AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Citera så folk inte missar ditt skitsnack.
En sista fråga då innan jag stänger här , Var är skitsnacket, det är du som vidhåller en del, tänker inte dra ett varv till, utan det får andra läsa sig till, vad jag har citerat och skrivit.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Anders: Alla som eldar i en vettig panna har centralvärme. De är inte jämförbara med de kokspannor som jag gissar att ingår i din studie.

Dessutom är den typen av studier vanskliga, det finns så mycket korrelerande faktorer att det i allmänhet är omöjligt att med säkerhet säga vilka orsakssamband som finns.

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Man ska ju dela med sig nu i juletide.
Nu har ni missförstått, hans kolmonoxid berör inte han direkt, den försvinner ju bort över hans huvud via skorstenen.. som det gör via min skorsten. miljögodkänd vedpanna mot ack, miljögodkänd braskamin. 90 Vacuumrör (solpanel vatten) LLVP, Bvp 8kW, Dut -19gr. Bvp klarar med borrhålet 200m -28gr utan eltillskott. FTX

120m2 hus med källare, garage 50m2, varmvattenförbrukning < 3000KWh/år. tot. elanvändning är lite högre, ca 9000KWh. Vet inte hur mycket FTX:en drar. Det tillkommer till uppvärmningskostnaden med bättre inomhusmiljö till följd. Kan ju välja att stänga av FTX:en och bara köra med självdragsventilation under den svalare årstiden, men det vill jag inte.

Är det någon som vet hur illa det var igår? Frekvensen låg på rött ofta efter kl 19 igår.
Skärmdumpen är från 23.55 igår.

• Frekvensmätare visar 49.84 Hz i rött område, indikerar strömavbrott eller problem med elförsörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
halper och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Som miljöpartiet uttalat sig "Vi ska driva genom vår miljöpolitik med piska och morot"
Piskan har jag känt av relativt mycket och ofta, så nu väntar jag med spänning på moroten......

Enda positiva med dessa bedrövliga elpriser är att det falska Miljöpartiet kanske äntligen åker ut!

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
wildeside
S Sylvek skrev:
Enda positiva med dessa bedrövliga elpriser är att det falska Miljöpartiet kanske äntligen åker ut!
MP är nog inte mer falska än resten av partierna, problemet är att dom är fundamentalister

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
wildeside wildeside skrev:
MP är nog inte mer falska än resten av partierna, problemet är att dom är fundamentalister
dvs beräknande jävlar..

• Gilla
wildeside
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Är det någon som vet hur illa det var igår? Frekvensen låg på rött ofta efter kl 19 igår.
Det var lika illa för ett år sedan, dan före lucia.

Maskintok skrev:
dvs beräknande jävlar..
Fundamentalister är väl närmast per definition inte beräknande.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Främsta anledningen till att man frångått vedeldning är bekvämlighet och att man idag oftast jobbar,förr var ofta frun hemma med barnen
har en vedpanna ska en också ha minst 3 kbm acktank så det räcker att elda på kvällen :)

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Bra artikel om historien bakom svenska kärnkraftenhatet

[länk]
Betalvägg…

H Harald Blåtumme skrev:
Betalvägg…
SvD är värt det :)

Silver78 Silver78 skrev:
Grafiken är missvisande, det är inte illa. Dessa svängningar är hyffsat normala numera och balanseras automatiskt mer eller mindre. Större förbrukare som elpannor och värmepumpar med lägst 5 MW effekt ska ha automatisk frånkoppling vid 49,4Hz.
Automatisk frånkoppling (AFK) av områden sker vid 48,8Hz och det är då riktigt illa. Vid hög förbrukning som brukar kunna förutspås kan manuell frånkoppling användas, men än har vi inte använt detta i Sverige.. Vid automatisk frånkoppling kan det bli att frekvensen blir för hög i andra områden och då stängs också dessa områden ner.

AFK gick in exempelvis in den 23 september 2003 vid elavbrottet för en del områden av de 96 kommunerna som påverkades. Grundproblemet var dock inte frekvensen den dagen utan annat.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
SvD är värt det :)
Fan vet, dagstidningsmarknaden är mogen för lite kreativ förstörelse. Men Torbjörn Nilsson är en fantastisk skribent och därtill oerhört beläst och kunnig i det han skriver om.

Textens tes kretsar dock kring en fråga vi diskuterat ganska utförligt i en granntråd (man behöver inte läsa hela tråden, #3290–3403 räcker nog bra). Alltså, bör ett parti kämpa för en viss linje, eller vara lyhört för sina väljare och anpassa sig efter vad dessa för stunden tycker. Det är verkligen ingen lätt fråga, och det är betydligt lättare att döma i efterhand än att se klart i stundens hetta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.