med parkslide och hade(efter bortforsling av jord) tänkt täcka allt med täckduk och på med grus och ny frisk jord
Varför byta jord? Men om du kör iväg massor, så se till att det görs på ett sätt som inte sprider den.