Ordet lägenhet användes tidigare för ett hus, i regel en självständig fastighet som inte var mantalsdefinierad och inte räknades som en gård. Så om det är någon som släktforskar och i husförhörslängderna hittar personer som är skrivna med "lägenhet" så betyder det hus/torp på egen fastighet och inte att de bor i dagens användande av ordet lägenhet.
Sedan fanns Torp som hade odlingsmark men i mindre omfattning, inte mantalsangivet men i vissa fall skattebelagt.
Så har vi också backstuga men då med obefintlig odlingsmark.
Både torp och backstuga kunde vara ägda av torpare och backstugusittare, men på ofri grund dvs de ägde inte marken de stod på. På 1700-tal före stor/laga skifte på mark som då kunde tillhörde flera gårdar och på 1800-talet blev det sedan vanligare med mark ägt av en gård.
Lägenhet brukade det då benämnas efter att ett torp fick friköpt mark och med så lite mark att det inte blev mantalsskrivet gård.

Så saker förändras över tiden och lägenhet har ett äldre ursprung än det som diskuteras i tråden.
Och ni som släktforskar har säkerligen dykt på just det att ord som har en betydelse idag avsåg något annat i skrivningar historiskt sett.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker mig en villa mer som ett sånt där stort hus på tre våningar á 100 kvm med punschverandor och snickarglädje, typ grosshandlarvilla eller så.[/QUOTE]

100 kvm är väl inte så stort?
Mitt hus (från början ett torp) har blivit om- och tillbyggt så när vi flyttade in var det 149 kvm. Kallades småhus i skattetaxeringen.
Då trodde de visserligen att det var 111 kvm, men nu vet de sanningen och det taxeras ändå som småhus...
Påstås vara byggt 1909 i likhet med de flesta hus vi tittade på just då.
Det har varit kul att så här i efterhand följa husets historia genom alla kartor, ritningar och bygglov som tagits ut för länge sen. Tycker gott det kan benämnas mindre kråkslott p.g.a. alla vinklar och vrår och alla ojämnheter. Ingenting är rakt. Men mycket charmigt.
Ett kul exempel är att det fanns bygglov och ritningar då badrummet lades till, men det finns inget bygglov på vardagsrumsdelen av huset som syns att det är tillbyggt.
Däremot finns ett bygglov med ritningar på ett "vidbyggt skjul" som ha exakt samma dimensioner som vardagsrumsdelen. Go figure..
 
  • Ett charmigt gult trähus med vita snickeridetaljer, omgivet av grönt gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Oj, hur gick bilden in två gånger?
Nu får jag inte bort den ena.
Hjälp!
 
Det är bara att editera inlägget och ta bort bilden i textfältet. Troligtvis har du bara tryckt på klistra in 2 gånger

Skärmdump av forumredigerare med markerad bildkod och handskriven text som säger "radera".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det finns definitivt våningar (på t.ex. Strandvägen) som är rejält stora, men inte tar upp ett helt våningsplan. Fortfarande våningar. Ett nödvändigt, men inte tillräckligt, krav är att det finns köksingång och jungfrukammare. Ytan spelar nog in, men klurigt var gränsen går. Under 200 är nog inte våning, även om den ligger på Strandvägen.
 
D dicliff skrev:
100 kvm är väl inte så stort?



Jag tänker mig en villa mer som ett sånt där stort hus på tre våningar á 100 kvm med punschverandor och snickarglädje, typ grosshandlarvilla eller så.

Jag tror du missförstod mig. Ett hus på tre våningar á 100 kvm blir 300 kvm totalt. Och det är stort.
 
  • Haha
dicliff
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag tror du missförstod mig. Ett hus på tre våningar á 100 kvm blir 300 kvm totalt. Och det är stort.
Men 300m2 är inte jättestort, blir ju bara 200m2 biyta då källaren inte är/var avsedd att bo i. Men allt är kanske vad gör referenser man har.
 
