7 613 läst · 70 svar
8k läst
70 svar
Officialservitut av väg
Det borde stå i pappern om fastigheten om inte annat under typ "övriga upplysningar" / "servitut".Lindgrenski skrev:
Och även om det hade legat på säljare eller mäklare att upplysa om vägen status som servitut, så iom att det gått 15år finns det inget att hämta där heller.
Kvar är tyvärr nu bara att göra det bästa av situationen och fixa vägen till den status du känner att du kan leva med det.
Surt sa räven om rönnbären.....
Men även om det är svårt just då man får reda på sånna här saker , försök om nån dag el två att se det som en rolig utmaning istället.
"Hur i H-vte gör jag för att fixa vägen snabbt, enkelt och bra, eller åtmånståne så att jag blir sisådär nöjd på hur mycket tid, energi & pengar jag måste stoppa in"
Sen tänker man så det knakar och frågar om råd om man kör fast.
Och kommihåg, hus och fastigheter har alla sina hemlisar som de motvilligt släpper ifrånsig information om förens det är försent. Det kallas att huset / fastigheten har en själ
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Så är de inte riktigt. De ska finnas en juridisk möjlig lösning till väg, t ex via ett servitut, för att fastighetsbildningslagens krav för att bilda en fastighet ska vara uppfyllt. Men det finns inget krav på existerande väg. Försäljningen underlättas troligen av en redan existerande väg och en sån fanns ju tydligen.Lindgrenski skrev:
Fast nu skapades vägen i samband med avstyckningen så tydligen var det så 1948.Claes Sörmland skrev:
Så är de inte riktigt. De ska finnas en juridisk möjlig lösning till väg, t ex via ett servitut, för att fastighetsbildningslagens krav för att bilda en fastighet ska vara uppfyllt. Men det finns inget krav på existerande väg. Försäljningen underlättas troligen av en redan existerande väg och en sån fanns ju tydligen.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Och lösningen var tydligen att ge fastigheten servitut att använda vägen. En enskild väg på landet 1948 var ofta inte mer än en uppkörd lergegga med lite tur så hade man lagt ut grus/sand från en lokal grustäkt.Lindgrenski skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Nu tror jag du överskattar kunskapsläget vad gäller situationen med enskilda vägar.harry73 skrev:
Jag har fått ett antal nya grannar senaste åren och ingen av dem har förstått det här med den legala situationen med vägarna. De flesta utgår från att vägar är kommunala. Nästan ingen har förstått vad det här med vägförening är förrän fakturan dimper ned i brevlådan. Första reaktionen är ofta negativ: "Vad ska jag betala för, jag är inte med i någon förening?" Sen får man försöka förklara...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 20 035 inlägg
Och därför har markägaren behövt avstå ytterligare mark på vilken du har vägrätt. Det är en evig rättighet du har. Jag antar att du själv inser vilken orimlig kostnad det skulle bli för den som styckat av din fastighet om denne för evigt också skulle behöva betala för att du har en väg av önskad kvalitet.Lindgrenski skrev:
Men har du inte råd så har du inte. Då får du väl gå istället.
När en avstyckning sker så finns det olika möjligheter till utfart / infart. Servitut är en möjlighet. Man kan även stycka av väg till en ny fastighet, kanske mest aktuellt vid kortare vägsträckning, typ skafttomt. Hur angöringen med väg sker påverkar troligen priset för den avstyckade marken, så det är en bedömningsfråga för den som köper marken. För alla som efteråt köper stamfastigheten eller den avstyckade fastigheten är detta givna fakta som bör påverka det pris man är beredd att betala. För den tjänande fastigheten att annan får köra på väg på sin fastighet. För den härskande fastigheten att man för ta ansvar för underhåll av vägen.Lindgrenski skrev:
Tråkig situation, men lite rim och reson måste du ju ha. Du har rätt att bruka en väg över en annans mark, det är en belastning för den fastigheten. Du tänker dessutom att någon annan ska vara skyldig att underhålla vägen? Ditt argument att det inte hade gått att stycka av om servitut inte bildades och att därför stommfastigheten ägare ska underhålla vägen är faktiskt befängt. Det skulle hindra folk från att nybilda fastigheter och stort påverka värdet på belastade fastighet och göra den svårare att sälja. Nej, det är faktiskt orimligt. Antingen får ni försöka komma överens om hur umderhållwt ska skötas men även då låter det som att du får ta majoriteten av kostnaderna. Annars får vägen duga för dig, du får börja gå eller flytta. Det låter hårt, men förhoppningsvis har du lärt dig en läxa till nästa gång. Jag slutar aldrig förvånas över att så många köper fastigheter, vilket torde vara det största köper man gör i sitt liv, men så sätter man sig inte alls in i vad man köper. Speciellt o de fall man inte har en obegränsad ekonomi bör man sätta sig in i ämnet.
Om jag ser rätt så används förlängningen av vägen utanför din fastighet som parkering. Är det du som parkerar där? Verkar även finnas ett garage/förråd där, ditt med? Inget av detta ingår i vägservitutet men det kanske finns fler?
Hur presenterades i så fall detta vid köpet?
Hur presenterades i så fall detta vid köpet?