19 054 läst · 175 svar
19k läst
175 svar
Nytt prisrekord på el idag
Jag hade en kusin som fick kol. hon har aldrig rökt eller eldat , bott i en lägenhet utan radon eller annat skit i byggmateria. Så dina teser om diverse farligheter är inte relevanta med eldning. Hur tar du dig jobbet/affären/ eller andra ställen som ska besökas, i någon form av bubbla som är okrossbar. Taket på huset kan ramla in med, byggfusk. Så fort du lämnar din trygga värld om du säger har, fysiskt så är det farligt , en istapp från ett tak eller bilen som sladdar upp mot dig. Så tänk till lite med om domedagsprofoternas framkallande av allsköns farligheter som sätter griller i huvudet på många och dom kanske får psykiska problem att tänka allt är farligt., det säger dom ju och det måste vara rätt. Är inte själv direkt miljömuppe men värnar om miljö och natur på mina sätt. Men dyvlar inte på andra några åsikter.AndersMalmgren skrev:
Är det verkligen synd om dom som inte valt fastpris.
Det valet har dom flesta gjort medvetet i tron att komma undan med någon krona i elkostnad över tid.
Då får man nog ta i beräkningen att priset kan rusa iväg, kanske varit smart av dom att spara undan en slant när dom haft ett lågt pris på elen.
Lite synd är det om dom som precis har köpt eller ska köpa ett hus och inte kunnat binda sitt abonnemang.
Det valet har dom flesta gjort medvetet i tron att komma undan med någon krona i elkostnad över tid.
Då får man nog ta i beräkningen att priset kan rusa iväg, kanske varit smart av dom att spara undan en slant när dom haft ett lågt pris på elen.
Lite synd är det om dom som precis har köpt eller ska köpa ett hus och inte kunnat binda sitt abonnemang.
Problemen är väl när priserna på allt från mat till el stiger mer än lönerna, så att en del inte ens kan spara till en buffert?S Simonstahl skrev:
Och så är det, rörligt val är i längden billigare, men som du säger måste man vara beredd att ta smällarna när det toppar.wildeside skrev:
-19 grader i Sollentuna nu, full fart i Morsö-kaminen, LVP avstängd
Rörligt pris på min el, men just nu är det inte mycket el som går åt ;-)
Frugan klagar på att det är för varmt inomhus nu ...
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Det har varit betydligt mer import från än export till Polen idag. Enda timmarna med export var 13-16.H hydrolift skrev:De sa nyss på Rapport att Sverige exporterat el till Polen idag och att det var därför Karlshamnsverket startats. Stämmer det? T.ex 19:36 exporterade Polen 62 MW i svensk riktning. Kan det svänga så mycket under dagen. Vet inte riktigt hur man får fram timstatistik på just transmissionen mellan områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
från https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Power-system-data/Exchange1/SE/Hourly2/?view=table
-20 grader ute, har bundet pris kör med FLVP, har 22 grader i vardagsrummet.Mats-S skrev:Och så är det, rörligt val är i längden billigare, men som du säger måste man vara beredd att ta smällarna när det toppar.
-19 grader i Sollentuna nu, full fart i Morsö-kaminen, LVP avstängd
Rörligt pris på min el, men just nu är det inte mycket el som går åt ;-)
Frugan klagar på att det är för varmt inomhus nu ...
Har ingen lust att tända varken kamin eller pannan, det är så för benat kallt ute så jag slipper helst gå ut och hämta ved.
Kommer iof inte undan att gå och hämta lite ved och elda i bastun som är i en fristående byggnad men det valet gör jag själv..
Vad tror ni på om det blir ökad kapaciteten att föra el från norra till södra Sverige.
1. priset går ner i södra Sverige.
2. priset kommer att öka i norra Sverige eftersom det finns kapacitet att leverera det till södra Sverige och Tyskland/Polen mfl.
Eller har du någon annan vision?
1. priset går ner i södra Sverige.
2. priset kommer att öka i norra Sverige eftersom det finns kapacitet att leverera det till södra Sverige och Tyskland/Polen mfl.
Eller har du någon annan vision?
Ingenting särskilt händer, hur många ledningar vi än drar.wildeside skrev:
Det är inte som hemma, att man har en längre sladd och så fungerar det.
Vi måste fortfarande ha en balans/störningskapacitet, vilket inga ledningar hjälper med.
Kärnkraftverken hade en sådan funktion, vindkraftverken är så många och små att det inte går att uppnå samma balans/störningshantering tyvärr.
Politikerna lär avskaffa elhandelsområdena dock, så att alla får det lika jävligt.
Administrator
· Skåne
· 6 556 inlägg