N Nino92 skrev:
Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.

Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
Ta det här på rätt sätt nu.
Forumet är absolut till för att hjälpa varandra men har du köpt ett hus hus utan att ha någon som helst grundläggande kunskap om vare sig hur saker fungerar och vilka lösningar som finns installerade i huset?

Om så är fallet är mitt enda råd att flytta tillbaka till lägenhet och skaffa dig kunskaper innan nästa husköp.

Mvh

Vida

• Arg
  • Gilla
BlackDragon och 4 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.

Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
Det är helt normalt, Elptronen är på 9000w och går i olika steg. Huset förbrukar energi men exakt hur mkt är svårt att säga troligen 50-60kwh per kvadratmeter yta. Energi i form av ström försvinner inte den omvandlas till energi och kan inte förstöras utan det är solklart elpatronen som slukar energi vilket inte är konstigt. Golvvärme i källare med oisolerat golv (om det nu är oisolerat) drar mkt energi. Även om den är på lägsta så är det svårt att gissa hur många kWh det går åt i källaren. Luft/luft pumpen är 3ggr så effektiv som elpatronen i tanken du har så kör på den så mkt som möjligt istället

• Gilla
niinos112
  • Laddar…
Golvvärme i källaren måste vara en energitjyv. Är du rädd för fuktskador där så kostar två elvärmefläktar mindre än 300 och har då 100% verkningsrad. En enkel avfuktare till källaren köpte jag på Jula för 1400, på den kan man avläsa fuktighetsgraden. Blir det inte varmt i källaren när du sätter igång pelletsen?
Fukt i källaren är mest risk på sommaren om man vädrar där och får in riktigt fuktig sommarluft.
Försvinner inte halva golvvärmen i källaren till Kina?
Konstigt värmesystem verkar det vara men finns det pellets finns det hopp. Den Geely luftvärmepump är nog inte särskilt gammal

Ussee Ussee skrev:
Forumet är absolut till för att hjälpa varandra men har du köpt ett hus hus utan att ha någon som helst grundläggande kunskap om vare sig hur saker fungerar och vilka lösningar som finns installerade i huset?

Om så är fallet är mitt enda råd att flytta tillbaka till lägenhet och skaffa dig kunskaper innan nästa husköp.

Mvh

Vida
Obs jag säger inte detta för att vara dryg utan faktiskt av ren omtanke. Jag kan bara föreställa mig din stress och ångest och detta är bara början. Att vara husägare är ett deltidsjobb.

• Gilla
Limpan4all
  • Laddar…
Nope, om det är en oisolerad källare som har inretts utan att man tagit ett fullständigt grepp om hela fuktproblematiken så är just golvvärme ett utmärkt sätt att slippa problem. Men det är inte ett billigt sätt att slippa problem...

Fukt i källaren för dessa konstruktioner är det störst risk för när marken utanför är mättad med vatten och det inte är tjäle dvs höst och tidig vår.
I en riktigt byggd källare som är konstruerad som boyta så håller jag med dig helt och hållet, då är tiden mellan midsommar och hela september värst.

Billiga avfuktare typ Jula har jag förbrukat ett antal av, de håller i två till tre år sedan packar dom ihop och de har urusel kapacitet och verkningsgrad samt lönar sig aldrig att reparera och de låter högt. Jag är mer än nöjd över min uppgradering till en WOODS DS38FW och räknar med mer än 10 års livslängd...

• Gilla
Genfor
  • Laddar…
Ussee Ussee skrev:

Mvh

Vida
Jo jag håller med dig helt och hållet. Men någonstans måste man ju endå börja. Lite viste jag men inte allt. I lägenheten öppnade man kranen, och fick varmvatten. Har inga fördjupade kunskaper om det. Fick info om det jag tjatat om i tråden gällande elpanna och Pelletspanna vilket är helt nytt för mig men när jag får frågor om var rören är dragna och leder till eller olika begrepp jag aldrig hört talats om innan såklart har jag inget svar till det. Men lärt mig ett och annat nu tack vare forumet, kommer säkerligen stöta på andra konstigheter i framtiden men man lär sig väll med tiden :) ingen föddes med kunskap hur mkt man än läser och hör .

