18 947 läst · 175 svar
19k läst
175 svar
Nytt prisrekord på el idag
Ljuset och tar 5ms från Kiruna till Oskarshamn. Periodtiden är 20ms. Jag vill nog mena att det tar minst en period innan man kan se en frekvensförändring.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 324 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 324 inlägg
Du vinner!D Daniel 109 skrev:
Fast om jag får förvänta mig en perfekt sinusvåg utan brus och övertoner kan jag detektera en frekvensavvikelse på under 1 ms med konsumenthårdvara.
tack .jag gillar sådan här elnördhistoriaM Martin_ skrev:Grafiken är missvisande, det är inte illa. Dessa svängningar är hyffsat normala numera och balanseras automatiskt mer eller mindre. Större förbrukare som elpannor och värmepumpar med lägst 5 MW effekt ska ha automatisk frånkoppling vid 49,4Hz.
Automatisk frånkoppling (AFK) av områden sker vid 48,8Hz och det är då riktigt illa. Vid hög förbrukning som brukar kunna förutspås kan manuell frånkoppling användas, men än har vi inte använt detta i Sverige.. Vid automatisk frånkoppling kan det bli att frekvensen blir för hög i andra områden och då stängs också dessa områden ner.
AFK gick in exempelvis in den 23 september 2003 vid elavbrottet för en del områden av de 96 kommunerna som påverkades. Grundproblemet var dock inte frekvensen den dagen utan annat.
Jag räknade sträckan på vägen, jag tror att ledningen är rakare. Så det går nog på ett ut.