7 462 läst · 70 svar
7k läst
70 svar
Officialservitut av väg
Bästa svaret
Varför detta hätska tonläge? Svara sakligt på TS frågor istället, för att komma med trams som "är du på riktigt?"
@Lindgrenski, "befintlig väg" innebär att du egentligen inte har så mycket att säga till om, om man skall vara formell. Vägen är inte din, utan den som anlade den (skogsägarens?). Du behöver inte betala något, och ingen kan hindra dig att köra där, men du får heller inte vägen till den standard du vill ha/behöver.
Problemet uppstår om du och de andra som använder vägen (dvs skogsägaren) har olika syn och krav på vilken standard vägen skall ha. Om du lägger ner pengar på att fixa till vägen, så kanske skogsägaren kommer och kör sönder den dagen efter. Skogsägaren är antagligen inte intresserad av att vägen håller en god standard för personbil, utan det räcker med att traktorn/skogsmaskinen kommer fram någon gång per år. Kanske tom endast när det är fruset.
Lösningen är att du och skogsägaren antingen kommer överens om vilken standard vägen skall hålla, och hur mycket var och en skall betala för att få den dit, eller att Lantmäteriet tvingar till en förrättning och bestämmer det åt er.
Jag tror att det kostar cirka 30-40 tusen att få vägen i OK skick, dvs dika och grusa med 0-63 eller liknande grovt grus. Några tusen mer per vägtrumma som skall ner. Detta borde räcka för ditt behov, och accepteras av skogsägaren att återställa till den nivån vid skador på vägen. Man skall inte heller underskatta det löpande underhållet, även personbilar sliter på vägen.
@Lindgrenski, "befintlig väg" innebär att du egentligen inte har så mycket att säga till om, om man skall vara formell. Vägen är inte din, utan den som anlade den (skogsägarens?). Du behöver inte betala något, och ingen kan hindra dig att köra där, men du får heller inte vägen till den standard du vill ha/behöver.
Problemet uppstår om du och de andra som använder vägen (dvs skogsägaren) har olika syn och krav på vilken standard vägen skall ha. Om du lägger ner pengar på att fixa till vägen, så kanske skogsägaren kommer och kör sönder den dagen efter. Skogsägaren är antagligen inte intresserad av att vägen håller en god standard för personbil, utan det räcker med att traktorn/skogsmaskinen kommer fram någon gång per år. Kanske tom endast när det är fruset.
Lösningen är att du och skogsägaren antingen kommer överens om vilken standard vägen skall hålla, och hur mycket var och en skall betala för att få den dit, eller att Lantmäteriet tvingar till en förrättning och bestämmer det åt er.
Jag tror att det kostar cirka 30-40 tusen att få vägen i OK skick, dvs dika och grusa med 0-63 eller liknande grovt grus. Några tusen mer per vägtrumma som skall ner. Detta borde räcka för ditt behov, och accepteras av skogsägaren att återställa till den nivån vid skador på vägen. Man skall inte heller underskatta det löpande underhållet, även personbilar sliter på vägen.
Visst förstår jag att inte alla är insatta i servitut, men här har ts använd vägen under 15 år, aldrig underhållit den och troligtvis har ingen annan gjort det heller.Claes Sörmland skrev:
Bara snöröjningen är redan ett stort frågetecken för mig.
Sedan klagar ts nu efter 15 år på att vägen inte är körbar och vet bara att det inte räcker med att grusa eftersom vägen är för blött.
Dessutom fortsätter han att argumentera att han inte behöver betala underhållet.
Och hur ser vägen ut som ts trodde var kommunal?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bara lite för mycket för att inte slåss av tanken att ts driver med oss.
Ifall ts behöver råd på riktigt, föreslår jag att han sprider 2 lass med väggrus på vägen och använder den 15 år till.
Jag har beslutet att fokusera på delen av vägen som går förbi vårt hus då resterande väg är ganska okej. Ska försöka få tag på en harv till fyrhjulingen och ev gräva dike.M -MH- skrev:Varför detta hätska tonläge? Svara sakligt på TS frågor istället, för att komma med trams som "är du på riktigt?"
@Lindgrenski, "befintlig väg" innebär att du egentligen inte har så mycket att säga till om, om man skall vara formell. Vägen är inte din, utan den som anlade den (skogsägarens?). Du behöver inte betala något, och ingen kan hindra dig att köra där, men du får heller inte vägen till den standard du vill ha/behöver.
Problemet uppstår om du och de andra som använder vägen (dvs skogsägaren) har olika syn och krav på vilken standard vägen skall ha. Om du lägger ner pengar på att fixa till vägen, så kanske skogsägaren kommer och kör sönder den dagen efter. Skogsägaren är antagligen inte intresserad av att vägen håller en god standard för personbil, utan det räcker med att traktorn/skogsmaskinen kommer fram någon gång per år. Kanske tom endast när det är fruset.
Lösningen är att du och skogsägaren antingen kommer överens om vilken standard vägen skall hålla, och hur mycket var och en skall betala för att få den dit, eller att Lantmäteriet tvingar till en förrättning och bestämmer det åt er.
Jag tror att det kostar cirka 30-40 tusen att få vägen i OK skick, dvs dika och grusa med 0-63 eller liknande grovt grus. Några tusen mer per vägtrumma som skall ner. Detta borde räcka för ditt behov, och accepteras av skogsägaren att återställa till den nivån vid skador på vägen. Man skall inte heller underskatta det löpande underhållet, även personbilar sliter på vägen.
Förbi huset ser värre ut och jag behöver gräva upp och göra om ordentligt.
Tack för ett bra svar.
Vägen är absolut inte bortom all räddning. Ytan ser lite lerig ut och du har några hål i vägen, men egentligen har du knappt problem med vatten på vägen. Skulle det vid regn spola mycket vatten över vägen, hade du fått fåror i vägen, där gruset spolas bort. Men hos dig ser man inget av det.Lindgrenski skrev:
Du får inte glömma att detta är tiden på året där det finns mest vatten i marken. Om en månad ser det redan mycket bättre ut.
Om jag tittar på vägen och förutsätter att ingen har hyvlad eller grusad den i över 15 år, då har den bra bärighet. Jag ser inga tydliga djupa hjulspår. Så det finns tillräckligt mycket grus på vägen, så du behöver inte förstärka vägen. Jag tycker inte heller att du ska dika. Det finns inte riktigt utrymme för det och det verkar inte heller behövas.
Du kan såklart grusa vägen med väggrus (0/18) eller singel (11/16) eller så för att vägen ska se lite fräschare ut, eller så hittar du en bonde som kan hyvla vägen. Dessutom föreslår jag att de lägger en hög med några kubik med grus någonstans längs vägen, så att man ibland kan fylla en skottkärra med grus för att fylla alla hål i vägen.
Gör du det, kommer vägen med små medel att hålla all evighet. Kostnader blir några tusenlappar.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 944 inlägg
Jag tycker inte att du ska harva vägen, blir bara sörjigare. Lägg markduk och 0-32 + 0-16 grus på.
Restaurera hellre en kort bit och lite tjockare med grus än att smeta ut över en längre sträcka.
Protte
Restaurera hellre en kort bit och lite tjockare med grus än att smeta ut över en längre sträcka.
Protte
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 870 inlägg
Jag håller med @harry73, det där såg ju inte så farligt ut! Vad gäller dike tycker jag mig se ett sådant längs berget utom precis vid huset där det inte verkar få plats. Även de 15–20 cm dike jag tycker mig skönja gör ju nytta iom. att vägen inte blir vattenmättad ända upp till ytan.
Kanske kan man krafsa ur ett tunt dike där berget är som närmast vägen också, om så bara för att få en del av vattnet att rinna av åt sidan istället för in i/över vägbanken.
Kanske kan man krafsa ur ett tunt dike där berget är som närmast vägen också, om så bara för att få en del av vattnet att rinna av åt sidan istället för in i/över vägbanken.
Delen förbi huset blir dock mättad på vatten året om. Ett sommarregn och det blir stora pölar som ligger kvar länge. Så nåt måste göras för det är inte kul för folk med vanliga bilar att köra där.harry73 skrev:
Vägen är absolut inte bortom all räddning. Ytan ser lite lerig ut och du har några hål i vägen, men egentligen har du knappt problem med vatten på vägen. Skulle det vid regn spola mycket vatten över vägen, hade du fått fåror i vägen, där gruset spolas bort. Men hos dig ser man inget av det.
Du får inte glömma att detta är tiden på året där det finns mest vatten i marken. Om en månad ser det redan mycket bättre ut.
Om jag tittar på vägen och förutsätter att ingen har hyvlad eller grusad den i över 15 år, då har den bra bärighet. Jag ser inga tydliga djupa hjulspår. Så det finns tillräckligt mycket grus på vägen, så du behöver inte förstärka vägen. Jag tycker inte heller att du ska dika. Det finns inte riktigt utrymme för det och det verkar inte heller behövas.
Du kan såklart grusa vägen med väggrus (0/18) eller singel (11/16) eller så för att vägen ska se lite fräschare ut, eller så hittar du en bonde som kan hyvla vägen. Dessutom föreslår jag att de lägger en hög med några kubik med grus någonstans längs vägen, så att man ibland kan fylla en skottkärra med grus för att fylla alla hål i vägen.
Gör du det, kommer vägen med små medel att hålla all evighet. Kostnader blir några tusenlappar.
Tanken var att harva vägen bortanför huset för att få bort kullen som är i mitten. Händer att bilar slår i där och det är inte så kul.prototypen skrev:
Det är just vid huset som det är bäst dike. Där har jag faktiskt haft en grävmaskinist att gräva dike, lägga ner grus och dräneringsrör. Det var dock några år sen och jag kan inte se att det rinner ut nåt vatten i röret längre.Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med @harry73, det där såg ju inte så farligt ut! Vad gäller dike tycker jag mig se ett sådant längs berget utom precis vid huset där det inte verkar få plats. Även de 15–20 cm dike jag tycker mig skönja gör ju nytta iom. att vägen inte blir vattenmättad ända upp till ytan.
Kanske kan man krafsa ur ett tunt dike där berget är som närmast vägen också, om så bara för att få en del av vattnet att rinna av åt sidan istället för in i/över vägbanken.
Dock har vägen sjunkit så det är en vall mellan diket och vägen som måste bort.
Jag har åkt på många grusvägar, statliga och andra, där det blir mjukt och spårigt även om det är kraftigt bomberat och djupa diken. Så kanske inte ha för höga förväntningar.
Nackdelen med markduk är att de kommer upp till ytan, slits sönder och sedan bara är i vägen vid potthålslagning.
Billigast och enklast är är bredgrusa med så grovt du törs.
Nackdelen med markduk är att de kommer upp till ytan, slits sönder och sedan bara är i vägen vid potthålslagning.
Billigast och enklast är är bredgrusa med så grovt du törs.
Enklast är att alla som bor längs vägen delar på underhållet av hela vägen. Att hålla på med andelstal för en kort väg tycker jag är föga meningsfullt. Det är inte värt besväret att räkna på hur stor del av snöröjningskostnaden som var och en längs vägen ska stå för, t.ex.prototypen skrev:
Så har vi gjort där jag bor. Alla 7 fastighetsägarna var överens om att det inte var värt pengarna att låta Lantmäteriet göra en förrättning för en gemensamhetsanläggning och bilda en samfällighetsförening. Vi bildade en inofficell vägförening för vägens underhåll och hittills har alla som har flyttat hit sen dess gått med i föreningen. Vi tar ut en liten årsavgift för att täcka underhåll och snöröjning. Snöröjningen sköter en av medlemmarna (som driver jordburk och har snöplog) och underhållet sköter vi medlemmar tillsammans.
Klicka här för att svara