37 668 läst · 108 svar
38k läst
108 svar
Onormal elförbrukning??
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 420 inlägg
Ni har alltså 38kWh per dag som står och drar någonstand, eller ca 1,6kW kontinuerligt. Typ som en kaffebryggare eller dammsugare som konstant går på full effekt.
Kolla igenom huset efter alla saker som är igång, även konstiga ställen om det kan finnas en avfuktare i grunden, vad drar kyl/frys. Dator?
Gamla glödlampor som är igång?
Sen får man ligga ihop allt.
Kolla igenom huset efter alla saker som är igång, även konstiga ställen om det kan finnas en avfuktare i grunden, vad drar kyl/frys. Dator?
Gamla glödlampor som är igång?
Sen får man ligga ihop allt.
Kvarglömd påslagen IR-värmare på uteplatsen ??
det är mer än en person som glömt detta över vintern eller till i alla fall tills när elräkningen kommer - kunde svida rejält på den tiden när elräkningar gick ut per kvartal eller så...
Något som kan dra mer märkbart med ström om det är längre längder är värmekabel i vattenslangar/rör i frysbenägna dragningar, stuprännor med dränering under, avlopp
det är mer än en person som glömt detta över vintern eller till i alla fall tills när elräkningen kommer - kunde svida rejält på den tiden när elräkningar gick ut per kvartal eller så...
Något som kan dra mer märkbart med ström om det är längre längder är värmekabel i vattenslangar/rör i frysbenägna dragningar, stuprännor med dränering under, avlopp
Produkter som diskuteras: "IR-värmare"

Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
1400 kr för att mäta ....... Känns som att dessa undersökningar blir mer en slags hobby och inte nåt som sparar pengar i alla fallDowser4711 skrev:
Nja, den skulle jag inte välja, av två orsaker.
Dels så skulle det inte förvåna mig om din pump går på mer än en fas.
Dels så är den fast installerad.
En sånhär kan vara ett bättre alternativ:
[länk]
Annars kan man tillfälligt mäta effekten med en tångamperemeter, och se om du behöver en extra mätare eller ej.
Finns förvisso billigare varianter, detta var bara den första träffen. Dvs mer en illustration än en rekommendation för at visa vad TS borde ha istället för den som visades först.Farstatjej90 skrev:
Men, min rekommendation är som sagt att använda den mätare som TS redan har, från nätägaren. Den är exakt, kalibrerad och redan inkopplad.
900kWh på värmepumpen tycker jag verkar rimligt.
Gissar att kanske ca 200 av dom är varmvatten, resten värmer huset.
Men sedan 1200kWh till övrigt är mycket högt.
Där ligger jag mina kalla månader uppe i norr, men då stöttar elradiatorer luftvärmepumpen.
Som tidigare nämnts så verkar det vara någonting med en hög förbrukning som ligger på, någon typ av värme?
Kan du få ut någon info från din elmätare, det vill säga se effekten i realtid?
Då skulle du kunna säkra ur en grupp i taget i din elcentral och notera förändringar.
Gissar att kanske ca 200 av dom är varmvatten, resten värmer huset.
Men sedan 1200kWh till övrigt är mycket högt.
Där ligger jag mina kalla månader uppe i norr, men då stöttar elradiatorer luftvärmepumpen.
Som tidigare nämnts så verkar det vara någonting med en hög förbrukning som ligger på, någon typ av värme?
Kan du få ut någon info från din elmätare, det vill säga se effekten i realtid?
Då skulle du kunna säkra ur en grupp i taget i din elcentral och notera förändringar.
Köp någon sånär eller annan liknande realtidsmätare att koppla till elmätaren.
https://www.homewizard.com/sv/p1-matare/
Sen är det bara att bryta en säkring i taget i proppskåpet och se när det slutar förbrukas ström.
Identifiera sen vad som är kopplat till denna säkring.
https://www.homewizard.com/sv/p1-matare/
Sen är det bara att bryta en säkring i taget i proppskåpet och se när det slutar förbrukas ström.
Identifiera sen vad som är kopplat till denna säkring.
Denna kräver bra Wifi-anslutning vid elmätaren?S SirKnasen skrev:
Det finns de som går att ansluta via ethernet,Zixten skrev:
https://energyintelligence.se/shop/product/p1-han-lasare-ethernet-poe-wifi-extern-antenn/
Det går även till viss del att förlänga kabeln mellan elmätaren och dongeln.
Kanske är en dålig referens, men vi är 2 personer i hushållet och bor i Kiruna. Värme samt varmvatten via fjärrvärmeanläggning, som förvisso säkert drar lite ström. Men förbrukningen lär vara mestadels hushållsel och vi ligger på 401kWh.
Din tonåring minear inte bitcoin eller liknande? 😂
/Oscar
Din tonåring minear inte bitcoin eller liknande? 😂
/Oscar
Har inget sånt, har själv renoverat huset så har ganska bra koll på vattnet i plattan osv.X xxargs skrev:Kvarglömd påslagen IR-värmare på uteplatsen ??