Vi satte in extra djup bänkskiva i köksön så det finns bra plats för att bl.a. baka. Guld när barnen vill va med och vi kan stå från två håll med.

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Trashängare i diskhon.
Detalj av en köksdiskho med en trashängare fastsatt på insidan och vattenstänk runt om.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Attitudeswe
Just beställt Marbodal + Siemens

Diskmaskin finns i extrahög model (kallad xxl)
Skall ge bättre förutsättning för stora tallrikar + vinglas samtidigt.

Extrabred häll (valde man rätt fläkt så kunde hällen styra fläkten).

Planlimmar häll och ho i skivan. Ingen plats för smulor att fastna

Pyrolys och skenor på ugnen.

Utdragbar kran.

Extradjup skiva för att kunna få bra plats på arbetsytan.

Vi tog bort ett högskåp för att få mer arbetsyta.

Modernt kök med gröna skåp, svart bänkskiva, induktionshäll, Siemens ugn, svart kran, bröd på skärbräda, extrahög kyl och frys från Marbodal.
Skapa konto

• Gilla
krambriw
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Planlimmar häll och ho i skivan. Ingen plats för smulor att fastna
Planlimmad häll, räknar ni med att det finns med samma urfräsning om 10 år när hällen går sönder?

Gällande kran är min önskan vägghängd om det går att lösa.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Rostfri, riktigt diskbänk med två hoar.

• Gilla
Mathildatiger och 8 till
  • Laddar…
Bra där, tänkte just nämna det; ugn med pyrolytisk rengöringsprogram, helt underbart, kommer aldrig att skaffa något annat. Vår (Siemens, också i ett Marbodals kök) har vi haft i drygt femton år nu och varje gång man kör programmet blir det helt rent (har hittils bara använt steg 2, finns ju 1-3). Enda man inte kan låta sitta kvar är kromade galler, lite tråkigt för dom får man ta ut och gnugga rent för hand vilket i sig är ett trist jobb såklart. Men resten av ugnen med tillhörande plåtar blir rena på ett enklet sätt

(Har just installerat en SMEG på ett annat ställe, får se om italienarna lyckats lika bra med pyrolysfunktionen när det blir dax)

Kanske försent men diskmaskin med belysning tycker jag är en bra funktion

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Attitudeswe
M Mellanbarn skrev:
Planlimmad häll, räknar ni med att det finns med samma urfräsning om 10 år när hällen går sönder?

Gällande kran är min önskan vägghängd om det går att lösa.
Det är ju förståss en aspekt. Mina föräldrar har en planlimmad Miele häll i sitt 25 år gamla kök. Tror inte dom bytt häll, men väl en av "plattorna"

Förhoppningsvis håller siemens reservdelar så den går att laga. Annars får man väl ta ett större hål, eller lägga en större häll ovanifrån den dagen...

• Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
Miele har länge marknadsfört sig med att deras produkter håller så mycket längre än andras. Jag vet inte riktigt om jag numera tycker det är en fördel, tycker dom vitvaror vi bytt ut efter kanske 10-15 år kännts mogna för en uppgradering ändå; det märks ju ofta när den nyare, modernare ersättaren väl är på plats. En diskmaskin som gått hårt 10-12 år, nja får jag välja blir det en ny istället för en kostsam reparation

A annsofian skrev:
Extra bred induktionshäll valde vi. Och belysning i lådorna, skönt när man inte vill tända i taket vid nattsuddet.
Har ni det i lådan eller på bänkskivan så det lyser upp alla lådor?
Bild?

• Gilla
annsofian
  • Laddar…
J
Två ugnar i full storlek, den ena är en kombinationsugn med mikro.

• Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Walle85
A Alexn72 skrev:
Har ni det i lådan eller på bänkskivan så det lyser upp alla lådor?
Bild?
Vår belysning sitter i lådorna, men har även en LED-list under stenskivan (överhänget) samt i sockeln ner mot golvet.
Tallrikslåda med inbyggd belysning och synlig LED-list ovanför staplade tallrikar.
Skapa konto
Köksskåp med LED-belysning och organiserade redskap som visp, slickepott, skedar, koppar och bakform i lådor.
Skapa konto

Edit, lägger till bild på LED-lister också
Kök med LED-belysning under stenskiva och längs sockel vid golvet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
PacoUmea och 1 till
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
På mikron och diskmaskin kör vi alltid samma program. Allt fancy är helt värdelöst för oss.
Ja jag hade hellre haft en 80-tals mikro än det inbyggda vi har.

Om det går att få tag på så satsa på fysiska knappar istället för touch skit.

• Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det är ju förståss en aspekt. Mina föräldrar har en planlimmad Miele häll i sitt 25 år gamla kök. Tror inte dom bytt häll, men väl en av "plattorna"

Förhoppningsvis håller siemens reservdelar så den går att laga. Annars får man väl ta ett större hål, eller lägga en större häll ovanifrån den dagen...
Det går nog inte att räkna med att 25 år är ett användbart riktmärke idag. Vi har mest BSH, men på 25 år är det enda vi inte har bytt är ugn o torktumlare. Hällen är nr2 kyl o frys likaså, DM har jag tappat räkningen på, TM tror jag är 3e.

Smartaste funktionen här är nog att hålla sig till standardmått (vad det nu är) för att lätt kunna montera ersättning.
Hällen var bara att lyfta ur och lägga dit ny (vi vill ha häll med kant så att det som kokar över inte rinner ut på skiva och golv).
Kyl o frys var ett ett elände då de gamla var låga, typ 175 eller så, finns inga så låga på marknaden idag, fick bygga om överskåp med ny ventilation.

Riktade dimbara spotlights i taket som belyser alla arbetsstationer med flera lampor. Det finns inget värre än dålig belysning i köket. Vi har inga väggskåp på arbetsstationerna då det ger en känsla av trängsel, så,det blir ingen arbetsbelysning under några skåp.

Tänk på hur många maskiner som måste stå framme, vi har en 40cm djup "maskinutställning" längs en vägg. Där har vi brödrost, popcornmaskin, kolsyremaskin, vattenkokare, mixer, kaffekokare, ladduttag för mobiler och vår Google Nest. Allt med en snygg (relativt) dold list för kontakterna. Hade jag gjort det idag hade jag haft eluttagen bakom lådan under bänken.

Se till att diskhon är av rostfritt stål av tillräckligt hög grad, inte Ikeas skit. Går inte att lägga någon i järn i den utan att det blir rost i hon. Dvs har du en gjutjärnspanna kan du inte lägga den i blöt någon längre stund utan att ha en stor rostring i hon, värdelöst. Dessutom blir de repiga av så lite som en disksvamp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.