203 362 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Luft/vatten är bättre komfortmässigt än Luft/luft men då behöver man ha vattenburen värme. Luft/kuft kan värma ett helt hus men är oftast ett komplement till annan värmekälla.N Nino92 skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 731 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 731 inlägg
Finns inte vattenburen värme i hela huset är LLVP klart enklast och billigast för att sänka kostnaderna, men filter behöver rengöras regelbundet (2-4 veckor) och det kan brusa en del på de högre varvtal som krävs om hela huset ska värmas. Blir bättre om man har två stycken på olika ställen.
Jag värmer mina 114m2 i två våningar med en ensam Mitsubushi FH35 sittande i trappan mellan våningarna. Direktverkande el är backup när det blir för kallt.
Jag värmer mina 114m2 i två våningar med en ensam Mitsubushi FH35 sittande i trappan mellan våningarna. Direktverkande el är backup när det blir för kallt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 731 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 731 inlägg
På sommaren kör du LLVP som luftkonditionering istället och får det torrt och svalt inomhus. En av fördelarna.
Alla andra varianter såsom LVVP eller bergvärmepump kräver vattenradiatorer eller vattenburen golvvärme i hela huset. Väldigt dyrt att installera.
Alla andra varianter såsom LVVP eller bergvärmepump kräver vattenradiatorer eller vattenburen golvvärme i hela huset. Väldigt dyrt att installera.
Glöm bergvärme och luf/vattenpump. Har du inga vattenelement i huset så måste ni riva i hela huset för att sätta in vattenburna element och sedan återställa. Så vi talar om en kostnad på kanske 300,000 innan huset är riktigt igen.N Nino92 skrev:
Om det är el-radiatorer på markplan/övervåning som är avstängda och den enda värmekällan i huset är golvvärmen i källaren så är det 100% omöjligt att det är en behaglig innetemperatur i huset dvs 18-21 grader. Det borde vara rent sagt svinkallt i huset, typ 5-10 grader eller något... Det går inte att värma ett helt hus med golvvärme i källaren.
Sannolikt har du ett vattenburet golvvärmesystem i hela huset. Golven är gissningsvis behagliga att gå på och inte kalla? Värmer du upp detta med elpatron så blir det väldigt dyrt. Beställ hem pellets och elda, inte så komplicerat och kör LLVP du har. Tröttnar du på pelletsen får du docka på en bergvärmepump.
Sannolikt har du ett vattenburet golvvärmesystem i hela huset. Golven är gissningsvis behagliga att gå på och inte kalla? Värmer du upp detta med elpatron så blir det väldigt dyrt. Beställ hem pellets och elda, inte så komplicerat och kör LLVP du har. Tröttnar du på pelletsen får du docka på en bergvärmepump.
Tempraturen i huset är skönt. Barnen går utan byxor o själv har man linne. Golvet är behagligt på entreplan men inte varmt som källaren där golvvärme finns. Detta sa ägaren åxå att golvvärmen finns endast nere. Hur gör jag med pelletsen då? Känns att jag måste fylla på 1gg per timme.sunnis skrev:Om det är el-radiatorer på markplan/övervåning som är avstängda och den enda värmekällan i huset är golvvärmen i källaren så är det 100% omöjligt att det är en behaglig innetemperatur i huset dvs 18-21 grader. Det borde vara rent sagt svinkallt i huset, typ 5-10 grader eller något... Det går inte att värma ett helt hus med golvvärme i källaren.
Nog för att pellets kan uppfattas som stenåldern så är det ändå bra för plånboken . Titta på den här bilden, och tänk in att din luftvärme pump ligger i närheten av pellets. Du ska alltså se till att din värmepump och pelletspanna går i första hand och att elpannan är att anse som reserv om t.ex. pelletsen är slut.
(källa ivt.se)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(källa ivt.se)
Model av panna? Är det bara en kamin? En riktig panna fyller jag en gång i veckan på vintern.N Nino92 skrev:
Tack! Ja det låter ju bra. Problemet är bara att jag inte vet hur pelletsen fungerar hur ofta jag bör fylla på, hur länge den ska vara igång, mm.D Dublin skrev:Nog för att pellets kan uppfattas som stenåldern så är det ändå bra för plånboken . Titta på den här bilden, och tänk in att din luftvärme pump ligger i närheten av pellets. Du ska alltså se till att din värmepump och pelletspanna går i första hand och att elpannan är att anse som reserv om t.ex. pelletsen är slut.
[bild]
(källa ivt.se)