37 689 läst · 108 svar
38k läst
108 svar
Onormal elförbrukning??
Bodde i hyresrätt i Enskede en gång i tiden, med en Husqvarna-kyl från femtiotalet kanske. Den var eftermonterad i ett överskåp med dålig luftcirkulation och rymde några liter mjölk typ (lite underdrivet kanske men storhandlade gjorde man inte).
Köpte för egna pengar en fullstor kyl/frys och tog bort den gamla. Elräkningen halverades. Minns inte de exakta siffrorna, det var i årtusendets början, men minns att den nya betalade sig själv rätt snabbt.
Annars drar moderna kyl/frys inte så mycket - våra är över 15 år gamla nu och kylen drar 0.5kWh/dag, frysen det dubbla. Vi bor på 140 kvadrat, två vuxna och tre barn, det är speldatorer och stora tv-apparater, dismaskin och ,vättmaskin och diverse teknik igång dygnet runt. Vi ligger sällan över 300kWh/månad exkl uppvärmning och varmvatten (fjärrvärme). Innan elprischocken för några år sedan använde vi torktumlaren flera gånger i veckan och då låg förbrukningen ca 100 kWh högre per månad.
Jag har automatiserat en hel del saker och fått energimätning på köpet, så jag vet t.ex. att den mekaniska frånluften använder ca 4kWh per månad, kaffebryggaren 7 kWh, diskmaskinen drygt 30 (går minst en gång om dagen). Belysningen är i stort sett negligerbar, 15-20kWh under en vintermånad.
Spis och ugn har jag faktiskt ingen mätning på men det beror ju mycket på hur ambitiös matlagningen är
Köpte för egna pengar en fullstor kyl/frys och tog bort den gamla. Elräkningen halverades. Minns inte de exakta siffrorna, det var i årtusendets början, men minns att den nya betalade sig själv rätt snabbt.
Annars drar moderna kyl/frys inte så mycket - våra är över 15 år gamla nu och kylen drar 0.5kWh/dag, frysen det dubbla. Vi bor på 140 kvadrat, två vuxna och tre barn, det är speldatorer och stora tv-apparater, dismaskin och ,vättmaskin och diverse teknik igång dygnet runt. Vi ligger sällan över 300kWh/månad exkl uppvärmning och varmvatten (fjärrvärme). Innan elprischocken för några år sedan använde vi torktumlaren flera gånger i veckan och då låg förbrukningen ca 100 kWh högre per månad.
Jag har automatiserat en hel del saker och fått energimätning på köpet, så jag vet t.ex. att den mekaniska frånluften använder ca 4kWh per månad, kaffebryggaren 7 kWh, diskmaskinen drygt 30 (går minst en gång om dagen). Belysningen är i stort sett negligerbar, 15-20kWh under en vintermånad.
Spis och ugn har jag faktiskt ingen mätning på men det beror ju mycket på hur ambitiös matlagningen är
Någonting känns galet, vp drar ju ca 500kWh/mån på sommaren, det är ”galet mycket” för då gör den väl bara VV. Även hushållselen känns hög. Hur gammalt är huset?O ozdrim1993 skrev:
Om du har vattenelement och en separat gammal cirkulations pump, min drog 6-12kwh per dag vid inflytt tydligen men var 58 år o dog 2 år senare, gammal 3 fas pump. (viste inte att den drog så mycket)O ozdrim1993 skrev:
Byte värme pumpen strax efter inflytt men körde genom gammla cirkulations pumpen (kopplat till gammal oljeved panna).
Utöver Gaming pc 0.2-1kw /timme, stor tv 0.3-0.4kw/h.
köp enstick kontakts mättare kolla dom som går en dag i taget.
För mätta 3 fas grejer behövs en tångmultimeter (mäter runt om kabeln) sen får du kalkylera vad just den drar just då. Köpte en skräp variant på amazon nyss 200kr. Vill bara ha ett hum om driften inte exact data.
Låter som något börjar gå sönder/slitet lager och då drar det mycket mer el.
Kruxet är bara hitta vad.