• Gilla
Guzzi och 14 till
  • Laddar…
D deas34 skrev:
Det är helt normalt, Elptronen är på 9000w och går i olika steg. Huset förbrukar energi men exakt hur mkt är svårt att säga troligen 50-60kwh per kvadratmeter yta. Energi i form av ström försvinner inte den omvandlas till energi och kan inte förstöras utan det är solklart elpatronen som slukar energi vilket inte är konstigt. Golvvärme i källare med oisolerat golv (om det nu är oisolerat) drar mkt energi. Även om den är på lägsta så är det svårt att gissa hur många kWh det går åt i källaren. Luft/luft pumpen är 3ggr så effektiv som elpatronen i tanken du har så kör på den så mkt som möjligt istället
Tack för råd. Kanske en underlig fråga för alla här i forumet som verkar ha koll på allt hur ser man eller vet man om det är oisolerat eller inte

G Granström2 skrev:
Golvvärme i källaren måste vara en energitjyv. Är du rädd för fuktskador där så kostar två elvärmefläktar mindre än 300 och har då 100% verkningsrad. En enkel avfuktare till källaren köpte jag på Jula för 1400, på den kan man avläsa fuktighetsgraden. Blir det inte varmt i källaren när du sätter igång pelletsen?
Fukt i källaren är mest risk på sommaren om man vädrar där och får in riktigt fuktig sommarluft.
Försvinner inte halva golvvärmen i källaren till Kina?
Konstigt värmesystem verkar det vara men finns det pellets finns det hopp. Den Geely luftvärmepump är nog inte särskilt gammal
Värmepumpen är ny och har fortfarande fri service 2ggr så ny är den :)

N niinos112 skrev:
Jo jag håller med dig helt och hållet. Men någonstans måste man ju endå börja. Lite viste jag men inte allt. I lägenheten öppnade man kranen, och fick varmvatten. Har inga fördjupade kunskaper om det. Fick info om det jag tjatat om i tråden gällande elpanna och Pelletspanna vilket är helt nytt för mig men när jag får frågor om var rören är dragna och leder till eller olika begrepp jag aldrig hört talats om innan såklart har jag inget svar till det. Men lärt mig ett och annat nu tack vare forumet, kommer säkerligen stöta på andra konstigheter i framtiden men man lär sig väll med tiden :) ingen föddes med kunskap hur mkt man än läser och hör .
Absolut!. Har du råd att ha "training on the job" så håller jag helt med dig. Men om du inte har ekonomiskt utrymme eller socialt utrymme när det skiter sig akut eller förfaller långsiktigt är det inte lika lyckat att ge sig in i detta.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det ser man inte tyvärr.
Det måste man gräva för (och eller bila upp golvet) eller titta på bilder från föregående ägares renoveringsarbete och/eller omdränering av fastigheten.

N niinos112 skrev:
Tack för råd. Kanske en underlig fråga för alla här i forumet som verkar ha koll på allt hur ser man eller vet man om det är oisolerat eller inte
Har anmält dig som troll nu.

• Arg
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Intresseklubben? Genom jobbet känner jag folk i DE, CH, A, E, NL osv. och i och med att vi jobbar med tekniska specialapparater och hur det funkar i olika länder är de förvånade över hur mycket det fixas själv med i Sverige, vilket är olagligt och kollas i andra länder. Att det ens går att köpa här? Räcker bara att gå in till Jula och se vad de säljer där för installationsgrejer. Och mkt får man inte ens greja själv med. Men många gör det ändå. I CH och NL finns det inget alls av det i affärerna.
Ett exempel. Någon komponent funkar inte. De ringer oss och frågar efter hjälp. Tar 1 vecka att leverera och det kostar 500 kr + vårt pris för tekniker. Här i Sverige kan man gå iställe in på någon av de tio olika kedjorna här och kan köpa köpa där grejen för 300 kr och vår kund byter själv komponenten och pillar i 3-fasen m.m. . HK tycker det är oansvarligt och förvånande. I andra länder gäller servicetekniker som har tillgång till el-grossist.

:thinking: Som exempel på att det är tillåtet att pilla på allt som rör hus i Sverige väljer du alltså elinstallationer som inte alls är tillåtet?

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Ussee Ussee skrev:
Absolut!. Har du råd att ha "training on the job" så håller jag helt med dig. Men om du inte har ekonomiskt utrymme eller socialt utrymme när det skiter sig akut eller förfaller långsiktigt är det inte lika lyckat att ge sig in i detta.
Ekonomiskt är de inga problem alls. Men såklart vill jag veta varför elräkningen skenar. Slitit för det här med att driva eget företag samtidigt jobbar jag heltid på annat håll utöver min firma så ge upp ska jah inte göra utan får bita ihop och lära mig :love:

• Gilla
Miss_Spyro och 6 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Det ser man inte tyvärr.
Det måste man gräva för (och eller bila upp golvet) eller titta på bilder från föregående ägares renoveringsarbete och/eller omdränering av fastigheten.
Det går visst!
Man hittar mitten på slingan och läser av synvinkeln!

• Gilla
  • Haha
Canutos och 1 till
  • Laddar…
Ussee Ussee skrev:
Har anmält dig som troll nu.
Förvånad över hur vuxna människor kan bete sig. Tragiskt! Men absolut. Resterande som tror att jag är troll kan haka på.

• Gilla
ansgar46 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.