203 362 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Då får ta ur aska och rengöra någon gång i veckan också.N Nino92 skrev:
Förmodligen är Pelletspannan grundvärmen i huset och kompletteras med luftvärmepumpen.
Dessa skall klara husets värmebehov normalt och förmodligen även varmvattnet ni använder i hushållet.
Golvvärmen i källare och ev. undervåningen är med all säkerhet kopplat på pelletspannan och nu kör du på elpatronen enbart vilket är rent att elda för kråkorna.
När du värmer med en elpatron så får du 1kw värme i din vattentank för just 1kw. sedan förlorar du en del i form av läck från tanken som värmer utrymmet runt tanken.
En luftvärmepump som din suger in 1kw från elnätet och ger ut i huset 3,5 kw dvs du betalar för 1kw men får 3,5 kw värme (din luftvärmepump tycks inge ge mer än så) Dock finns det luftvärmepumpar som kan ge runt 4-5 kw pär inmatad kw även då det är -10 - -15 grader ute.
En liten jämförelse för TS: jag bor på skånska östkusten, 130 m från "havet". Denna vinter har jag förbrukat drygt 1 pall pellets för uppvärmning, normala år knappt 2 pallar. Tillkommer elgolv i badrum, varmvatten och hushållsel. Med liten skötselinsats kommer TS få god ekonomisk driftkostnad. Utmärkt att ta hjälp av proffs på fredag! Inget att skämmas för - vi har alla gått igenom teknikstrul med mer eller mindre lyckat resultat.
Jepp att vara husägare är oftast att hela tiden få lära sig något nytt man inte kan, då huset hittar på nya bus (speciellt om det är äldre hus)yonna skrev:En liten jämförelse för TS: jag bor på skånska östkusten, 130 m från "havet". Denna vinter har jag förbrukat drygt 1 pall pellets för uppvärmning, normala år knappt 2 pallar. Tillkommer elgolv i badrum, varmvatten och hushållsel. Med liten skötselinsats kommer TS få god ekonomisk driftkostnad. Utmärkt att ta hjälp av proffs på fredag! Inget att skämmas för - vi har alla gått igenom teknikstrul med mer eller mindre lyckat resultat.
hej
en sak jag inte sett berört ännu är hur golvvärmen temperaturregleras. Har själv golvvärme, även om den "eldas" med fjärrvärme och där sitter en extra circulationspump, en termostat och en shunt för att få ned temperaturen på vattnet i golvslingorna. Det är för att man har olika temperatur på det vattnet och varmvattnet.
Det borde ju finnas nån sån anordning här också så att man kan ställa in en lägre temperatur på just slingorna. Då borde ju vattentemperaturen i ackumulatortanken kunna hållas tillräckligt hög för att varmvatten ska fungera bra men utan att elpatronen får jobba hela tiden för att golvet är på "full fart" jämt. Dessutom borde man där också kunna se vart värmeslingorna tar vägen.
en sak jag inte sett berört ännu är hur golvvärmen temperaturregleras. Har själv golvvärme, även om den "eldas" med fjärrvärme och där sitter en extra circulationspump, en termostat och en shunt för att få ned temperaturen på vattnet i golvslingorna. Det är för att man har olika temperatur på det vattnet och varmvattnet.
Det borde ju finnas nån sån anordning här också så att man kan ställa in en lägre temperatur på just slingorna. Då borde ju vattentemperaturen i ackumulatortanken kunna hållas tillräckligt hög för att varmvatten ska fungera bra men utan att elpatronen får jobba hela tiden för att golvet är på "full fart" jämt. Dessutom borde man där också kunna se vart värmeslingorna tar vägen.
Verkar ju helnojigt. Jag har gamla eldonskåp överallt utom där värmepumpen är inkopplad. Elcentralen till värmepumpen (L/V) är dock kopplad via den gamla centralen. Nu är det väl 12-13 år sedan vi installerade värmepumpen och då tömde vi ut en jäkla massa musskellet ur centarlen. Efter det så har jag fått för vana att tömma centralen varje vår och brukar hitta i snitt 4 kadaver. Jag har aldrig märkt en direkt ökad energiförbrukning, gör av med ca 14 000 KWh/år i allt i en gammal skånelänga på 145 m2. Jag var med för 35 år sedan också. Jag säger inte emot Dig, jag tycker dock att det lter helsikes s otroligt men osvuret är ju bäst eller som kirurgerna säger "Oskuret är bäst".P Peter787 skrev:
Som flera skrivit redan, så är golvvärme i äldre hus med dålig eller obefintlig isolering av källare/platta ofta
en energibov som ökar förbrukningen rejält, då man inte bara värmer rummet utan också jordmassorna utanför och under.
Stänger man av golvvärmen i sådana hus, är risken stor för omvänd fuktvandring upp i källare/platta.
Är nog därför gamla ägaren påtalat att värmen inte skall vara avstängd.
en energibov som ökar förbrukningen rejält, då man inte bara värmer rummet utan också jordmassorna utanför och under.
Stänger man av golvvärmen i sådana hus, är risken stor för omvänd fuktvandring upp i källare/platta.
Är nog därför gamla ägaren påtalat att värmen inte skall vara avstängd.
