Det är därför det är olika språk, för att vi använder orden olika. Att kalla just det egna språket provinsiellt känns väldigt ängsligt.
 
Varför är villa fel? Ska man dribbla med andra språk som referens, t.ex. engelska så använder de även "bungalow" oftast för enplanshus och "cottage" för stugliknande, vilket svenskan inte gör om man inte använder "svengelska".
Tycker det är ganska kul att säga att man bor i "villa" till engelsmän sedan får de tolka vad det avser.;)
Sedan har jag sett benämningen "slottet" och i kombination med andra namn på platser där det för legat torp.
 
C
För mig är det inte "det egna språket" att kalla småhus för villa. Alla europeiska språk har massor av latinska lånord och de betyder samma sak i alla språk. Men i det här fallet betyder ordet något helt annat på svenska. Någon i Sverige verkar ha haft behov av att börja kalla småhus för villa d.v.s. herrgård. Naturligtvis börjar man fantisera om varför. Vill man ge sken av högre välstånd? Vill vill man motivera högre skatteuttag? Vill man släta över en extremt misslyckad politik under efterkrigstiden?

En gång i tiden var Sverige och Schweiz på samma nivå. Ett tvillingexperiment för politiska system. Vi hade kunnat hålla jämna steg med Schweiz (talaren hävdar till och med att Sverige borde ha dragit ifrån) men har halkat efter enormt för att vi har valt politiker som har vanstyrt landet. Har man fred i 200 år, järnmalm, hamnar och skog ska det gå bra mycket bättre än det går för Sverige nu. Det är dags att avsluta experimentet och dra slutsatsen att Schweiz vann. Vi bör kasta vårt politiska system på historiens sophög och kopiera Schweiz rakt av.

Men visst har många svensktalande andra provinsiella egenheter. Till exempel att äta middag på kvällen. Nere på kontinenten äter man middag mitt på dagen.
 
Redigerat:
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
Nu tror jag du tar ämnet lite långt ifrån frågan och även politiskt, ta de tankarna i en annan tråd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
Detta är ändå inte en seriös teknisk fråga utan mer av en diskussionsfråga. Ska man svara på varför vissa ord används som de gör kan svaret mycket väl handla om politik. Men kom gärna med andra förklaringar.
 
Jag både bor i villa och äter middag på kvällen.
Undrar om det placerar mig i medelklass eller högre socialt skift?:p:crysmile:
 
  • Skärmbild av en online ordbok uppvisar definitionen och etymologin av ordet "villa".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en svensk ordbokssida som definierar ordet "middag" och dess användning i olika sammanhang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
BirgitS
Ordet villa användes under medeltiden främst syftande på slott och adelsgods. Det fick senare under 1700- och 1800-talet främst betydelse av ofrälse lantegendomar, sommarbostäder för städernas välbärgade borgare.

I slutet av 1800-talet växte villastäder fram i utkanterna av storstäderna. Områdena köptes upp och styckades till tomter som såldes genom olika företag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Villa
Ordet har alltså gått från att syfta på slott till hus för mer "Svenssons" i långsam takt. Dock ska man tänka på att sommarbostäder för välbärgade borgare på 1800-talet normalt var mycket mindre än dagens villor/friliggande hus. Så den stora betydelseförändringen skedde alltså för några 100 år sen.

I bondesamhället var middagen den måltid man åt klockan middag, alltså mitt på dagen, och var dagens huvudmål. När dagens huvudmåltid flyttades till kvällen, eftersom folk inte längre jobbade vid hemmet, fick ordet följa med.
 
Ordet har dessutom dialektala och regionala skillnader, så det är helt omöjligt att komma till konsensus på ett sånt här forum.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
För mig är det inte "det egna språket" att kalla småhus för villa. Alla europeiska språk har massor av latinska lånord och de betyder samma sak i alla språk. Men i det här fallet betyder ordet något helt annat på svenska. Någon i Sverige verkar ha haft behov av att börja kalla småhus för villa d.v.s. herrgård. Naturligtvis börjar man fantisera om varför. Vill man ge sken av högre välstånd? Vill vill man motivera högre skatteuttag? Vill man släta över en extremt misslyckad politik under efterkrigstiden?

En gång i tiden var Sverige och Schweiz på samma nivå. Ett tvillingexperiment för politiska system. Vi hade kunnat hålla jämna steg med Schweiz (talaren hävdar till och med att Sverige borde ha dragit ifrån) men har halkat efter enormt för att vi har valt politiker som har vanstyrt landet. Har man fred i 200 år, järnmalm, hamnar och skog ska det gå bra mycket bättre än det går för Sverige nu. Det är dags att avsluta experimentet och dra slutsatsen att Schweiz vann. Vi bör kasta vårt politiska system på historiens sophög och kopiera Schweiz rakt av.

Men visst har många svensktalande andra provinsiella egenheter. Till exempel att äta middag på kvällen. Nere på kontinenten äter man middag mitt på dagen.
Som skåning kan jag nämna att middag äter man mitt på dagen, på kvällen äter man kvällsmat
 
  • Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
När äter man lunch då?
 
Den kan man äta samtidigt som middagen, mitt på dagen ;)
Fast om man är i Danmark är det då man äter frukost :thinking:
 
  • Gilla
Kickan42 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
När äter man lunch då?
När man hälsar på i Stockholm:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
När äter man lunch då?
Fast du kanske tänkte mer på:

Förpackning av Cloetta Sportlunch chokladkaka multipack med 8 stycken
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I så fall brukar fredag och lördagkvällar rekommenderas.
 
  • Haha
ajn82
  • Laddar…
Nu tycker jag det har spårat ur här.
Jag startade tråden för att jag funderade på det här med hus, villa, lägenhet och våning och ville höra efter hur andra benämner boenden i allmänhet och hur folk använder olika ord om olika boenden.

Inte vad, var, hur och när ni äter. Det kan ni ta i tråden om mat och matvanor, om det nu finns någon.
 
C civilingenjören skrev:
Alla europeiska språk har massor av latinska lånord och de betyder samma sak i alla språk.
Sancta simplicitas.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.