D Dublin skrev:
Jag blir lite fundersam över hur ditt värmesystem egentligen är uppbyggt. Det ser ju ut som att det endast är en pelletskamin (inte panna) som är kopplad mot ackumulatortanken. Väldigt udda måste jag säga (skillnaden med en panna är att pannan matar in pellets automatiskt och då inte behövs fyllas på mer 1-2 ggr/vecka).
Det är inte så att det finns någon solvärmeslinga på huset?
Pelletsen använder vi aldrig så nog är det annat som är kopplat till ackumulatorn. Ska pelletsen vara igång jämt? Hur stänger jag av elpannan då om jag använder pelltsen Den går ju också på el men det kanske är billigare då? Nej ingen solvärmeslinga.

N Nino92 skrev:
Pelletsen använder vi aldrig så nog är det annat som är kopplat till ackumulatorn. Ska pelletsen vara igång jämt? Hur stänger jag av elpannan då om jag använder pelltsen Den går ju också på el men det kanske är billigare då? Nej ingen solvärmeslinga.
Använder du pellets stiger temperaturen i systemet och elpatronen stänger av sig själv när temperaturer överstiger temperaturen som är inställd på elpatronen

• Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
K Knight skrev:
Det är går otroligt mycket el att pressa upp värmesystemet till 50-55 grader. Är det minus 30 grader ute så kan de behövas sånna temperaturer under vissa stunder på dygnet.

Mitt tips

När du kör direktverkande el för att värme det vattenburna systemet ska du sätta elpatron på 15-20 grader sen ställa värmepumpen på 21-22 grader. Kolla också så att värmepumpen är i heat-läge

Kolla sedan alla dina elradiatorer så de är ställda på 15 grader

Syftet är att värmepumpen ska få jobba och värma huset med ett hyfsat coopvärde. Då får du 1:- el och 3-4:- i värme

fixar inte värmepumpen att hålla uppe värmen i huset så går elpatronen in och drar säkert 4-6kw i timmen

Går elpatronen in ska du se de som ett misslyckande

Obs. Jag har inte tagit hänsyn till ditt varmvatten. Det är oklart hur du får varmvatten
Nu hänger jag inte med. Värmesystemet? Är det elpannan du menar då? Den värmer ju vattnet och den har jag ställt in på 55grader så vattnet är varmt liksom. Hur ändrar jag ens på elpatronernas inställningar och hur vet jag att elpatronen gått in. Varmvatten är ju från tanken. Elpannan

sunnis sunnis skrev:
Då finns det en okänd värmekälla på entreplan som du inte känner till. tex. golvvärme eller något annat. För det är som sagt omöjligt att ett sånt inomhusklimat med enbart golvvärme i källaren.
Haha ja inte vad jag vet. Känner ju skillnad på golvet i källaren som är varm men inte entreplan. Behaglig men inte varm varm som nedreplan.

K Knight skrev:
Använder du pellets stiger temperaturen i systemet och elpatronen stänger av sig själv när temperaturer överstiger temperaturen som är inställd på elpatronen
Jaha det lät ju busenkelt. Så, hur ser jag vad tempraturen för patronen är då

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Kort info bara. Kollade i elskåpet då låg förbrukningen på 4.5kw. Stängde av elpannan i säkringsskåpet den sjönk till 0.2 kwh satte igång elpannan igen tillsammans med luftpumpen och hamnade då på 3.2 kwh. Lägre än innan ialf. :p skall testa pellets imrgn och se hur förbrukningen blir då.

• Gilla
Lindmark91 och 4 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Nu hänger jag inte med. Värmesystemet? Är det elpannan du menar då? Den värmer ju vattnet och den har jag ställt in på 55grader så vattnet är varmt liksom. Hur ändrar jag ens på elpatronernas inställningar och hur vet jag att elpatronen gått in. Varmvatten är ju från tanken. Elpannan

värmesystemet = vattenburet värmesystemet med vattenburna radiatorer som värms av en vedpanna,pellets eller elpatron(direktverkande el)

De ser ur som en elpatron som sitter på ackumulatortanken. Är der den du har ställt på 55 grader ?

Du ska skilja på vattenburet värmesystem och varmvatten

• Gilla
kizen och 2 till
  • Laddar…
Vilken soppa. Hur länge har du bott i huset?

Om det finns golvvärme på entréplan borde det väl finnas ett skåp nånstans med slangarnas termostater? Eller vad säger golvvärmeexperterna?

• Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
K Knight skrev:
värmesystemet = vattenburet värmesystemet med vattenburna radiatorer som värms av en vedpanna,pellets eller elpatron(direktverkande el)

De ser ur som en elpatron som sitter på ackumulatortanken. Är der den du har ställt på 55 grader ?

Du ska skilja på vattenburet värmesystem och varmvatten
Mina element går på el inte vatten.
Är det den nedtill du menar? Sitter något på tanken, där man kan snurra för att få önskad vattentemp. Den är på 50 tillochmed. Är det bra? Så den stängs av automatiskt när pelletsen värmt upp över 50?

Vad kallar du elpanna / elpatron ?
Vilken ratt är det du ändrar på ?

Denna ?

• Reglagepanel på en elpanna med rattar, indikatorlampor och mätare, omgiven av kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Vilken soppa. Hur länge har du bott i huset?

Om det finns golvvärme på entréplan borde det väl finnas ett skåp nånstans med slangarnas termostater? Eller vad säger golvvärmeexperterna?
Haha ja ursäkta förvirrat er en hel del ikväll. Ja jag har sett dedär slangarna du pratar om i ett skåp men som sagt i källaren där golvvärme finns. Den står ganska nära pelletskaminenn

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
K Knight skrev:
Vad kallar du elpanna / elpatron ?
Vilken ratt är det du ändrar på ?

Denna ?
Ja precis det är den jag ämdrar på för att få önskad värme

Vad har du för elavtal?
Hyr in en duktig tekniker som kan lära dig ditt system. Det kommer att löna sig.

• Gilla
intrestin och 9 till
  • Laddar…
Precis. När den går in så är det ett hån mot din luftvärmepump

Det är några saker som är oklara. Du säger du har bara element. Vad är de för nått du värme upp till 55 grader ?

Du får forska vart dessa varma rör tar vägen. Mycket spännande.

K Kane skrev:
Vad har du för elavtal?
Hyr in en duktig tekniker som kan lära dig ditt system. Det kommer att löna sig.
Kör på rörlig just nu 59 öre :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.