N niinos112 skrev:
Jo jag håller med dig helt och hållet. Men någonstans måste man ju endå börja. Lite viste jag men inte allt. I lägenheten öppnade man kranen, och fick varmvatten. Har inga fördjupade kunskaper om det. Fick info om det jag tjatat om i tråden gällande elpanna och Pelletspanna vilket är helt nytt för mig men när jag får frågor om var rören är dragna och leder till eller olika begrepp jag aldrig hört talats om innan såklart har jag inget svar till det. Men lärt mig ett och annat nu tack vare forumet, kommer säkerligen stöta på andra konstigheter i framtiden men man lär sig väll med tiden :) ingen föddes med kunskap hur mkt man än läser och hör .
Vissa människor vill kunna allt innan de ger sig på något nytt, andra hoppar på saker för att lära sig efter vägen, vi är alla olika (och vi som följer tråden kan nog ana vilket håll du kan tillhöra). Jag tycker inte du ska lyssna allt för mycket på dem som tycker du är fel ute, ett av syftena med forumet är ju att dela med sig av kunskaper och erfarenheter. Det ser ut som att du köpt ett hus i väldigt bra skick, det mesta var ju nyrenoverat, så när du väl lärt dig hur det fungerar så kommer du säkert ha stor glädje av huset.
Ett tips inför din träff med förra ägaren är att fråga mycket och skriva ner allt du behöver veta, fota/filma om han visar dig olika knepiga saker, typ hur man tömmer aska, eller om det är nåt man behöver tänka på inför vintern, etc.

• Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
Ursäkta men vad är det för FEL på folk som tar ILLA VID över att jag ställer frågor. Klicka på krysset och gå ut ur min tråd om det är besvärligt att läsa mina frågor. Förstår verkligen inte vad ert problem är. :thinking:

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 24 till
  • Laddar…
Ussee: dit senaste svar får mig mera att tycka att du beter dig som ett Troll än TS...

• Gilla
  • Haha
Jorn och 24 till
  • Laddar…
S
L Limpan4all skrev:
Ussee: dit senaste svar får mig mera att tycka att du beter dig som ett Troll än TS...
Är av samma uppfattning så jag anmälde Ussee!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Jorn och 19 till
  • Laddar…
Tycker det är skrattretande att man vill h0a bevis på allt. Startade tråden för tyckte elen var hög. HÄR har ni två fakturor från 17mars samt 22mars. JA det blev två fakturor för februri då elen stod på en familjemedelm innan mig. Elräkning på 1559 kr från 17 mars med knapp för att öppna kvitto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av en elektronisk betalning på 1701,00 SEK till Kraftringen, daterad 22 mars 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Steffo6804
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Ber om ursäkt om det uppfattas så men av bitter av erfarenhet känns det mer som att personen är ute efter att se hur långt man kan gå. Jag borde vetat bättre än att öht svarat.

Jag önskar dig all lycka med huset!
Mvh

• Gilla
Canutos
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Vissa människor vill kunna allt innan de ger sig på något nytt, andra hoppar på saker för att lära sig efter vägen, vi är alla olika (och vi som följer tråden kan nog ana vilket håll du kan tillhöra). Jag tycker inte du ska lyssna allt för mycket på dem som tycker du är fel ute, ett av syftena med forumet är ju att dela med sig av kunskaper och erfarenheter. Det ser ut som att du köpt ett hus i väldigt bra skick, det mesta var ju nyrenoverat, så när du väl lärt dig hur det fungerar så kommer du säkert ha stor glädje av huset.
Ett tips inför din träff med förra ägaren är att fråga mycket och skriva ner allt du behöver veta, fota/filma om han visar dig olika knepiga saker, typ hur man tömmer aska, eller om det är nåt man behöver tänka på inför vintern, etc.
Tack verkligen till alla snälla själar som lagt ner tid och energi på att svara på mina frågor och ge super bra tips och förklaringar, svar på mina frågor. Känner mig supernöjd faktiskt. Känner att jah fått svar på det mesta nu. Avslutar nog här. Som sagt på fredag ska jag ha hembesök gällande vattenvärme pump samt av gamla husägaren. Har satt igång både pellets å luftpump o de ser bra ut och elskåpet visar resultat återigen grymt av er och tusen tack :heart::heart:

• Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker inte att din förbrukning är orimlig alls baserat på HUR du använde din anläggning.

