Magnus E K
Om det är en bra luft/luft-pump och några plus eller varmare ute så är den till och med BÄTTRE än bergvärme, särskilt om man står ut med ljudet på högsta fläktläget. Bortsett då från att den inte ger varmvatten.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Tack! Ja det låter ju bra. Problemet är bara att jag inte vet hur pelletsen fungerar hur ofta jag bör fylla på, hur länge den ska vara igång, mm.
Ta reda på vad den heter och hitta en manual till den.
 
  • Gilla
pwb och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om det är en bra luft/luft-pump och några plus eller varmare ute så är den till och med BÄTTRE än bergvärme, särskilt om man står ut med ljudet på högsta fläktläget. Bortsett då från att den inte ger varmvatten.
Då kör vi på de. Stör mig inte på ljudet tycker den är skön och somnar till den haha. Ska luftluft vara på konstant även när man ikke är hemma o på kvällen när man sober
 
R
Har du ingen runtomkring dig med lite mer kunskaper gällandes hus än vad du verkar ha som du hjälpa dig gå igenom saker och ting?

Annars får du antingen ringa förra ägaren för att gå igenom allt alternativt värmefirma som kan gå igenom ditt hus för att se över vad du har.

Men säger som andra här, du har förmodligen vattenburen golvvärme däruppe som du kört på elpatron. Därav kostnaden.
 
  • Gilla
PNI och 11 till
  • Laddar…
MultiMan
Enligt bilder är LLVP en Gree, ett märke jag vill minnas mig ha läst mindre smickrande omdömen om i forumet innan, men det kanske bara är vissa modeller. Någon som kan mer? @Comfort Thomas ?

Specifikationsetikett på en Gree split air conditioner inomhusenhet visar modellnummer, kapacitet och tillverkningsdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
N Nino92 skrev:
Hoppas jag gjort rätt nu
Vad är det för temperatur på tankarna ? Sitter 2 temp uppe/nere ?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Enligt bilder är LLVP en Gree, ett märke jag vill minnas mig ha läst mindre smickrande omdömen om i forumet innan, men det kanske bara är vissa modeller. Någon som kan mer? @Comfort Thomas ?

[bild]
Ser ut e
Som en gree amber 25-35
 
K Knight skrev:
Vad är det för temperatur på tankarna ? Sitter 2 temp uppe/nere ?
Har lagt den på 50 55 grader
 
MultiMan MultiMan skrev:
Enligt bilder är LLVP en Gree, ett märke jag vill minnas mig ha läst mindre smickrande omdömen om i forumet innan, men det kanske bara är vissa modeller. Någon som kan mer? @Comfort Thomas ?

[bild]
Jag har ingen aning om sådant mer än att den är ny och gör det den ska
 
N Nino92 skrev:
Har lagt den på 50 55 grader

Vad har du för temperatur ute när der är 50-55 grader i tankarna ?

Är det direktverkande el som värmer värmesystemet?
 
N Nino92 skrev:
Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.

Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
Nu har jag inte läst resten av tråden men har du bara "elpanna" och vattenburen värme, golvvärme eller element, så är föbrukningen fullständigt normal. Är det 20 grader kallt är det lätt det dubbla.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag blir lite fundersam över hur ditt värmesystem egentligen är uppbyggt. Det ser ju ut som att det endast är en pelletskamin (inte panna) som är kopplad mot ackumulatortanken. Väldigt udda måste jag säga (skillnaden med en panna är att pannan matar in pellets automatiskt och då inte behövs fyllas på mer 1-2 ggr/vecka).
Det är inte så att det finns någon solvärmeslinga på huset?
 
K Knight skrev:
Vad har du för temperatur ute när der är 50-55 grader i tankarna ?

Är det direktverkande el som värmer värmesystemet?
Ja. Det är ca 7 grader ute
 
sunnis
N Nino92 skrev:
Tempraturen i huset är skönt. Barnen går utan byxor o själv har man linne. Golvet är behagligt på entreplan men inte varmt som källaren där golvvärme finns. Detta sa ägaren åxå att golvvärmen finns endast nere. Hur gör jag med pelletsen då? Känns att jag måste fylla på 1gg per timme.
Då finns det en okänd värmekälla på entreplan som du inte känner till. tex. golvvärme eller något annat. För det är som sagt omöjligt att ett sånt inomhusklimat med enbart golvvärme i källaren.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Det är går otroligt mycket el att pressa upp värmesystemet till 50-55 grader. Är det minus 30 grader ute så kan de behövas sånna temperaturer under vissa stunder på dygnet.

Mitt tips

När du kör direktverkande el för att värme det vattenburna systemet ska du sätta elpatron på 15-20 grader sen ställa värmepumpen på 21-22 grader. Kolla också så att värmepumpen är i heat-läge

Kolla sedan alla dina elradiatorer så de är ställda på 15 grader


Syftet är att värmepumpen ska få jobba och värma huset med ett hyfsat coopvärde. Då får du 1:- el och 3-4:- i värme

fixar inte värmepumpen att hålla uppe värmen i huset så går elpatronen in och drar säkert 4-6kw i timmen

Går elpatronen in ska du se de som ett misslyckande

Obs. Jag har inte tagit hänsyn till ditt varmvatten. Det är oklart hur du får varmvatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.