Jämför man en villa...
Ståtlig tvåvåningsvilla med vit fasad, röda fönsterluckor och veranda, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...med en annan...
Ett mindre tegelhus med en veranda, omgivet av en häck och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

...så har åtminstone jag lite svårt att benämna det undre i ovanstående exempel som villa. Det är vad jag vill benämna som småhus.

Knepigt det här med ord och dess betydelser men rätt så intressant.

(bilder från mäklarannonser)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Men ingen säger väl småhus? Det känns som ett byråkratord som behövs för att definiera något (skattemässigt i det här fallet) mer än något annat. Och även villor enligt den snävaste lyxdefinitionen är som sagt normalt småhus de med, även om de inte är några små hus relativt andra småhus.

Själv använder jag termen grosshandlarvilla om den luxuösa varianten. Det bor förstås inga grosshandlare i dem längre, men ordet skapar nog ändå mindre förvirring än att bara säga villa och utgå från att motparten inte ser en mexitegelkåk för sin inre blick.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men ingen säger väl småhus? Det känns som ett byråkratord som behövs för att definiera något (skattemässigt i det här fallet) mer än något annat. Och även villor enligt den snävaste lyxdefinitionen är som sagt normalt småhus de med, även om de inte är några små hus relativt andra småhus.

Själv använder jag termen grosshandlarvilla om den luxuösa varianten. Det bor förstås inga grosshandlare i dem längre, men ordet skapar nog ändå mindre förvirring än att bara säga villa och utgå från att motparten inte ser en mexitegelkåk för sin inre blick.
Nej, i stort sett ingen säger småhus i vardagligt tal. Inte jag heller. Men jag skulle å andra sidan inte benämna det lilla huset som villa i en mäklarannons.

Det finns heller inget rätt eller fel, svart eller vitt, hur man benämner sin bostad. Det är ju upp till var och en. Det enda jag själv undrar över är om det finns någon oskriven regel om var man drar gränsen mellan hus och villa och mellan lägenhet och våning.
 
Tror att det är en begreppsförvirring, det undre huset är en villa utifrån svenska språket.
I det svenska språket är det i princip ett fristående hus som kan både vara stort eller litet.
Däremot i vår mera svengelska värld så är det inte en villa utifrån det engelska begreppet, där en villa en är ett större mera luxuöst hus.
 
  • Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Tror att det är en begreppsförvirring, det undre huset är en villa utifrån svenska språket.
Jag tycker mig förvisso ha märkt att "villa" är på väg att få (tillbaka) samma innebörd på svenska som det har på alla andra språk där (det för övrigt latinska) ordet används. Det känns lite 80-tal att säga att man har en villa när det är en vanlig förortskåk. :rofl:
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Och för mig så är kåk just det där huset med snickarglädje i inlägg 68, gamla träkåkar kallades de när jag växte upp medan villa i princip var hus byggda på 40-talet eller senare, det som var modernt och fint.
 
Allt förändras över tiden, se mitt tidigare inlägg om äldre benämningar.
Villa blev vanligt i Sverige för hus på fristående fastighet, till skillnad från radhus, kedjehus, etc.
Och det stämmer bra att romarna var troligtvis först med att använda ordet.
Men även i Sverige har och används det på liknande sätt. S killnaden är att då följs det ofta av ett namn, t.ex. Villa San Michele på Capri eller som här Villa Solbacken, det blir mera av ett egennamn. I svenskan har begreppet villa över tiden förändrats genom t.ex.benämningen villaområden, dvs hus med egen fastighet. Tror mig kunna påstå att det begreppet fortfarande är vedertaget.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Småhus betyder ju bara att det är ett en eller tvåfamiljshus och kan vara både stort eller litet.

Våning för ju tankarna till något stort och imponerande, tänk paradvåning. En villa associerar jag till allt mellan en tradig 70-tals villa till en pampig patriciervilla.

Tänker osökt på mäklarfirman våningen och villan som verkar ha någon infördes tävling i högtravande språk de inte riktigt behärskar. Här nere i Malmö iaf har jag märkt att de verkligen är inne klass för sig själva så jag antar att det är något som uppmuntras inom företaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.