R Rkarlsson skrev:
Empatifullt tänkt av dig att tänka så att fattiga barnfamiljer som sliter inte har råd att köpa julklapp till ungarna. Snällt, bara för att ett par politiker vill förpesta sina medborgares liv.
Jag kan skänka en jojo till barnfamiljer utan en stadig kassa, den behöver inte två hål i väggen.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Har inte så mycket att tillföra diskussionen än att jag hoppas att Greta Thunberg och Per Holmgren fryser just nu.

Själv jobbar jag mig varm med att få in pengar till elräkningen, stödeldar med ved för att inte slita för mycket på elradiatorer och lvp.

Funderar på om det inte just nu är billigare att låta bilen stå på tomgång en kvart varje morgon än att koppla in motor- och kupévärmare ett par timmar innan avfärd till jobbet?

Hur länge dröjer det innan regeringen tvingas sänka skatten på el? Det är snart en klassfråga när de med sämst ekonomi inte har råd med elvärme utan kanske tvingas prioritera elräkningen före julklapparna t.ex. Eller skiter makthavarna i folket?

• Gilla
Sofriko och 3 till
  • Laddar…
De sa nyss på Rapport att Sverige exporterat el till Polen idag och att det var därför Karlshamnsverket startats. Stämmer det? T.ex 19:36 exporterade Polen 62 MW i svensk riktning. Kan det svänga så mycket under dagen. Vet inte riktigt hur man får fram timstatistik på just transmissionen mellan områden. :thinking:

Om man blir stressad över en prishöjning som troligtvis blir kortvarig har man nog större problem än att betala elräkningen.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag kan skänka en jojo till barnfamiljer utan en stadig kassa, den behöver inte två hål i väggen.
Ah du tillhör en sådan som flinar i bakgrunden åt misären. Härlig syn. Du tycker alltså det är rätt att det är dyrt för att några gubbar och tanter gjorde fel val i deras karriär =)

• Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Sollentuna; -18.5 i morse, -17,5 nu

Stängt av värmen från LVP och kör mjuk skön vedvärme från min nya Morsö kamin, värmer hela huset utan problem, mycket pga att jag byggt om undervåningen till en öppen planlösning där kaminen står mitt i och vid sidan av den "öppna" trappan upp till övervåningen.

Känns gött med både skön mjuk värme, och mindre inkomst till våra parasiterande elleverantörer :coffee:

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Om man blir stressad över en prishöjning som troligtvis blir kortvarig har man nog större problem än att betala elräkningen.
El
Bränsle
Mat
Kläder
Allt
Har höjts i år. De har mer problem än just elen tyvärr. Från höjningen kostar jobbpendlingen 400 kr mer per månad. Jag överlever, men de som har lägre lön har nog mer problem just nu.

A
24.7 minus..
endast vedeldning...
24 grader inne..
Blir att elda inatt..

allt utom tvn är nedsläckt..
alldeles tyst och alla utom jag sover.. härligt.. lite kaffe så är kvällen räddad..

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Person i kåpa vid havet med pratbubblor som skämtsamt liknar en elräkning med döden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
big mike och 17 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inget "väntas". Priserna sätts dagen innan. Det är heller inte något rekord i timpris; det var uppe i 14 kr i februari 2010.
Då hade man stängt ned 5 reaktorer därav det höga priset. Nu har Sverige en så "normal" produktion det går och vi får fortfarande över 6 kr/kwh. Stäng ner några reaktorer för underhåll så kommer priset vara på 20kr/kwh eller mer.

Mats-S
R Rkarlsson skrev:
El
Bränsle
Mat
Kläder
Allt
Har höjts i år. De har mer problem än just elen tyvärr. Från höjningen kostar jobbpendlingen 400 kr mer per månad. Jag överlever, men de som har lägre lön har nog mer problem just nu.
Kostnaden för El och bränsle är 100% politiska val som varje tänkande människa får göra nu, därefter lägger man rätt valsedel utifrån sina värderingar i valurnan nästa år ...

Man kan även tänka lite längre än till nästa val och fundera på vad som händer när alla som förväntas köpa hel-elbilar ska tanka dom med el dagligen, oavsett om det är kallt och inte blåser eller något gammalt uttjänt kärnkraftverk ska underhållas ...

Det är vi som gör valet den 11:e september nästa år :thinking:

• Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kostnaden för El och bränsle är 100% politiska val som varje tänkande människa får göra nu, därefter lägger man rätt valsedel utifrån sina värderingar i valurnan nästa år ...

Man kan även tänka lite längre än till nästa val och fundera på vad som händer när alla som förväntas köpa hel-elbilar ska tanka dom med el dagligen, oavsett om det är kallt och inte blåser eller något gammalt uttjänt kärnkraftverk ska underhållas ...

Det är vi som gör valet den 11:e september nästa år :thinking:
Det är ändå ganska ironiskt.
Vi måste jobba för att dra in pengar till staten, kommunen.
Men vi straffas av staten, kommunen för att de blivit valda.
Men om man då vänder på det. Om ett par industrier eller större företag tröttnar och säger att nu räcker det, lägger ner och gör 100 personer per företag arbestlösa, vem skall då betala. Vi tillför ju inget mer då :p

A
år 2014 höjde regeringen skatten på kärnkraft...
Och bytte ut hela ledningen på vattenfall..
Efter detta så steg Damberg och Romson in i stadsrådsgruppen för att säkra vattenfalls omställning...

Låter detta som en bra väg att ha gått?
Jag iallafall känner ju igen detta sedan tidigare...

Rätt självklart att mat etc ska stiga eftersom att varje löntagare har en årlig höjning på lönen.

Att det skulle vara de aspekterna som förstör någons privatekonomi har jag svårt att se. Svenskar generellt är duktiga på att leva över sina tillgångar.

R Rkarlsson skrev:
El
Bränsle
Mat
Kläder
Allt

S Simonstahl skrev:
Rätt självklart att mat etc ska stiga eftersom att varje löntagare har en årlig höjning på lönen.

Att det skulle vara de aspekterna som förstör någons privatekonomi har jag svårt att se. Svenskar generellt är duktiga på att leva över sina tillgångar.
Maten blir ju dyrare för att el och bränsle blivit dyrare. Ganska självklart. Du har väl inte missat en del artiklar om tex tomatodlaren?

I år uteblev lönehöjning dessutom för en hel del folk. Och de som fick till sist fick inte det retroaktivt, men allt blev dyrare ändå så lönen följde inte riktigt med.

• Gilla
OramaC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.