Tätskikt på golvet. Perfekt när avloppsslangen från diskmaskinen går sönder.

• Gilla
manbat och 2 till
  • Laddar…
Underskåp med låg sockel (tex Ikea) eller sockellådor så att man inte slösar så mycket utrymme under skåpen.

Sätt in flera lägre lådor eller använd innerlådor istället för djupa lådor där allt behöver staplas.

Stekpannor ska vara i översta lådan under spishällen, dvs den översta lådan kan vara rätt låg.

Denna manick som råkar passa perfekt i vår 80 cm diskho. Sitter på plats hela tiden som avrinningskorg. https://www.ikea.com/se/sv/p/norrsjoen-durkslag-rostfritt-stal-00339713/

Trådlös automatisk diskmaskinsavstängning, tex från Ikea.

Prioritera bänkyta! I stort sett allt ska ha en plats i någon låda eller ett skåp, även knivar, skärbrädor, matolja/vinäger osv så att det inte behöver stå framme.

Öppen hylla för grönsaker och frukt som förvaras i rumstemperatur så att de inte tar plats på bänken.

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Miele har länge marknadsfört sig med att deras produkter håller så mycket längre än andras. Jag vet inte riktigt om jag numera tycker det är en fördel, tycker dom vitvaror vi bytt ut efter kanske 10-15 år kännts mogna för en uppgradering ändå; det märks ju ofta när den nyare, modernare ersättaren väl är på plats. En diskmaskin som gått hårt 10-12 år, nja får jag välja blir det en ny istället för en kostsam reparation
Jag måste nog säga att Miele är riktigt bra kvalitet, även om man inte behöver ha maskinen i +20år. Vi hade några sådana maskiner i vårt hus när vi flyttade in, av äldre modell Det man märkte var att ljudnivån och själva gången på maskinen var väldigt bra. När man har märken som Whirlpool, Electrolux och inte minst Samsung - så får iaf jag skräpkänsla redan vid installation. Plastigt och rangligt. Interface som man blir vansinnig på. De kan lägga hur mycket tid som helst på att diskmaskinen ska spela upp en låt och nån video i displayen. Sen är den ofta utformad för idioter. "Snäll disk", "Snabb disk", "ofta upprepad disk", "kallt program", "molnig dag" etc kan det stå i programvalen. Nej fy fan. Men värst är ändå att dessa vitvarors livslängd nästan är jämförbar med en mobiltelefons. År 5 så har man garanterat något sorts fel som gör att man hellre köper en ny, vilket säkert också var enligt plan. En Miele kommer däremot kännas helt perfekt år 10 och ändå ha givit en bättre känsla än att köra två billiga skithögar 5+5 år.

• Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Gjorde nytt kök för ett par år sedan.
Mest nöjd med.

Siemens combo ugn/micro
Då den är mindre en vanlig ugn och värmes upp snabbare räcker gott för vardags syslor, sen har vi en stor ugn men den används sällan. Sen riktigt bra att kunna värma upp och micra samtidigt går snabbt och man få bra yta.
Stor köksö med överhäng man kan sitta äta frukost etc eller gästa hänga när man lagar mat.
Kvartskomposit bänkskiva, väldigt enkel att hålla ren och inga märken änn.
Vinyl golv från pergo - ser och känsl naturligt samtdigt mjukt och hållbart, inte ett märke och kan tappa saker utan de går sönder eller gör märken i golvet, kan skura med vatten utan problem

Vad jag hade gjort annorlunda
Jag hade nog gjort det lite djupare kanske 70 istället för 60,
diskho i vitt komposit är svårt att hålla vitt.

A AG A skrev:
Ingen direkt smart funktion. Men jag vill rekomendera en bänkskiva i riktig granit. Det finns många sorters sten, som är snyggt, men många kan vara lite känsliga.
För 24år sedan renoverade vi köket och satte granitskivor. Jag har aldrig behandlat dem med någonting, och de ser fortfarande ut som nya. Jag har använt alla typer av rengöringsmedel. Ibland gnuggat med stålull, på svåra fläckar.
Man behöver aldrig tänka sig för, jag ställer alltid av heta stekpannor och kastruller direkt på skivan.
Jag tror egentligen att nästan all sten är lika bra. Jag provade att misshandla en bit marmor som vi skulle ha i badrummet. Provade både syror, baser och mekanisk repning. Under flera dagar. Men lyckades inte göra någon åverkan.
Så bänkskiva i sten, av något slag, är mitt tips.
Stenskiva verkar dela befolkningen, jag gillar inte det, det slamrar och har flera gånger slagit sönder saker. Men som sagt, en smaksak. Föredrar ek vid beredning och rostfritt kring diskavdelningen.

A Alexn72 skrev:
Har ni det i lådan eller på bänkskivan så det lyser upp alla lådor?
Bild?
Ikeas ledbelysning, sitter en liten ramp innanför i stommen som tänds när man drar ut lådan. Ingen bild tyvärr men finns säkert på Ikeas inspirationssidor.

A annsofian skrev:
Stenskiva verkar dela befolkningen, jag gillar inte det, det slamrar och har flera gånger slagit sönder saker. Men som sagt, en smaksak. Föredrar ek vid beredning och rostfritt kring diskavdelningen.
Om du inte gillar det, har du helt enkelt fel😀😉. Skämt åsido, men konstigt nog har jag på 24 år inte slagit sönder någonting vad jag vet. Eller iallafall inget som inte skulle gått sönder på en träskiva/diskho heller. När man tänker på det känns det ju som saker lätt skulle gå sönder, men jag tycker ändå inte att det är så.
Ek är ju också oerhört snyggt.

• Gilla
annsofian
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om du inte gillar det, har du helt enkelt fel😀😉. Skämt åsido, men konstigt nog har jag på 24 år inte slagit sönder någonting vad jag vet. Eller iallafall inget som inte skulle gått sönder på en träskiva/diskho heller. När man tänker på det känns det ju som saker lätt skulle gå sönder, men jag tycker ändå inte att det är så.
Ek är ju också oerhört snyggt.
Fördelen med sten är ju själva underhållet, vi med ek behöver ju både sickla och olja årligen.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.