37 668 läst · 108 svar
38k läst
108 svar
Onormal elförbrukning??
Ja, den är enkel.S SirKnasen skrev:Är den där metoden så enkel?
Se förbrukning per minut? Hur? Skriva upp mätarställningen, vänta en minut, skriva upp mätarställningen igen?
Kan man se något annat än aktuell mätarställning?
Och det behövs väl rätt många decimaler på mätarställningen för att man ska kunna se förbrukning per minut?
Realtidsmätning av effekt i watt är det nog det enda man kommer någon vart med.
*edit* Eller ja... har vi bara en enda pryl vi letar efter som konstant drar typ 1000W+ så är det väl genomförbart om än omständigt. Speciellt om inte mätaren sitter i anslutning till proppskåpet
Stäng av pumpen skriv upp mätarställningen och tidpunkten.
Kolla effekten som dras just nu, "alla" moderna mätare visar aktuell effekt, oftast per fas. Se om den är vad som förväntas.
Är den hög, stäng av en säkring i taget tills dess att förbrukningen går ned.
Är den inte hög just då, vänta så länge du står ut med att ha pumpen avstängd, 1-24 timmar exempelvis. Kontrollera mätarställningen och tiden igen.
Kolla om det är en orimligt hög förbrukning för hushållsel eller ej.
Ser den normal ut är det med stor sannolikhet pumpen som visar för lite på sin egen mätare i förhållande till vad den drar.
Med Homewisard kan jag sitta i soffan och se aktuell förbrukning .Dowser4711 skrev:
Ja, den är enkel.
Kolla effekten som dras just nu, "alla" moderna mätare visar aktuell effekt, oftast per fas. Se om den är vad som förväntas.
Är den inte hög just då, vänta så länge du står ut med att ha pumpen avstängd, 1-24 timmar exempelvis. Kontrollera mätarställningen och tiden igen.
Ser den normal ut är det med stor sannolikhet pumpen som visar för lite på sin egen mätare i förhållande till vad den drar.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan kolla vilka finesser elmätaren har.Dowser4711 skrev:
Ja, den är enkel.
Jag har en Aidon och där kan man se momentan effekt, så då kan man lösa uppgiften med lite pyssel, eller vara två personer som samarbetar 😀
Tja, med de effekterna som TS saknar så är det antingen en rätt rejäl stabil belastning, som man kommer se vid mätaren utan att behöva vara speciellt snabb, eller så är det något som kommer då och då. Då kan det lika gärna vara någon timme mellan omgångarna, så då är det bättre att skriva ned start och stop värdena och räkna ut effekten däremellan.Hannuse skrev:
Men visst, är man två personer kan man ju göra den första versionen av felsökning snabbare.
Har inte vattenfall ngn app där du kan se förbrukningen dag för dag/månad för månad ? Bor i Norrbotten i Piteå, har Piteå energi som nätägare. De har en app där du kan se förbrukningen dag för dag, månad för månad hela året.O ozdrim1993 skrev:
Min el förbrukning är 1244kwhO ozdrim1993 skrev:
Ja det är ju konstig hos er .kolla med din el bolag .
Har man tur ser man gårdagens förbrukning , lite trubbigt effektmätningsinstrument .U ullak40 skrev:
Min panasonic värmepump visar 30 procent fel i appen så den kan man inte lita på. Vi har bara pumpen på i stugan så lita inte på denO ozdrim1993 skrev:
Jag har samma förutsättningar fast en Tibber Pulse och jag har sänkt förbrukningen med 600 kWh / mån för dec och jan efter att identifierat strömtjuvarna.S sjoelund skrev:
Stickan
Vad drar datorn som spelas på?O ozdrim1993 skrev:
Han har inte kört igång någon bitcoin mineing på den?
Eller lyckats få in "virus" som minear?
Kolla om barnet fått en app på datorn som heter altersik eller alsterik, de heter lite olika. I sådana fall går datorn så gott nätaggregatet orkar så fort datorn är igång.
Då är det andra som använder er hårdvara för mining.
Annars är min bästa gissning att värmepumpen mäter fel.
Då är det andra som använder er hårdvara för mining.
Annars är min bästa gissning att värmepumpen mäter fel.