Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det gör jag inte. 16 grader motsvarar kanske 5 grader sänkning av temperaturen med stängda fönster och dörrar i mitt exempel. Det brukar räcka till för att det skall kännas svalt, även om det då är 25 grader i sovrummet. Kroppen reagerar nämligen på den relativa sänkningen.
Så är det inte, referensen är kroppstemperaturen… jag har samma temp i sovrummet om den går att styra oavsett var jag är i världen. Och det är lägre än 25 grader…

Undantaget är om man har tillgång till tjockt varmt täcke, då kan man sänka tempen rejält i rummet.
 
Nissens Nissens skrev:
Så är det inte, referensen är kroppstemperaturen… jag har samma temp i sovrummet om den går att styra oavsett var jag är i världen. Och det är lägre än 25 grader…

Undantaget är om man har tillgång till tjockt varmt täcke, då kan man sänka tempen rejält i rummet.
Om du stannar längre tid på samma plats så märker du att kroppen anpassar sig.

Jag har mycket varmare i sovrummet på sommaren än på vintern. Jag upplever temperaturen som ungefär samma dock.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Om du stannar längre tid på samma plats så märker du att kroppen anpassar sig.

Jag har mycket varmare i sovrummet på sommaren än på vintern. Jag upplever temperaturen som ungefär samma dock.
Det gäller som sagt kanske för dig. För mig är det inte så. När jag är i Sverige blir det för varmt i sovrummet ibland och betydligt sämre sömn trots att täcke o lakan åker bort. När jag bor utomlands i varmare länder får AC:n jobba dygnet runt.

Så din kropp fungerar väl annorlunda då…
 
Ibland till och med värre i Sverige då solen inte går ner, så det blir inte kallt utomhus på natten och värmen stannar kvar... Men vissa kanske inte märker det då de åker utomlands under semestern ;)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
S
M MrDizzy skrev:
Problemet att är att man kan inte ersätta baskraft (vatten, kärnkraft och eldade kraftverk) med något utan energilagring. eneriglagring är A&O.
Solen ger ingen energi då det är vinter och -40C ute & skulle det dessutom (vilket det nästan alltid är vid köldknäppar) vara vindstilla ... tja då är Sverige "shit the f*k out of luck" utan energilager.

Så då man väl har energilager ... då kan man satsa på intermittenta (sett till år) energisl
D djac skrev:
Mer än en sak kan vara sann, jadå, visst syns fler av transaktionerna för dessa tjänster idag, man vill ju åt subventionerna.

Samtidigt så skapar detta en efterfrågan på billig arbetskraft och jag kan tala av egen erfarenhet, vi har alltid haft säsongsarbetare som jobbat svart här i områdena, samma personer som kommer år efter år. Det som kom med dessa subventioner är en mängd nya företag, drivna av personer med tveksam moral och karaktär, och nu söker de upp dess säsongsarbetare och tvingar de att jobba för deras företag istället.

Ser detsamma inom andra tjänster typ städ, här har vi också skapat en traffickingliknande arbetsmarknad.
Fast efterfrågan på billig arbetskraft kommer alltid att finnas. Har du empiri som stödjer att svart arbetskraft ökat pga. ROT och RUT så har du.

Jag vågar nog påstå att mängden svartarbete minskat till följd av dem.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
D
S Snikhol skrev:
Fast efterfrågan på billig arbetskraft kommer alltid att finnas. Har du empiri som stödjer att svart arbetskraft ökat pga. ROT och RUT så har du.

Jag vågar nog påstå att mängden svartarbete minskat till följd av dem.
Nu var det ju exakt det jag skrev så jag får svara ja igen på den. Det var det andra som var min poäng, kriminaliteten kan ha ökat pga ROT/RUT.

Det är lätt hänt med subventioner, man frestar folk att missbruka dem, vi har ju tex en minister som å ena sidan ger ansikte åt kampen mot bidragsfusk, å andra själv fuskar med dubbelbosättningsbidraget. För en del människor med bristande karaktär blir frestelsen för stor helt enkelt, -tillfället gör tjuven, som det stod på de gamla affischerna.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Klart man jobbar lite extra vid sidan om vilket även våra avdankade politiker gör enda skillnaden är att dom lyckas lura Svensson att det är ok när dom gör det..
 
