37 575 läst · 108 svar
38k läst
108 svar
Onormal elförbrukning??
En dag när det är lite varmare ute, så att komforten inte blir helt lidande tar ni och stänger av pumpen helt (bryt strömmen till den) under ett dygn eller hur lång tid ni nu står ut utan den.
Kolla på elmätaren i samband med att ni stänger av den och sedan innan ni slår igång igen.
Kolla om det är en "rimlig" förbrukning för belysning och apparater eller om det verkar vara onormalt mycket.
Är det en rimlig nivå är det nog pumpen som inte mäter ordentligt.
Är det mycket behöver ni leta vidare.
Och så får vi inte glömma bort den obligatoriska forum-frågan:
Har grannen hönshus?
Kolla på elmätaren i samband med att ni stänger av den och sedan innan ni slår igång igen.
Kolla om det är en "rimlig" förbrukning för belysning och apparater eller om det verkar vara onormalt mycket.
Har grannen hönshus?
Jonatan79 skrev:
Haha nej grannen har inget hönshus.Dowser4711 skrev:
En dag när det är lite varmare ute, så att komforten inte blir helt lidande tar ni och stänger av pumpen helt (bryt strömmen till den) under ett dygn eller hur lång tid ni nu står ut utan den.
Har grannen hönshus?![]()
Kan det verkligen vara så att den mäter dåligt ?
Tja, det kan vara allt från att den är oprecis till att den inte mäter "allt".O ozdrim1993 skrev:
Omöjligt är det inte, men det är ju absolut möjligt att ni har något annat som står och drar en orimlig mängd ström också. Enklast är som sagt att stänga av pumpen och se vad som händer.
Ju längre tid ni stänger av den, ju "bättre" och enklare resultat får ni att tolka.
Kan man dra en elmätare mellan pump och uttag ?Dowser4711 skrev:
Tja, det kan vara allt från att den är oprecis till att den inte mäter "allt".
Omöjligt är det inte, men det är ju absolut möjligt att ni har något annat som står och drar en orimlig mängd ström också. Enklast är som sagt att stänga av pumpen och se vad som händer.
Ju längre tid ni stänger av den, ju "bättre" och enklare resultat får ni att tolka.
Nja, den skulle jag inte välja, av två orsaker.
Dels så skulle det inte förvåna mig om din pump går på mer än en fas.
Dels så är den fast installerad.
En sånhär kan vara ett bättre alternativ:
https://www.elbutik.se/product.html/eltako-energimatare-dsz15de-3x80a
Annars kan man tillfälligt mäta effekten med en tångamperemeter, och se om du behöver en extra mätare eller ej.
Dels så skulle det inte förvåna mig om din pump går på mer än en fas.
Dels så är den fast installerad.
En sånhär kan vara ett bättre alternativ:
https://www.elbutik.se/product.html/eltako-energimatare-dsz15de-3x80a
Annars kan man tillfälligt mäta effekten med en tångamperemeter, och se om du behöver en extra mätare eller ej.
Avfuktare? Ftx med elpatron? Infravärmen på sen nyårsfesten? Uppvärmt garage? Speldator på 24/7? Läckande säkerhetsventil på varmvattnet?
Ligger också på 2100kwh på 205 kvm i Göteborg, men då gick 500kwh till bilen. Vi har LLVP och VVB. 5pers i hushållet.
Tibber bryter ner användningen:
Ligger också på 2100kwh på 205 kvm i Göteborg, men då gick 500kwh till bilen. Vi har LLVP och VVB. 5pers i hushållet.
Tibber bryter ner användningen:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ouch…Attitudeswe skrev:
Flashback till för några år sedan.
Jag har samma styrbara uttag för julbelysningen och infravärme på balkongen.
Ett år orkade jag inte bry mig om att köpa en ny slinga och sätta upp efter att den gamla gick sönder.
En februari-dag var jag ute och plockade lite på balkongen och njöt av att vårsolen värmde gott. Tills jag insåg att jag stod i skugga…
I och med att jag inte hade satt upp julbelysningen hade jag inte dragit ur kontakterna till infravärmen, men jag hade slagit igång ett schema som även innehåll de uttagen. *facepalm*
Nu har vi ju ingen elbil, och nej inget av det ovanstående.Attitudeswe skrev: