S
L LarsÅk skrev:
Vi behöver ett modernt kraftsystem som kan hantera den kraft som produceras. Att det innebär uteslutande kärnkraft och vattenkraft är gammeldags tänk.
Det behöver vi, fast varför krångla till det? Sverige behöver verkligen inte det, vi har alla förutsättningar att kunna ha ett robust produktionssystem med svängmassa där vattenkraften är regulator fungerar så vackert att man blir tårögd 😅 fysikens lagar hjälper oss på traven.
För mycket Intermittent produktion i ett sådant system kräver dock en jäkla massa teknik och lagring för att fungera. Så återigen - varför ska vi?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Skulle säga att vi behöver alla den energi vi kan få med ett elsystem i balans 😉
Tyvärr är det så att varken solel eller vindel bidrar i sig själva med balans till elsystemet som kärn o vattenkraft gör.
För att då kompensera upp frånvaron av balans kan man använda sig av olika typer av system-batterier
Kemiska eller mekaniska.
Eller köra på med ännu mer av kraftslag som ger balans, typ kärnkraft.
Frågan är vem som ska stå för balanskostnaden.
Personligen tycker jag att varje anslutningspunkt från alla utom micro-producenter ska stå för sina egna nätinkopplingskostnader och balanskostnader.
På vilket sätt bidrar kärnkraft till balans?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
På vilket sätt bidrar kärnkraft till balans?
"Kärnkraften och vattenkraften drivs av stora generatorer, som bidrar till en majoritet av rotationsenergin i systemet. Sol- och vindkraft bidrar i dagsläget inte till svängmassa, och ju högre andel väderberoende elproduktion desto mer instabilt blir systemet"
( https://www.uniper.energy/sv/sverig...emet&text=För att det ska vara,mer än 50,1 Hz. )
 
  • Gilla
Lullejulle och 5 till
  • Laddar…
S
S Snikhol skrev:
Det behöver vi, fast varför krångla till det? Sverige behöver verkligen inte det, vi har alla förutsättningar att kunna ha ett robust produktionssystem med svängmassa där vattenkraften är regulator fungerar så vackert att man blir tårögd 😅 fysikens lagar hjälper oss på traven.
För mycket Intermittent produktion i ett sådant system kräver dock en jäkla massa teknik och lagring för att fungera. Så återigen - varför ska vi?
För att förklara balans och svängmassa.
Tänk att du kör bil på en ständig raksträcka med backar upp och ned. Din uppgift är att köra i 90kmh, varvtalet ska vara 1500rpm.
Vikten på bilen tillsammans med farten utgör en rörelsenergi som gör att du kan ta små backar eller början på en större backe utan att utan att gasa nämnvärt. En stor backe har du sett innan och kan gasa. Nedför kan du motorbromsa.
Ge sedan någon annan kontroll på halva gasen….
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Är det det du menar med balans? Då behöver inte generatorn vara kopplad till ett kärnkraftverk. Den kan snurra helt utan reaktor.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Är det det du menar med balans? Då behöver inte generatorn vara kopplad till ett kärnkraftverk. Den kan snurra helt utan reaktor.
Skrev ihop det där ganska hafsigt, så liknelserna kan vara kass 😅 formuleringen ”halva gasen” var riktigt rutten.
 
Jag är fullt införstådd i hur svängmassan fungerar. Det är dock inte vad som normalt brukar benämnas balans i elsystemet.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Jag är fullt införstådd i hur svängmassan fungerar. Det är dock inte vad som normalt brukar benämnas balans i elsystemet.
Men det är en viktig del för att kunna upprätthålla balans dock.
 
D
Låter som lite nygammalt språk och upprepande av vår bluffande ministers svador, ett tips är att bortse från alla påståenden från politiken och de som har ekonomisk vinning av att vilseleda opinionen och kunderna.
 
S
D djac skrev:
Låter som lite nygammalt språk och upprepande av vår bluffande ministers svador, ett tips är att bortse från alla påståenden från politiken och de som har ekonomisk vinning av att vilseleda opinionen och kunderna.
Vilket då?
 
S
D djac skrev:
Låter som lite nygammalt språk och upprepande av vår bluffande ministers svador, ett tips är att bortse från alla påståenden från politiken och de som har ekonomisk vinning av att vilseleda opinionen och kunderna.
Generellt håller jag med. Kan tillämpas på solcells-frågan likväl. Kul att veta vad du avsåg med ditt inlägg dock.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Jag är fullt införstådd i hur svängmassan fungerar. Det är dock inte vad som normalt brukar benämnas balans i elsystemet.
Tyvärr kan balans syfta på flera olika saker så jag tycker det är ett halvdåligt begrepp. Kärnkraftens fördelar (i ett elnätperspektiv) jämfört med sol och vind är dock:
- God effekttillgänglighet
- Mycket svängmassa
- Spänningsstabilisering
- Kan anläggas nära konsumtion vilket ger billigare elnät och lägre nätförluster
- Låga krav på effekt i nätanslutningen i förhållande till årsproduktion

Ordet balans kan i olika grad appliceras på de 4 första punkterna varav jag tycker den första är mest associerad med balans.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
S STB skrev:
- Kan anläggas nära konsumtion vilket ger billigare elnät och lägre nätförluster
Effektförlusten av att bolla energi från att bolla energi över hela landet lär inte vara nådig. Och det behöver förstås täckas upp av betalande kunder.
 
S
S STB skrev:
Tyvärr kan balans syfta på flera olika saker så jag tycker det är ett halvdåligt begrepp. Kärnkraftens fördelar (i ett elnätperspektiv) jämfört med sol och vind är dock:
- God effekttillgänglighet
- Mycket svängmassa
- Spänningsstabilisering
- Kan anläggas nära konsumtion vilket ger billigare elnät och lägre nätförluster
- Låga krav på effekt i nätanslutningen i förhållande till årsproduktion

Ordet balans kan i olika grad appliceras på de 4 första punkterna varav jag tycker den första är mest associerad med balans.
Medhåll. Du är bättre på att förklara än jag, och ordet balans syftar väl på att inmatad effekt ska vara lika med uttagen effekt, så att spänning och frekvens håll stabil.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Effektförlusten av att bolla energi från att bolla energi över hela landet lär inte vara nådig. Och det behöver förstås täckas upp av betalande kunder.
Jag har för mig att förlusterna är typ 10%
S Snikhol skrev:
Medhåll. Du är bättre på att förklara än jag, och ordet balans syftar väl på att inmatad effekt ska vara lika med uttagen effekt, så att spänning och frekvens håll stabil.
Ja, det är det jag menar med balans.
Kärnkraften försöker inte matcha efterfrågan, så den bidrar inte till att det blir en balans.

De saker ni nämner är annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.