jbr jbr skrev:
Du gav inga exempel alls, du berättade bara att man måste spara kvitton i Schweiz. (vad nu det har med saken att göra...)

Har du några exempel på att det förhåller sig så... att få länder i EU tillåter folk att pilla i allt som rör huset så som i Sverige.
Schweiz är ju ett dåligt exempel på ett EU land :rofl:

• Haha
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
S
N Nino92 skrev:
Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.

Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
70 kwh med elvärmepanna är inget konstigt alls. Kör jag min panna på elpatron så rasslar det iväg i det häradet de kallaste månaderna. Nu kör inte jag på el annat än i nödfall och har därför inte högre elförbrukning än 6000 kwh inkl pool.

A
jbr jbr skrev:
Du gav inga exempel alls, du berättade bara att man måste spara kvitton i Schweiz. (vad nu det har med saken att göra...)

Har du några exempel på att det förhåller sig så... att få länder i EU tillåter folk att pilla i allt som rör huset så som i Sverige.
Intresseklubben? Genom jobbet känner jag folk i DE, CH, A, E, NL osv. och i och med att vi jobbar med tekniska specialapparater och hur det funkar i olika länder är de förvånade över hur mycket det fixas själv med i Sverige, vilket är olagligt och kollas i andra länder. Att det ens går att köpa här? Räcker bara att gå in till Jula och se vad de säljer där för installationsgrejer. Och mkt får man inte ens greja själv med. Men många gör det ändå. I CH och NL finns det inget alls av det i affärerna.
Ett exempel. Någon komponent funkar inte. De ringer oss och frågar efter hjälp. Tar 1 vecka att leverera och det kostar 500 kr + vårt pris för tekniker. Här i Sverige kan man gå iställe in på någon av de tio olika kedjorna här och kan köpa köpa där grejen för 300 kr och vår kund byter själv komponenten och pillar i 3-fasen m.m. . HK tycker det är oansvarligt och förvånande. I andra länder gäller servicetekniker som har tillgång till el-grossist.

Redigerat:
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Intresseklubben? Genom jobbet känner jag folk i DE, CH, A, E, NL osv. och i och med att vi jobbar med tekniska specialapparater och hur det funkar i olika länder är de förvånade över hur mycket det fixas själv med i Sverige, vilket är olagligt och kollas i andra länder. Att det ens går att köpa här? Räcker bara att gå in till Jula och se vad de säljer där för installationsgrejer. Och mkt får man inte ens greja själv med. Men många gör det ändå. I CH och NL finns det inget alls av det i affärerna.
Det är till viss del en kostnadsfråga och kultur. I DE ser du inte villaägare släpa hem byggmaterial eller möbler i kombibilar eller på släp heller. Här i SE gäller själv är bäste dräng. :D

• Gilla
tomas.egnerfors och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
vilket är olagligt och kollas i andra länder.
Hur kontrolleras det? En sådan kontroll borde då innebära att de inspekterar hela anläggningen för att se att ingen olaglig installation/arbete skett?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
S Strontus skrev:
Hur kontrolleras det? En sådan kontroll borde då innebära att de inspekterar hela anläggningen för att se att ingen olaglig installation/arbete skett?
beskrev det innan.

Hej då för idag!

Hur gick det ?

Magnus Filip skrev:
beskrev det innan.

Hej då för idag!
Nej, bara att de måste spara kvitton. Men ett kvitto visar ju bara att det vid någon tidpunkt har anlitats en elfirma. För att kontrollera att ingen olaglig installation/ändring skett så måste ju befintlig anläggning jämföras med en detaljerad faktura/lista över vad som elfirman utfört.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Ett exempel. Någon komponent funkar inte. De ringer oss och frågar efter hjälp. Tar 1 vecka att leverera och det kostar 500 kr + vårt pris för tekniker. Här i Sverige kan man gå iställe in på någon av de tio olika kedjorna här och kan köpa köpa där grejen för 300 kr och vår kund byter själv komponenten och pillar i 3-fasen m.m. . HK tycker det är oansvarligt och förvånande. I andra länder gäller servicetekniker som har tillgång till el-grossist.
Jaha, men jag undrar bara över vad det var du syftade på när du skrev att få länder i EU tillåter folk att pilla i allt som rör huset så som i Sverige.
Ditt påstående är ju inte korrekt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Stäng av golvvärmen en månad och kör VP för att jämföra. Tror du får mycket lägre elförbrukning då.

Eller gör som jag ...slängde ut all direkt el värme + dusch = 20.000kr rikare varje år

Borde vara körkort på husköp...
Fråga förre ägaren hur de körde uppvärmningen.
Att värma hela kåken med golvvärme från en liten källare verkar, ,,Dyrt...

Har svag värme på i källaren(golvvärme) bergvärme värmeväxlad ventilation 3glasfönster solceller på taket(Invertern sitter i källaren och levererar lik/växelströms värmeförlusterna till huset) 2 st öppnaspisar med bras-insatts.
Billigt o varmt

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Känner att jag måste komma med lite grundläggande utbildning.

Du vill ha varmt i ditt hus, säg 21 grader. Då kommer det att gå åt en viss mängd energi (Joule/kWh) och det oavsett vart din värmeenergi kommer ifrån. Din energi kan komma från olika källor, i ditt fall direktverkande eller via din elpanna (som har verkningsgrad 100%) eller via din luft/luftvärmepump som har verkningsgrad 300% eller via din pelletspanna som har verkningsgrad på 90% men omfattas av andra skatteregler, så i pengar räknat så har den verkningsgrad på ca 200% men bara om man handlar pellets för runt 38-50:-/säck.