Min förbrukning om jag lämnar pellets och går över till vattenburen el är 70000kWh per år utan någon hushållsel alls...
Din förbrukning är hög men inte orimlig alls baserat på mina gissningar om ditt hus. Men den går att sänka med luft/luft VP och pellets (som främst minskar kostnaden).

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
N niinos112 skrev:
Tack verkligen till alla snälla själar som lagt ner tid och energi på att svara på mina frågor och ge super bra tips och förklaringar, svar på mina frågor. Känner mig supernöjd faktiskt. Känner att jah fått svar på det mesta nu. Avslutar nog här. Som sagt på fredag ska jag ha hembesök gällande vattenvärme pump samt av gamla husägaren. Har satt igång både pellets å luftpump o de ser bra ut och elskåpet visar resultat återigen grymt av er och tusen tack :heart::heart:
Men du får gärna göra ett inlägg och tala om hur det slutar! Jag uppskattar den här typen av frågor, oavsett vad det handlar om, där nybörjare undrar hur saker och ting funkar! Synd bara att alla inte kan hantera detta utan måste ifrågasätta. Lycka till med huset!

• Gilla
intrestin och 9 till
  • Laddar…
M matswalker skrev:
Nja knappast mögel i en murad skorsten möjligen fukt högst upp om inte skorsten har svep högst upp så det skyddar mot regn. Men vill man värma skorsten och tycker det är värt 8000-10.000 KWh så ok! Fick tipset av en sotarmästare!
Det måste ha varit en väldigt senil gammal sotarmästare.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N niinos112 skrev:
Såhär är golvvärmens tempratur satt och den andra bilden är rören till golvvärmen
minns kanske fel men tror jag läste någonstans i tråden igår att källaren inte var så stor? Du har ju 5 golvvärmeslingor i skåpen, vi har 3st på typ ca 50 kvm så jag skulle kolla om de inte är golvvärme på fler ställen i huset. Har du golvvärme på parkett osv så ska den ju inte överstiga 27 grader och upplevs därför aldrig varm på de sätter tex klinkers gör.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Det ser man inte tyvärr.
Det måste man gräva för (och eller bila upp golvet) eller titta på bilder från föregående ägares renoveringsarbete och/eller omdränering av fastigheten.
Lite OOT men en nyfiken fråga: Kan man inte ta upp borrkärnor som visar vad som döljer sig under golvet? Ett 25 mm borrhål borde inte vara omöjligt att fylla igen så det blir tätt.

R R88 skrev:
minns kanske fel men tror jag läste någonstans i tråden igår att källaren inte var så stor? Du har ju 5 golvvärmeslingor i skåpen, vi har 3st på typ ca 50 kvm så jag skulle kolla om de inte är golvvärme på fler ställen i huset. Har du golvvärme på parkett osv så ska den ju inte överstiga 27 grader och upplevs därför aldrig varm på de sätter tex klinkers gör.
Källarvåningen äe ca 40 50kvm sen har vi toaletten där uppe på entreplan som är ca 6kvm men ska dubbelkolla detta med gamla ägaren faktiskt

MarCal MarCal skrev:
Men du får gärna göra ett inlägg och tala om hur det slutar! Jag uppskattar den här typen av frågor, oavsett vad det handlar om, där nybörjare undrar hur saker och ting funkar! Synd bara att alla inte kan hantera detta utan måste ifrågasätta. Lycka till med huset!
Absolut ger en update på fredag (y)

• Gilla
-PC- och 9 till
  • Laddar…
Definitivt kan man göra det. Bara man inte borrar i någon värmeslinga...
Fast det är enklare att fråga tidigare ägare speciellt om dom har några bilder från renoveringen.

Min lillasyster köpte ett sådant hus så jag är lite insatt i problematiken. Förra ägaren hade gjort om källaren till gillestuga mm. Men inte isolerat inunder. Ej heller kopplat ihop källarväggen med det nya golvet. Ej heller gjort om dräneringen till en lägre nivå. Efter ett hällregn och att kommunens dagvattenavrinning strulat så hade hon 40cm vatten i källaren på 30 minuter... Efter 3 års krig och bara halva huset användbart så vart dom delvis kompenserade av förgående ägare (dolt fel) och kommunen (slarv med skötsel av en pumpstation).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.