Redigerat:
Tråden blev verkligen lång, men hur var det, har ni egen brunn?O ozdrim1993 skrev:
Finns flera förslag här i tråden som är värda att kolla upp. Sätt in nåt som kan mäta effekten lite mer "momentant". Själv kör jag en IKEA Sparsnäs här hemma. Den har fått mig att haja till ibland och så efter lite letande så har jag hittat nåt som drar. Typ ett el-element i gästtoan som stod på, etc.
Ni får helt enkelt leta lite eller begära hjälp med felsökning.
Sen ska man inte utesluta defekta elmätare. När jag såg denna tråden så kom jag och tänka på en gammal tråd från Sweclockers där en dålig elmätare visade hög spöklast pga störningar från en liten nätadapter (dvs en typ 5-15W nätadapter fick elmätaren att visa typ 2kW last kontinuerligt).
Sen ska man inte utesluta defekta elmätare. När jag såg denna tråden så kom jag och tänka på en gammal tråd från Sweclockers där en dålig elmätare visade hög spöklast pga störningar från en liten nätadapter (dvs en typ 5-15W nätadapter fick elmätaren att visa typ 2kW last kontinuerligt).
Första frågan är väl vad huset drar en dag när ni inte är hemma på sommaren. Beroende på elnäts eller elhamdelsbolag kan man väl få ut det ur deras appar. Vad drar det en sommarvecka när ni är hemma?
Bra att ha en uppfattning vad fläktar, m.m. drar när det huset är i vila. Vi drar ca. 10kWh i snitt en vecka när vi inte är hemma.
Som ytterligare regerens: Vårt hus drog ca 1 800kWh nu i Januari med 4 Pers och 260m2 att värma upp. Panasonicen rapporterar 861 + 135kWh för värme och varmvatten. 70-talare med tilläggsisolera vind.
Bra att ha en uppfattning vad fläktar, m.m. drar när det huset är i vila. Vi drar ca. 10kWh i snitt en vecka när vi inte är hemma.
Som ytterligare regerens: Vårt hus drog ca 1 800kWh nu i Januari med 4 Pers och 260m2 att värma upp. Panasonicen rapporterar 861 + 135kWh för värme och varmvatten. 70-talare med tilläggsisolera vind.
Vi fick byta elmätare, enligt den som de plockade ner drog vi omkring 80A per fas när allt i huset stod stilla. Mätt med tången var det under 1A.L Leifur skrev:Finns flera förslag här i tråden som är värda att kolla upp. Sätt in nåt som kan mäta effekten lite mer "momentant". Själv kör jag en IKEA Sparsnäs här hemma. Den har fått mig att haja till ibland och så efter lite letande så har jag hittat nåt som drar. Typ ett el-element i gästtoan som stod på, etc.
Men man spar om man ligger ihopP Poolaren Per skrev:
Själv så har jag i GBG 2100 kW i januari, golvvärme i plattan eluppvärmt resterande, ensam i hushållet (håller nu runt 19-20 grader vid 0- -5 grader utomhus).
Inser här kanske man skall se över sin elförbrukning!
GBG energi gör detta förvisso enkelt då man kan beställa rapporter månadsvis som visar tim förbrukningen.
Långsam uppföljning, finns det något snabbare sätt, har en P1 port i elmätaren.
Billiga Watt/kiloWattmätare som sätts i uttagen är normalt av dålig kvalitet och klarar oftast bara av resistiva laster. Inte varvtalsreglering och andra laster som inte har ren sinusvåg.
De jag har använt (Malmbergs) har slutat fungera med dimmrade LED-laster
De jag har använt (Malmbergs) har slutat fungera med dimmrade LED-laster
Kanske missat tidigare svar på detta men mitt råd är att logga in på Vattenfall och se statistiken, borde med nya mätarna vara tillgänglig ner på timnivå nåt dygn tillbaka - citat hos nätägaren: På Mina sidor finns information om dina avtal och ärenden, dina fakturor, din elförbrukning över tid och mycket mer.O ozdrim1993 skrev: