3 246 läst · 50 svar
3k läst
50 svar
Nytt kök på gång. Vad kör ni för funktioner
Vi har kompositho, lätt att rengöra. Dock har hon vi använder som slaskho (vi har två diskhoar i olika ändar av köket, men ingen ren slaskho) fått en vit hinna från allt pastavatten som hällts i den. Går säkert att polera bort ...
Jag säger så här: mindre smart, mindre krångel!K Kaninget_ skrev:
Men ändå:
Belysningslist under överskåp.
Några spottar på väl valda ställen för extra belysning.
Separat duschalang till blandaren. (Den når hela vägen till kaffebryggaren så man kan fylla på vatten direkt från kran)
En vedspis. Lagar mat på den varje helg.
Bred induktionshäll.
Utvändig fläkt. Motor på taket, låter mindre.
Enkel jävla mikro från Miele. Start/stopp och några olika effekter.
Ännu enklare ugn från Miele. Två vred. Ett för temp, ett för det andra.
Klinker med golvvärme i köksdelen.
Rostfri diskbänk till min sambos stora förtret. Hon bytte uppfattning redan samma dag som vi flyttade in. Så nu gillar hon den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Husägare
· Stockholms län
· 304 inlägg
En diskmaskin med Auto-open är ett absolut måste och XXL storlek är ett stort plus.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
De flesta nya funktioner är mest ett sätt att trycka in fomo från marknadsföringssidan. Väldigt lite av värde som kommit upp senaste åren.
Grundläggande god planering är allt som behövs. Men något jag vill trycka på är:
Dedikerad bänkyta för lösa maskiner, typ kaffebryggare, brödrost, airfryer, soda streamer, mixer, assistent etc.
Väggskåp för förvaring av vardagssaker som glas och talrikar. Såklart nära diskmaskin, diskho och kyl. Utdragslådor är snyggt, men segt att öppna, allt klirrar och far omkring.
Kyl/frys nära en beredningsyta för att ställa saker, dörröppning mot området där man jobbar.
Grunt skafferi med stor dörr eller inredning som följer med i dörren så slipper man saker bakom saker.
~1m mellan spis och diskho.
Källsortering!! Skulle idag bygga ett 120cm utrymme under köksbänken/diskho utan stommar där man kan ha stora kärl direkt på golvet.
Tänk igenom arbetsföderna för några vanliga scenarion så saker hamnar på en naturlig plats.
Grundläggande god planering är allt som behövs. Men något jag vill trycka på är:
Dedikerad bänkyta för lösa maskiner, typ kaffebryggare, brödrost, airfryer, soda streamer, mixer, assistent etc.
Väggskåp för förvaring av vardagssaker som glas och talrikar. Såklart nära diskmaskin, diskho och kyl. Utdragslådor är snyggt, men segt att öppna, allt klirrar och far omkring.
Kyl/frys nära en beredningsyta för att ställa saker, dörröppning mot området där man jobbar.
Grunt skafferi med stor dörr eller inredning som följer med i dörren så slipper man saker bakom saker.
~1m mellan spis och diskho.
Källsortering!! Skulle idag bygga ett 120cm utrymme under köksbänken/diskho utan stommar där man kan ha stora kärl direkt på golvet.
Tänk igenom arbetsföderna för några vanliga scenarion så saker hamnar på en naturlig plats.
fam-lundborg skrev:Det går nog inte att räkna med att 25 år är ett användbart riktmärke idag. Vi har mest BSH, men på 25 år är det enda vi inte har bytt är ugn o torktumlare. Hällen är nr2 kyl o frys likaså, DM har jag tappat räkningen på, TM tror jag
Kyl o frys var ett ett elände då de gamla var låga, typ 175 eller så, finns inga så låga på marknaden idag, fick bygga om överskåp
Smartaste funktionen här är nog att hålla sig till standardmått (vad det nu är) för att lätt kunna montera ersättning.
Hällen var bara att lyfta ur och lägga dit ny (vi vill ha häll med kant så att det som kokar över inte rinner ut på skiva och golv).
Kyl o frys var ett ett elände då de gamla var låga, typ 175 eller så, finns inga så låga på marknaden idag, fick bygga om överskåp med ny ventilation.
Standardmått är ett bra tips, även om jag inte håller med om problemet med 175cm.fam-lundborg skrev:Det går nog inte att räkna med att 25 år är ett användbart riktmärke idag. Vi har mest BSH, men på 25 år är det enda vi inte har bytt är ugn o torktumlare. Hällen är nr2 kyl o frys likaså, DM har jag tappat räkningen på, TM tror jag är 3e.
Smartaste funktionen här är nog att hålla sig till standardmått (vad det nu är) för att lätt kunna montera ersättning.
Hällen var bara att lyfta ur och lägga dit ny (vi vill ha häll med kant så att det som kokar över inte rinner ut på skiva och golv).
Kyl o frys var ett ett elände då de gamla var låga, typ 175 eller så, finns inga så låga på marknaden idag, fick bygga om överskåp med ny ventilation.
https://www.electrolux.se/kitchen/cooling/refrigerators/free-standing-refrigerator/lrc4de35wr/
Men letar man bara på elektronikladorna är sortimentet begränsat, märkligt nog.🤔
PS, inte ofta jag undertecknar med namn men.
/J Lundborg
min fru la många timmar på att planera köket och arbetsflöde vilket blev väldigt bra
"runt hörnet", bakom köket har vi ett teknikrum där jag byggde ett utrymme för återvinning, för Ikea DIMPA, 5st, samt extra kyl/frys, Ikea Ribbenäs
"runt hörnet", bakom köket har vi ett teknikrum där jag byggde ett utrymme för återvinning, för Ikea DIMPA, 5st, samt extra kyl/frys, Ikea Ribbenäs
Det är grundkravet för ett nytt kök. De här infällda eländiga hoarna ser kanske bra ut på bild eller på TV men sen ska man använda köket.Jiji skrev:
Samma tankar gäller många andra sk moderna lösningar. En rejäl arbetsbelysning saknas t ex också i många kök. Synen blir inte bättre med åldern och sen ska man kunna ersätta alla ljuskällor om 20-30 år ich då har standardlösningar betydligt större chans att ha ersättare
Byggde nytt för två år sedan. Följande punkter uppskattade vi
- Dubbla diskmaskiner
- 80 cm häll för mer yta så kastruller inte slår i varandra
- Egen säkring för airfryer
- Frostfri frys
- Kök upp till taket för att slippa dammsammlande ytor
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 931 inlägg
Lägger till att inbyggnadsmodeller på kyl/frys är ca 4cm smalare invändigt. Det gör stor skillnad, speciellt på frysen!
Kökskran med losstagbar pip, jag har Mora Miniprofi somnär sjukt smidigt att spola rent med, eller fylla något på bänken.
Kökskran med losstagbar pip, jag har Mora Miniprofi somnär sjukt smidigt att spola rent med, eller fylla något på bänken.