Så om man ser allt ovan och bara har låg energikostnad som mål. Sänk temperaturen i huset. Kör luft/luftvärmepumpen så mycket det går. Kör pellets kaminen så mycket det går. Sänk temperaturen i källaren så att golvet inte känns kallt men heller inte varmt (för det "slösar" på el), sänkningen av golvtemperaturen sker med all sannolikhet via en blandningsventil. Det skall INTE ske genom att sänka temperaturen i din elpanna, den ger dig också varmvatten och varmvattnet skall ligga över 55 grader för att minimera risken för att bli sjuk av legionellabakterier när man duschar.

Troligen har du ett gammalt hus där källaren ursprungligen INTE användes som bostadsyta. Då blir användningen av källaren lite speciell. Väggarna var aldrig tänkta för boende. Isoleringen mot marken under källaren är troligen obefintlig, isoleringen runt källarens väggar är troligen också obefintlig. Detta är den troliga orsaken till hög energiförbrukning. Men du måste hålla källaren varm för att inte få fuktproblem och mögel/unken lukt. En bra luftavfuktare typ Woods DS38FW spar pengar och minskar/eliminerar problemen om du sänker värmen i källaren. Du behöver kontinuerligt mäta luftfuktigheten i källaren. Den skall aldrig komma över 45% Rh, om så sker så måste du höja temperaturen eller använda luftavfuktare.

Som vanligt, energideklarationer är inte värda pappret de är skrivna på om man inte vet allt om husets energianvändning under åren/året som de har baserats på. Och dessutom kan väldigt mycket om el och annat energirelaterat...

Här kan jag inflika en fråga.
Har någon (eller vet om någon) lyckats få en lögnaktig/felaktig och därmed för låg energideklaration att vara ett "dolt fel" och fått en sänkning av fastighetspriset i efterhand???

• Gilla
Bumler och 5 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Känner att jag måste komma med lite grundläggande utbildning.

Du vill ha varmt i ditt hus, säg 21 grader. Då kommer det att gå åt en viss mängd energi (Joule/kWh) och det oavsett vart din värmeenergi kommer ifrån. Din energi kan komma från olika källor, i ditt fall direktverkande eller via din elpanna (som har verkningsgrad 100%) eller via din luft/luftvärmepump som har verkningsgrad 300% eller via din pelletspanna som har verkningsgrad på 90% men omfattas av andra skatteregler, så i pengar räknat så har den verkningsgrad på ca 200% men bara om man handlar pellets för runt 38-50:-/säck.

Så om man ser allt ovan och bara har låg energikostnad som mål. Sänk temperaturen i huset. Kör luft/luftvärmepumpen så mycket det går. Kör pellets kaminen så mycket det går. Sänk temperaturen i källaren så att golvet inte känns kallt men heller inte varmt (för det "slösar" på el), sänkningen av golvtemperaturen sker med all sannolikhet via en blandningsventil. Det skall INTE ske genom att sänka temperaturen i din elpanna, den ger dig också varmvatten och varmvattnet skall ligga över 55 grader för att minimera risken för att bli sjuk av legionellabakterier när man duschar.

Troligen har du ett gammalt hus där källaren ursprungligen INTE användes som bostadsyta. Då blir användningen av källaren lite speciell. Väggarna var aldrig tänkta för boende. Isoleringen mot marken under källaren är troligen obefintlig, isoleringen runt källarens väggar är troligen också obefintlig. Detta är den troliga orsaken till hög energiförbrukning. Men du måste hålla källaren varm för att inte få fuktproblem och mögel/unken lukt. En bra luftavfuktare typ Woods DS38FW spar pengar och minskar/eliminerar problemen om du sänker värmen i källaren. Du behöver kontinuerligt mäta luftfuktigheten i källaren. Den skall aldrig komma över 45% Rh, om så sker så måste du höja temperaturen eller använda luftavfuktare.

Som vanligt, energideklarationer är inte värda pappret de är skrivna på om man inte vet allt om husets energianvändning under åren/året som de har baserats på. Och dessutom kan väldigt mycket om el och annat energirelaterat...

Här kan jag inflika en fråga.
Har någon (eller vet om någon) lyckats få en lögnaktig/felaktig och därmed för låg energideklaration att vara ett "dolt fel" och fått en sänkning av fastighetspriset i efterhand???
https://energiradgivarna.com/show_news.php?ID=476
En barnfamilj som köpt en fastighet i Nykvarn får nu ett prisavdrag på 300.000 kronor, då husets energianvändning visade sig vara nästan den dubbla mot det som angavs i energideklarationen. Det har Svea Hovrätt slagit fast i en dom,

• Gilla
ansgar46 och 5 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Den frågan har alla ställt. Ingen aning faktiskt. som sagt elementerna är avstängda samt värmepumpen. Det enda som är igång är då golvärmen i källaren

Den är på F men det är en gammal deklaration. Huset är TOTAL renoverad 2020. Elpannan från 2015. Nya 3 fönster, dörrar, isolering, takpannor, vitvaror, ja allt möjligt. Driften skulle ligga på 38k per år. 3100 i månaden. Bara elkostnaden hamnade på 6000kr.

Med den elräkning vi haft hamnar vi på 33000kwh per år. Enl dem är det 8300kwh per år.

Elpanna med direkt el drar 4kw ger 4kw värme.
Luft/luft värmepump ger drar 1kw ger ca 2-4,5kw värme beror på vilken temperatur som är ute.

Mvh Stefan

• Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.