Min lägenhet är en del av ett hus.
 
  • Gilla
JonssonF och 1 till
  • Laddar…
Sen är det bara Stockholmare som har landställe. Vi övriga har sommarstuga.
 
  • Gilla
ceicli och 4 till
  • Laddar…
C
L lassaserik skrev:
Vi övriga har sommarstuga.
Ett vinterbonat fritidshus som nyttjas året runt kallar man väl inte för sommarstuga? :thinking:
 
Den kallas oftast för Stugan.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Min lägenhet är en del av ett hus.
Är det en våning, lägenhet eller grotta(källaren) du bor i då? ;)
 
Fadai
Här i min lilla by har jag aldrig hört någon kalla sitt eget eller andras hus för villa.
 
Alla bostäder är lägenheter, vare sig det gäller småhus eller flerfamiljshus. :geek:
 
C cpalm skrev:
Ett vinterbonat fritidshus som nyttjas året runt kallar man väl inte för sommarstuga? :thinking:
Jag har ibland funderat på vad jag ska säga. Mina föräldrar sa alltid "landet" och då sa naturligtvis jag det också men nu när jag pratar med yngre (20-30) och säger att jag ska åka till landet så känner jag att dom förstår vad jag menar men att dom inte är helt bekväma med ordet. Så jag har övervägt att säga sommarstugan även om den är vinterbonad ;). Jo jag är 08:a
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
En av mina tidigare chefer hade några hyreshus, varav ett på Östermalm i Stockholm.
De hade våningar, även om det inte var en hel våning. Huset bestod av ett kvarts kvarter i ett hörn med 2 trappuppgångar, den ena på fina gatan, och den andra på en mindre bemedlad tvärgata.
Trapphuset på "Fina gatan" var förstklassigt, med marmor, mattor, kristallkronor och hiss. Det andra trapphuset var bara ett trapphus.
Det fanns lägenheter på ca 120 kvm åt ena hållet i båda trapphusen, men mellan trapphusen fanns våningarna på 240 kvm. Från det vanliga trapphuset kom man in i köket, där fanns även pigkammaren. Från matlagningsköket kom man ut till serveringsköket, sen en korridor med toa/badrum klädkammare. Sen 3 rum med pardörrar mellan, och tillslut en gigantiskt salong i hörnet med fransk balkong och dörr ut i det fina trapphuset.
Vart efter bankdirektörer och kungligheter flyttade ut (dog) delades våningarna och blev lägenheter.
I mitten på 90 talet dog en änka, den sista som hade en våning kvar, och våningen var i originalskick från 1897, den var riktigt kul att se....innan nästa hyresgäst gick loss och förstörde den totalt.
(Jo, hyresgäster med mycket pengar skiter totalt i att det är en hyreslägenhet, de gör vad som passar de in)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det är mycket enkelt. Pöbel och medelklass bor i villa eller lägenhet.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Hade ett jobb för decennier sedan som innebar hembesök hos den mer burgna delen av Östermalmsfamiljer.
Där och då förstod jag vad ordet "våning" syftade på och har inte använt det om bostäder som inte upptar hela våningsplanet av ett flerbostadshus sedan dess.

Och ordet "stuga" har i hundratals år betecknat det boenderum i huset som alla höll sig i, där man sov, lagade mat, åt och tillverkade barn. Till skillnad från de andra delarna av ett hus, som förstuga, kammare, loft, bodar och annat. Se enkelstugor och parstugor. Även i Skåne benämndes boendeytan i längorna för stuga.
Det är väl bara under de sista 100 årens landsbygdsromantiserande där alla mindre och gulliga hus kallas för "stuga".
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ett vinterbonat fritidshus som nyttjas året runt kallar man väl inte för sommarstuga? :thinking:
Så tänker jag också.
En sommarstuga har lite isolering, ett fritidshus har åretruntstandard.
 
K KCKC skrev:
men nu när jag pratar med yngre (20-30) och säger att jag ska åka till landet...
Vilket land då?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket land då?
Det där landet som måste leva så stockholmarna har någerst att åka och slappna av
 
  • Gilla
  • Haha
Kickan42 och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Min lägenhet är en del av ett hus.
håller med här, ett hus är väl mer ett samlingsord stort som litet? Lägenheter ligger i ett stort hus och ett enfamiljshus med egen tomt är en villa? Har man en villa som man använder på sommaren är det väl ett sommarhus? Man behöver väl inte krångla till det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.