Det är vad de betalar i skatt på elen. I övrigt får de väl handla som alla andra.

wildeside wildeside skrev:
Vad tror ni på om det blir ökad kapaciteten att föra el från norra till södra Sverige.
1. priset går ner i södra Sverige.
2. priset kommer att öka i norra Sverige eftersom det finns kapacitet att leverera det till södra Sverige och Tyskland/Polen mfl.
Eller har du någon annan vision?
Det borde väl rimligtvis bli dyrare i norra och kanske även mittersta Sverige och billigare i södra Sverige.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är vad de betalar i skatt på elen. I övrigt får de väl handla som alla andra.
Okej, så vi konsumenter betalar bara 63 gånger mer i skatt? Stämmer det?

Vi får glädjas åt att imorgon mellan klockan 8 och 9 så kostar elen ”bara” 581 öre per kwh.

Graf i mobilapp visar elpriset 581 öre/kWh mellan 08:00 och 09:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MrJay
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tror datacenter som till exempel Facebook fortfarande endast betalar 0,5 öre per kwh. Har för mig att det varit så sedan 2015.
Saxat från en artikel från 2018:

Fram till 2016 betalade Facebook 29 öre/KWh i elskatt, men efter sänkningen för datacenter ligger skatten nu på 0,5 öre per kilowatt. För Facebook innebär detta en årlig besparing i hundramiljonersklassen. Vi som bara sitter hemma och uppdaterar och likar på Facebook betalar cirka 41 öre/KWh i elskatt inklusive moms.

• Gilla
  • Ledsen
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vad tror ni på om det blir ökad kapaciteten att föra el från norra till södra Sverige.
1. priset går ner i södra Sverige.
2. priset kommer att öka i norra Sverige eftersom det finns kapacitet att leverera det till södra Sverige och Tyskland/Polen mfl.
Eller har du någon annan vision?
Det enda som går att säga säkert är att det blir fler timmar med samma pris i hela landet.

MrJay
Orka bry, oroa sig och sia om elpriset.. det blir vad det blir. Inget förvånar mig längre.

Om det blir överproduktion av vind /sol nån timme kan vi sälja den på export.
Händer det frekvent kan vi överväga utökad elfordons flotta eller pumpkraftverk om inte vätgasproduktionen blir verklighet. Om det blåser blåser det nog i Tyskland och Danmark oxå så dit går det nog inte att exportera vindkraftsel.

wildeside
MrJay MrJay skrev:
Orka bry, oroa sig och sia om elpriset.. det blir vad det blir. Inget förvånar mig längre.
Orkar inte bry mej speciellt mycket.
Va bara intressant vad alla förståsigpåare tyckte/tänkte.
Blir det förjävligt i Sverige får man väl försöka hitta ett land med bättre förhållanden(kanske inte så lätt, vi har det ganska bra i Sverige).

wildeside
F fribygg skrev:
Händer det frekvent kan vi överväga utökad elfordons flotta eller pumpkraftverk om inte vätgasproduktionen blir verklighet. Om det blåser blåser det nog i Tyskland och Danmark oxå så dit går det nog inte att exportera vindkraftsel.
Blåser det i norra Sverige så är det väl inte garanterat att det blåser i Tyskland.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ja så kan man resonera, men visst blir man irriterad. I varje fall blir jag det.

Förra året i november så förbrukade vi mer el än i år, men i år så får vi betala mer än dubbelt så mycket.

Mobilskärmdump av en elförbrukningsapp som visar daglig kostnad i kronor för november 2020.
Skapa konto
Skärmbild av en mobilapp som visar daglig elförbrukningsstatistik med kostnaden för november.
Skapa konto

Och detta är bara kostnaden för elhandeln. Till detta kommer priset för elnätet som brukar vara på ungefär samma belopp.

Det är inte jätteroligt att lägga över 10 000 kr i månaden på el.

• Ledsen
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Saxat från en artikel från 2018:
Litet konstig politik att dra hit en massa utrikiska datacenter till Sverige där man nästan skänker bort elen till marknadspris, samtidigt som kan ser till att kärnreaktorer måste läggas ner pga virrig kortsiktig politik och diverse konkurrenssnedvridande skatter och annat som premierar intermittenta kraftslag.

Det finns säkert uppgifter på hur många reaktorer som skulle behövas bara för att täcka driften av existerande och planerade datacenter. Något vidare tillskott av svenska arbetstillfällen lär inte vara aktuellt, det mesta av drift kan ske på distans av folk utomlands.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Ja så kan man resonera, men visst blir man irriterad. I varje fall blir jag det.

Förra året i november så förbrukade vi mer el än i år, men i år så får vi betala mer än dubbelt så mycket.

[bild] [bild]
Och detta är bara kostnaden för elhandeln. Till detta kommer priset för elnätet som brukar vara på ungefär samma belopp.

Det är inte jätteroligt att lägga över 10 000 kr i månaden på el.
Förhoppningsvis har ni marginaler att lägga dessa belopp?

Elpriser på 3kr eller mer gör att jag måste lämna mitt hus, kanske tidigare. Har inga möjligheter att betala flera tusen mer i månaden, pengarna finns inte. Lever redan idag på närmast ingenting.

