149 205 läst · 1 754 svar
149k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Byggveteran
· Kalmar
· 493 inlägg
Säg att konsument 2 har 90% av sin förbrukning när elen kostar 4,5 kr/kWh. Då är det synd om konsument 2.Fairlane skrev:@Matte Bygg
Två fiktiva elkonsumenter:
Konsument 1 har rörligt pris och betalar 2 kr per kWh. Förbrukning under en månad 1000 kWh, ger en kostnad på 2000 kr för den månaden.
Konsument 2 har timpris och betalar ibland 4,50 kr/kWh och ibland 10 öre per kWh. Konsument 2 förbrukar också 1000 kWh samma månad och fördelas det på ungefär samma sätt som för konsument 1 kommer kostnaden bli 2000 kr den månaden, eller i snitt 2 kr/kWh.
Nu får du förklara varför du tycker så synd om konsument 2.
Någon som räknat ut när vedeldning lönar sig vs bergvärme/värmepump?
När det lönar sig köra pluginhybrid med bensin vs el?
Trodde aldrig vi skulle komma till det här. Då ved har rusat i pris till ca 1000kr kbm och bensin/diesel gått över 20kr sträcket.
Tänkte för 1 år sedan på en finsk laddare för elbil att man måste f*n vara desperat behov av el om man laddar för 5kr kWh.
Men nu är hemmapriset där ibland...
Vad har ni idag i SE3 och SE4?
SE1 som ska vara billigt....
När det lönar sig köra pluginhybrid med bensin vs el?
Trodde aldrig vi skulle komma till det här. Då ved har rusat i pris till ca 1000kr kbm och bensin/diesel gått över 20kr sträcket.
Tänkte för 1 år sedan på en finsk laddare för elbil att man måste f*n vara desperat behov av el om man laddar för 5kr kWh.
Men nu är hemmapriset där ibland...
Vad har ni idag i SE3 och SE4?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
SE1 som ska vara billigt....
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 325 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 325 inlägg
Nej, det beror helt på. Blir det effektbrist så lär de värsta effekterna med Nordpools maxpris bara bli i söder. Nivån i vattenmagasinen i norr är just nu något under medel och det är tidigt på säsongen så vattenkraftverken vill inte släppa vattnet för lågt pris i onödan.kisumisu skrev:
Ja det här priset går nog inte att skylla på gaspriset i Europa.Magnus E K skrev:
Men analys över varför både SE1 och SE4 får betala 2kr/kWh får man försöka göra.
Vindkraften står just nu för endast 18% av landets produktion, R4 reaktorn står fortfarande.
Men samma pris i SE2 och SE1 och SE4 indikerar att inga flaskhalsar finns just idag mellan snitt 2 och 3.
Det gissar jag beror på att det är helg och mindre elbehov, så elledningarna blir inte helt fyllda.
Danmark DK2 betalar hela tiden lite mer, och tyskland DE, ännu mer, förutom några timmar på kvällen, då Alla elområden i Sverige, Danmark och Tyskland har på öret identiskt elpris.
Kan ju helt enkelt vara så att handeln igår gissade att det skulle vara kallt och inte blåsa så mycket idag så köpt el är från dyrare produktion. Får se hur det blir imorgon...
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 650 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 650 inlägg
Trolljävel. Rörligt pris är precis som beskrivits 100 gånger tidigare ett medelpris över alla kunder hos det elbolaget som har just den avtalsformen. Normalfördelningen ger då att ett vägt medel varken tjänar eller förlorar på det ena eller andra, och detta helt utan minsta ändring av förbrukningsmönster om man ligger på timspot. Det betyder inte att det är exakt samma kund som är exakt medel månad efter månad. Typ hälften vinner på timspot och andra halvan förlorar på timspot, detta också med helt oförändrat förbrukningsmönster. Med bara den minsta ändring av förbrukningsmönster så är det högst rimligt att man under en månad spöar rörligt pris och har man en elbil man kan ladda på natten så är det ingen tvekan om det. Man kan behöva ladda nån gång när det är dyrare än månadsmedel men över en månad, inte en chans i helvetet gubben.M Matte Bygg skrev:
Jag har inte förlorat mot rörligt en enda månad under 2022. Jag laddar bilen på natten, lagar mat under normala tider, duschar varje jävla morgon och ofta kväll med om man tränat nåt, det gäller resten av familjen med. Vi har 23-24 grader inomhus.
I Juli var spot 98 öre, jag belalade 29 öre för min köpta el.
I augusti var rörligt 248,5 öre och jag betalade 77,3 öre.
I september var rörligt 245,6 öre, jag betalade 143 öre.
I oktober var rörligt 91,2 öre, jag betalade 65,3 öre.
Behöver jag fortsätta? I vanlig jävla troll-ordning så väljer du att inte svara på dessa meddelande. Istället väntar du en stund och börjar om med ditt efterblivna trams.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 325 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 325 inlägg
Med samma pris i hela landet så bör utbuds- och tillgångsgraferna på Nordpool stämma exakt idag. Så här ser det ut kl 18:
Från https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/data-downloads/aggregated-market-data/ (just nu och ca en timme till, endast aktuell dag finns)
Inte mycket marginal kvar där...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Från https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/data-downloads/aggregated-market-data/ (just nu och ca en timme till, endast aktuell dag finns)
Inte mycket marginal kvar där...
Kristian Ask skrev:
Tyvärr och det verkar inte vissa termometer tillverkare heller veta.Scouten skrev:
Hade en gång i tiden en digitalmätare som blev "error" om det var kallare än -15
Magnus E K skrev:
Mikael_L skrev:Ja det här priset går nog inte att skylla på gaspriset i Europa.
Men analys över varför både SE1 och SE4 får betala 2kr/kWh får man försöka göra.
Vindkraften står just nu för endast 18% av landets produktion, R4 reaktorn står fortfarande.
Men samma pris i SE2 och SE1 och SE4 indikerar att inga flaskhalsar finns just idag mellan snitt 2 och 3.
Det gissar jag beror på att det är helg och mindre elbehov, så elledningarna blir inte helt fyllda.
Danmark DK2 betalar hela tiden lite mer, och tyskland DE, ännu mer, förutom några timmar på kvällen, då Alla elområden i Sverige, Danmark och Tyskland har på öret identiskt elpris.
Intressant!Kristian Ask skrev:
Så då skulle fastprisavtal på 1.30kr som det gick här nån vecka sedan löna sig mer för mig som bor i SE1.
Visst elpriset har legat också väldigt lågt och visst lönar sig nog timpris mer än rörlig.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 650 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 650 inlägg
Det är i princip tekniskt omöjligt av två anledningar, Är genomsnittspriset 2kr över månaden så kan inte priset vara 4,50kr tillräckligt ofta och länge för att ett skapligt normalhushåll skall ha kapacitet att förlägga 90% av sin förbrukning under de tiderna. Sen så var även ingångsdatan i exemplet att båda var skapligt normalfördelade. Goggla normalfördelning om det är för komplext för dig att ta in.M Matte Bygg skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 325 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 325 inlägg
Vad sjutton, nu blev jag tvungen att sätta in stektermometerns givare i frysen bara för att testa. Och mycket riktigt, den visar "---" när det blir under noll.kisumisu skrev: