150 265 läst · 1 754 svar
150k läst
1,8k svar
Oklokt att teckna timpris idag
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 722 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 722 inlägg
vet inte vad som ingår i ditt pris där och om det eventuellt är med moms men ett tips kan ju vara att titta över ditt elavtal. Jag toppar ut på 315 öre idag och det är rakt spot från Nordpool utan påslag, avgifter, moms mmkisumisu skrev:Någon som räknat ut när vedeldning lönar sig vs bergvärme/värmepump?
När det lönar sig köra pluginhybrid med bensin vs el?
Trodde aldrig vi skulle komma till det här. Då ved har rusat i pris till ca 1000kr kbm och bensin/diesel gått över 20kr sträcket.
Tänkte för 1 år sedan på en finsk laddare för elbil att man måste f*n vara desperat behov av el om man laddar för 5kr kWh.
Men nu är hemmapriset där ibland...
Vad har ni idag i SE3 och SE4?
[bild]
SE1 som ska vara billigt....
Kanske bästa lösningen är att dela el med en granne. Prata just med en granne som gjort avtal på 1.80kr.
Dra en sladd emellan. När elpriset hos mig är under hans pris dela el dit och när det är som idag dela el därifrån
Dra en sladd emellan. När elpriset hos mig är under hans pris dela el dit och när det är som idag dela el därifrån
Det är med moms och avgifter. Jag har valt visa så för det är ju det man ändå betalar sen! Sedan tillkommer Vattenfalls nätavgifter.F fsn skrev:
Det är Tibber jag kör med nu.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 722 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 722 inlägg
japp, förstår. Det som är intressant är att Tibber som är så förbannat avgiftsfria då toppar ut på 405 öre idag och jag som sitter på GöteborgEnergi betalar motsvarande 400,575 öre.kisumisu skrev:
Väldigt intressant.F fsn skrev:
Ören är kanske ören för oss. Men ören blir slutändan kr...sedan blir det flera tusen alltså när vi börjar räkna ihop kunder och deras ickevinster. Deras vinst ska ju vara månadsavgiften alltså Tibbers
Börjar kännas mer och mer att vi här i norr borde teckna fastprisavtal och sedan när sommar kommer med midnattssol, att då gå över till solpaneler som är "offgrid" och förbruka ingen dyr fastpris el
Det lilla man behöver till TV, Dator, Tvättmaskin osv skulle kunnas drivas helt med solel på sommartid.
Någon förresten som helt seriöst börjat tänka på diverse "powerbanks"?
Det är ju också en lösning mot sådana här problem att hela dygnet ha skitpriser men andra dagar ha 10-50öre kWh! Eller att man vill t ex dra igång bastun klockan 9 på morgonen när elen brukar vara dyrast.
Det lilla man behöver till TV, Dator, Tvättmaskin osv skulle kunnas drivas helt med solel på sommartid.
Det är ju också en lösning mot sådana här problem att hela dygnet ha skitpriser men andra dagar ha 10-50öre kWh! Eller att man vill t ex dra igång bastun klockan 9 på morgonen när elen brukar vara dyrast.
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 722 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 722 inlägg
man kan tyvärr inte koppla loss sig och slippa fastpris under delar av året.kisumisu skrev:Börjar kännas mer och mer att vi här i norr borde teckna fastprisavtal och sedan när sommar kommer med midnattssol, att då gå över till solpaneler som är "offgrid" och förbruka ingen dyr fastpris el
Nej det kan man ju inte. Men det går ju att knäppa av elen från mätaren så man bara betalar nätavgiften. Man kan ju ha en förbrukning på 0kWh. Om man har offgrid system som inte är uppkopplat mot elnätet. Man bygger system som t ex sommarstugor har.F fsn skrev:
Dock verkar såna här system inte vara så vanligt i Sverige eller ens i hela norden och de flesta system baserar sig till USA marknaden
Så ja vissa saker ligger vi efter här i Europa. Sedan är batterier och inverters till våra system svindyra i jämförelse tyvärr. Men bara att "lura systemet" skulle vara nästan värt kostnaden
Redigerat:
Om du ändå ska ha abonnemanget kan du lika gärna vara påkopplad. Du behöver ju inte använda nån ström från nätet om du har annan så du klarar dig. Blir dessutom svårt att sälja om du har överproduktion t.ex. från solceller mars till september.
Byggveteran
· Kalmar
· 500 inlägg
Ok. Du har förklarat rörligt hyfsat bra. Kan du förklara timpris så är vi överens.F fsn skrev:Trolljävel. Rörligt pris är precis som beskrivits 100 gånger tidigare ett medelpris över alla kunder hos det elbolaget som har just den avtalsformen. Normalfördelningen ger då att ett vägt medel varken tjänar eller förlorar på det ena eller andra, och detta helt utan minsta ändring av förbrukningsmönster om man ligger på timspot. Det betyder inte att det är exakt samma kund som är exakt medel månad efter månad. Typ hälften vinner på timspot och andra halvan förlorar på timspot, detta också med helt oförändrat förbrukningsmönster. Med bara den minsta ändring av förbrukningsmönster så är det högst rimligt att man under en månad spöar rörligt pris och har man en elbil man kan ladda på natten så är det ingen tvekan om det. Man kan behöva ladda nån gång när det är dyrare än månadsmedel men över en månad, inte en chans i helvetet gubben.
Jag har inte förlorat mot rörligt en enda månad under 2022. Jag laddar bilen på natten, lagar mat under normala tider, duschar varje jävla morgon och ofta kväll med om man tränat nåt, det gäller resten av familjen med. Vi har 23-24 grader inomhus.
I Juli var spot 98 öre, jag belalade 29 öre för min köpta el.
I augusti var rörligt 248,5 öre och jag betalade 77,3 öre.
I september var rörligt 245,6 öre, jag betalade 143 öre.
I oktober var rörligt 91,2 öre, jag betalade 65,3 öre.
Behöver jag fortsätta? I vanlig jävla troll-ordning så väljer du att inte svara på dessa meddelande. Istället väntar du en stund och börjar om med ditt efterblivna trams.
Mitt påstående är att timmisar som tvingas förlägga stora förbrukningar när elen kostar 4-5 kr/kWh så är det just det de får betala. Eller hur?
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 722 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 722 inlägg
Timpris är det priset, timme för timme som ligger till grund för medelpriset som utgör rörligt pris. Ingen kund tvingas konsekvent under 1 månad att köpa elen för det högsta priset hela tiden. Kommentera mina priser jag betalat istället för att försöka hitta på krystade och helt orealistiska förbrukningsmönster. Acceptera den matematiska sanningen, HELT utan ändrat förbrukningsmönster så är hälften vinnare och hälften förlorare med timspot. Och det kommer för en majoritet på 80-90% att vara på ett par öres marginal. Några kommer att tjäna, eller förlora lite mer men ingen som inte har nån elslukande dagverksamhet hemifrån kommer ens i närheten av dubbelt rörligt.M Matte Bygg skrev:
Med timpris väljer du själv ditt månadsgenomsnitt genom att välja när du ska förbruka, med rörligt månadspris väljer kollektivet ditt pris.M Matte Bygg skrev: