7 613 läst · 70 svar
8k läst
70 svar
Officialservitut av väg
Min väg, alltså får inte markägaren använda den?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 953 inlägg
Vi får ändra då till ER väg men skogsbruk får väldigt lågt andelstal i vägen, skogen står mest och växer i 70 år så skogsägaren behöver inte betala så mycket.
Protte
Protte
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Användandet av termen "din väg" är nog mer ett försök att vara pedagogisk än faktiskt ägande.Lindgrenski skrev:
Servitutet ger dig rätt att begagna vägen. Du får också indirekt därmed rätt att vidta åtgärder som krävs för att du ska kunna utnyttja ditt servitut. Här kommer din möjlighet in att underhålla vägen, t ex dika den, lägga trummor, grusa den o s v.
Tjänande fastighet får också använda vägen.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 953 inlägg
Vem har rätt att begagna vägen?
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 953 inlägg
Har läst lite i dina andra trådar och huset verkar ha stort underhållsbehov men är inte vägen inräknad i underhållet när du köpte huset?
Dolt fel kanske (ironi)
Protte
Dolt fel kanske (ironi)
Protte
Dels behöver du prata med ägaren av staketet om du behöver gräva på den sidan, kanske är så att de med tycker att det skulle vara trevligt med ett dike för att få mindre vatten på sina fastigheter???
Oftast behöver man bara dika på den sidan som lutar mot vägen.
Och om jag förstått det rätt är det på skogssidan.
Så ... en 3tons minigrävare kostar 1400-2000kr / dygn har jag för mig och är asroliga att köra även om det är svårt ibörjan.
Du behöver inte få det perfekt, hyffsat räcker och det är jag övertygad om att du kan lyckas med.
Och tycker du dig inte ha råd ... då är det hacka och spade och se det som ett projekt att komma iform med dike som bonus
Oftast behöver man bara dika på den sidan som lutar mot vägen.
Och om jag förstått det rätt är det på skogssidan.
Så ... en 3tons minigrävare kostar 1400-2000kr / dygn har jag för mig och är asroliga att köra även om det är svårt ibörjan.
Du behöver inte få det perfekt, hyffsat räcker och det är jag övertygad om att du kan lyckas med.
Och tycker du dig inte ha råd ... då är det hacka och spade och se det som ett projekt att komma iform med dike som bonus
Visste inte ens att det fanns ett servitut förrän idag, har inte fått några papper på det.prototypen skrev:
När jag köpte huset visste jag inte ens vad ett servitut var...
Varför skall någon annan lägga pengar på en väg som man själv inte använder??Lindgrenski skrev:
Eller har nytta av den vägstandard som du vill ha?
Den som har skogen, bor den nära? Gå i så fall dit och fråga om du kan få hjälp med att fixa till vägen? Om skogsägaren har någon bra ide på hur man skall göra...
'
Har du tur så har denne intresse i att få en bättre väg och ni kan dela på arbete / kostnader.
Kanske till och med att skogsägaren ändå skall ha dit någon grävmaskin och kan fixa till din väg när dom ändå är där till en rimlig peng...
Vi vet ju inte husköpet gick till, men normalt bör man som köpare upplysas om servitut, både om fastigheten är härskande eller tjänande. Det kan nog anses ingå i undersökningsplikten. Alla uppgifter finns tillgängliga när man loggar in på fastigheten hos Lantmäteriet. När ni köpte fastigheten bör ni väl ha funderat över vägen dit och vad som gällde för infarten.Lindgrenski skrev:
För utan vägen hade de inte kunnat stycka av och sälja tomterna här.Zixten skrev:
Varför skall någon annan lägga pengar på en väg som man själv inte använder??
Eller har nytta av den vägstandard som du vill ha?
Den som har skogen, bor den nära? Gå i så fall dit och fråga om du kan få hjälp med att fixa till vägen? Om skogsägaren har någon bra ide på hur man skall göra...
'
Har du tur så har denne intresse i att få en bättre väg och ni kan dela på arbete / kostnader.
Kanske till och med att skogsägaren ändå skall ha dit någon grävmaskin och kan fixa till din väg när dom ändå är där till en rimlig peng...
Köpte huset för över 15 år sen och fick inte reda på något om sånt och visste inget. Trodde vägen var kommunal för det är alla andra liknande småvägar här runt om.K klimt skrev:Vi vet ju inte husköpet gick till, men normalt bör man som köpare upplysas om servitut, både om fastigheten är härskande eller tjänande. Det kan nog anses ingå i undersökningsplikten. Alla uppgifter finns tillgängliga när man loggar in på fastigheten hos Lantmäteriet. När ni köpte fastigheten bör ni väl ha funderat över vägen dit och vad som gällde för infarten.