  • Haha
Snikhol
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Nu var det ju exakt det jag skrev så jag får svara ja igen på den. Det var det andra som var min poäng, kriminaliteten kan ha ökat pga ROT/RUT.

Det är lätt hänt med subventioner, man frestar folk att missbruka dem, vi har ju tex en minister som å ena sidan ger ansikte åt kampen mot bidragsfusk, å andra själv fuskar med dubbelbosättningsbidraget. För en del människor med bristande karaktär blir frestelsen för stor helt enkelt, -tillfället gör tjuven, som det stod på de gamla affischerna.
Men det resonemanget haltar. Varför skulle kriminalitetet öka? Incitamenten för svart arbetskraft ökar då. Eller menar du att kriminella inte vill anlita svart arbetskraft?
 
D
S Snikhol skrev:
Men det resonemanget haltar. Varför skulle kriminalitetet öka? Incitamenten för svart arbetskraft ökar då. Eller menar du att kriminella inte vill anlita svart arbetskraft?
Du läste nog inte, jag har redan skrivit detta, vill inte upprepa.
 
S
D djac skrev:
Du läste nog inte, jag har redan skrivit detta, vill inte upprepa.
Jo jag läste visst. Jag ifrågasätter ditt påstående att organiserad brottslighet som utnyttjar människor skulle öka pga. ROT/RUT. Du har svarat med känsloargument.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det här va väntat men att det skulle komma så här sent trodde jag inte. Jag lider med dem som investerat i solpaneler i hopp om att tjäna pengar. Det finns ingen sån värld tyvärr annars hade staten själva investerat. Så tyvärr livslängden är inte heller lång. Snart kan man tjäna pengar på att demontera solpaneler istället. Fan vilka kostnader stackarna har som får problem med sina tak med läckage och måste riva ner allt. Fy fan lägg dem pengarna på börsen och luta dig bakåt istället och sov gott. Att ni får 60öre är ingenting jämfört med momsen ni betalade på materialet vid installation.
 
  • Gilla
styren
  • Laddar…
D
S Snikhol skrev:
Jo jag läste visst. Jag ifrågasätter ditt påstående att organiserad brottslighet som utnyttjar människor skulle öka pga. ROT/RUT. Du har svarat med känsloargument.
Nej, det var en anekdot, kan inte svara på om det ser likadant ut överallt, det gör det säkert inte men det är heller säkert inte unikt för här.
 
  • Gilla
Snikhol
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Och nej. Vi behöver verkligen inte all energi vi kan få, alltid. Vi behöver ett kraftsystem i balans.
Vi behöver ett modernt kraftsystem som kan hantera den kraft som produceras. Att det innebär uteslutande kärnkraft och vattenkraft är gammeldags tänk.
 
L LarsÅk skrev:
Vi behöver ett modernt kraftsystem som kan hantera den kraft som produceras. Att det innebär uteslutande kärnkraft och vattenkraft är gammeldags tänk.
S Snikhol skrev:
Och nej. Vi behöver verkligen inte all energi vi kan få, alltid. Vi behöver ett kraftsystem i balans.
Skulle säga att vi behöver alla den energi vi kan få med ett elsystem i balans 😉
Tyvärr är det så att varken solel eller vindel bidrar i sig själva med balans till elsystemet som kärn o vattenkraft gör.
För att då kompensera upp frånvaron av balans kan man använda sig av olika typer av system-batterier
Kemiska eller mekaniska.
Eller köra på med ännu mer av kraftslag som ger balans, typ kärnkraft.
Frågan är vem som ska stå för balanskostnaden.
Personligen tycker jag att varje anslutningspunkt från alla utom micro-producenter ska stå för sina egna nätinkopplingskostnader och balanskostnader.
 
  • Gilla
Tvålen och 2 till
  • Laddar…
Tyskland har väl tidigt visat blev hur man hanterar ökad andel "grön" el i systemet, man stöttar upp med billig kol- och gaskraft som kör när vinden inte blåser eller solen inte lyser.
Inses snabbt hur grönt systemet som helhet blir med den lösningen...
 
  • Gilla
  • Haha
mnils och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.