• Arg
  • Ledsen
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Blåser det i norra Sverige så är det väl inte garanterat att det blåser i Tyskland.
Sant, men det är rätt långt och en begränsad överföringskapacitet vad jag kan se.
Inget hindrar väl Tyskland att bygga vindkraftsparker i norra Skandinavien om de är beroende av att ha slumpkraften geografiskt spridd?

T
F F_man skrev:
Ja den måste dom väl nästan pudla på? Men som jag förstod var det Svenska Kraftnäts uttalande som var extremt "välvilligt" formulerat med varför K-hamn kördes?
I en fungerande demokrati hade vi haft krigsrubriker sedan september om journalisterna skött sitt jobb istället för att agera tredje språkrör och hålla tyst för att skydda sina preferenspartier. Folk har ju ingen aning om vad som pågår utifrån de jag pratat med.
"högt elpris för att det inte blåser, det blir bättre snart", är vad folk hör och svarar. Säger man hur det ligger till och att läget är illa givet alla faktorer, tittar de lite snett och undrande på en och tror man överdriver. Det är ju inte vad de hört på nyheterna...

Analys, kritisk granskning med påföljande drev efter ansvariga? Vart tog journalisterna vägen? Det här är allvarligt, det är en demokratisk kris som redan pågår. Om vi inte kan eller ens möjligen inte kan försörja landet med el så är det journalistiskt sprängstoff och något som ska dominera debatten givet de extremt allvarliga konsekvenser som kan följa och som framförallt kan drabba vanligt folk. Folket ska vara informerat om hur läget ser ut.

Vad händer om det blir riktigt rekordkallt i vinter i hela norra Europa (redan långtidsrekord för dec.)? Ska man stänga industrier som man gjorde i Tyskland? Räcker det (industrin står för ca 1/3 av förbrukn här hemma)? Ponera att den svenska turen fallerar och fler kraftkällor får slås av. Vad händer när en stad slocknar? Vad händer när Svenne inte har värme i huset vid -15- -30? Bensinpumparna inte går, kollektivtrafik utslagen, kriminella börjar plundra? Allt i ett Sverige som inte vågar gå ut för att dom är rädda för en mikrodels promilles risk att drabbas av något otäckt som dom hört på nyheterna (ja, sånt rapporterar dom), ett land med noll kriserfarenhet och noll beredskap, noll nödlager. Inga transporter och affärer tomma på ett par dygn? Vad händer när såväl hederliga som ohederliga inte väntar sig lag och ordning för att den helt enkelt inte finns på plats?
Händer inte i Sverige. Nej, för vi har sån koll, eller hur?

Man önskar ju nästan att skiten träffade fläkten på riktigt så folk vaknar upp och börjar ställa krav, att folk vaknar ur sitt drömtillstånd. Vårt samhälle är sårbart och blir bara alltmer sårbart. Det är trist att säga men vi behöver en medium-kris för att vakna upp och vara förberedda på att saker faktiskt kan ske här och att vi då ska ha beredskap och krav på förebyggande politik som ser längre än den närmsta mandatperioden eller utopier - pandemin hjälpte ju bevisligen inte, trots att det framkom att vi hade noll lager och noll beredskap. Bara bonntur att viruset inte var allvarligare och hade större dödlighet, det blev illa nog ändå och är inte över.

Jag bryr mig inte om elen försvinner, tvärtom jag kan t o m gynnas, jag klarar mig utmärkt en längre tid utan mat från affären och utan el. Men de som inte har en aning och som vaknar av att de fryser och att verkligheten blivit kolsvart kommer drabbas hårt eftersom de stora massmedierna inte gjort sitt jobb, det gör mig förbannad. Det är ett riktigt fult svek. Det är så kärlekslöst.
För det värsta är att stora massmedia vet lika bra som jag eller någon annan som lagt någon dags studie i ämnet, men dom väljer att hålla tyst, vinklar eller rapporterar minimalt. Ingen analys, ingen kritisk granskning, ingen adekvat rapportering om det faktiska läget.
De frågorna jag ställde ovan, de frågorna ska ställas av varje nyhetsredaktion till ansvariga, ang. risken för elbortfall och eventuella konsekvenser, risker och hur beredskapen ser ut. Det ska analyseras och diskuteras objektivt, utan partipolitiska hänsyn eller hänsyn till att det kan rycka Svenne ur drömlandet och kanske verka skrämmande. Så ska demokratins väktare fungera, annars vaknar vi upp i något helt annorlunda. Så sätter man press för förändring och bättring, om inte, ingen förändring och ingen bättring.

Ja, tilltron till systemet, samhället och politiken kommer rubbas med en journalistik värd namnet men det är nödvändigt. Sverige är sjukt, ledarna är sjuka, svenska folket är sjukt och bara med sjukdomsinsikt kan detta botas. Det är inte mitt jobb, det finns dom som har detta tunga och för en demokrati avgörande ansvar men som skiter i det eller gör det så illa att det är rent kontraproduktivt och underminerar demokratin och det relativt fria samhället. Jag kan sitta här och skriva mig blå (vilket jag nog gjort nu...) men ansvaret vilar på dom som har detta uppdrag, att förmedla viktig, objektiv och väl underbyggd information till medborgarna.

Oj, nu blev det långt. Så det kan gå.

• Gilla
heimer och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.