Detta forum är fantastiskt. Hur kan någon orka lägga tid och energi på pilla så som ovan? Imponerande!M MrDizzy skrev:Lite tipps till @Nino92 :
Då du gör förändringar i värmesystemet, typ ändrar temp på elpannan, slår på LLVP , gör så här:
1) Skriv ned elmätarställningen, inne temperatur, ute temperatur
2) Gör EN ändring
3) vänta 24h (helst 48h)
4) skriv ned elmätarställningen,inne temperatur, ute temperatur
5) gör nästa ändring
6) vänta 24/48h
7) skriv ned elmätarställningen, inne temperatur, ute temperatur
8) även om du inte gör några förändringar fortsätt att skriva ned elmätarställningen, inne temperatur, ute temperatur en gång om dygnet.
På detta sätt får du en känsla för hur just ditt hus värmesystem fungerar.
Exempel från mig själv:
Köpte huset i Juni 2020.
Allt bara stog och tuffade på, brydde mig inte så mycket, det var varm i huset, elen var på under 1700kWh i december. Hyssat med tanke på ett 60tals hus med källare.
Januari kommer .... kylan kommer ... PANG! där gick 20A proppen! Vaf*!
Bytte propp, 30min senare PANG! där fick proppen igen. Men va i h*??!
Okej, börjar kolla igenom vad som orsakat detta
Komme snabbt fram till att min Luft-vatten-pump inte orkade med i kylan och el-patronerna gick in.
alla 9kW elatroner på en gång
Detta tillsammans med att Lvvp och varmvatten-beredare är enfas ... bye bye 20A propp.
Började då med metoden ovan.
Skrev ned mätarställning,
Mätte temp på stigare och retur från ackumulatortanken till radiatorslingan (42C stigare och 40C retur, dvs diff endast 2C)
(en vettig diff är 5-7C om jag förstått rätt)
väntade 24h (och hoppades att proppen inte skulle gå under tiden) skrev ned mätarställingen igen
96kWh på det dygnet hade det gått.
Vattenvärme cirkulations pumpen stog på effektläge 3 (högsta)
Sänkte den till 2 (mitten)
kollade av LLVP:n cirkulationspump effektläge och LLVP:ns stigare och retur temp (endast 2C diff här med)
... och väntade 24h
kollade av stigare och retur temp som nu blev 44C & 39C , dvs diff 5C.
mätarställningen sa nu att det bara hade gått 77kWh
Sänkte LLVPns cirkulationspumps effekt till 2 och väntade 24h
ungefär 5C diff på stigare och retur för radiatorslingan och nu ca 4C diff på LLVP slingan.
Ungefär samma elåtgång (74kWh/dygn)
Nu sänkte jag effektläget på LLVPn som motsvarar ca 3C på Ackumulatortankens temp.
samma temperatur diff på stigare och returer men elåtgången sänktes markant till 60kWh /dygn.
Och på samma sätt har jag sen fortsatt att "leka" med väremesystemet och byggt upp en känsla för hur det ska vara.
Och kommit fram till att båda cirkulations pumparna ska vara på läge 1 för bästa uppvärmning samt att jag inte behöver köra LVVPn på så hög stigartemp om det inte är kallare än -7C
Samt att jag måste byt ut 9kW elpatornen i ackumulator tanken till en 3 el 4.5kW.
Det jag vill ha sagt med detta är att inte göra mer än EN ändring åt gången, och skriva ned alla värden du kan tyckas behöva ha koll på. och vänta ca 24h för varje ändring. Annars kommer det att bli svårt att veta vad det är som fungerar och inte.
Jag hade ringt VVS-firman och bett dem skicka en tekniker så har man det på skrift sedan + avhjälpt.
Fråga:P Pelk skrev:Som flera skrivit redan, så är golvvärme i äldre hus med dålig eller obefintlig isolering av källare/platta ofta
en energibov som förbrukningen rejält, då man inte bara värmer rummet utan också jordmassorna utanför och under.
Stänger man av golvvärmen i sådana hus, är risken stor för omvänd fuktvandring upp i källare/platta.
Är nog därför gamla ägaren påtalat att värmen inte skall vara avstängd.
Om man minskar ner på värmen i början av sommaren för att sen stäng av golvvärmen i sådana hus mitt på sommaren då det varit torrt ett bra tag ... riskerar men även då att få omvänd fuktvandring genom källare/platta?
För min del är det dels för att jag tycker roligt att pilla på saker och förstå hur de fungerar och hör ihop och dels för att jag vill göra saker själv så mycket det går och jag får.Magnus Filip skrev:
Otroligt! Imponerande! Själv är jag intresserad av böcker och aktiviterer på vatten, både vatten i flytande form och fast form och lägger ev. ledig tid på det.M MrDizzy skrev:
Alla är olika, själv anser jag att om man människan skulle vara skapt till att ta sig fram på frusen nederbörd så hade våra fötter sett helt annorlunda ut från födsel.Magnus Filip skrev:
Nja knappast mögel i en murad skorsten möjligen fukt högst upp om inte skorsten har svep högst upp så det skyddar mot regn. Men vill man värma skorsten och tycker det är värt 8000-10.000 KWh så ok! Fick tipset av en sotarmästare!Magnus Filip skrev:
Du gav inga exempel alls, du berättade bara att man måste spara kvitton i Schweiz. (vad nu det har med saken att göra...)Magnus Filip skrev:
Har du några exempel på att det förhåller sig så... att få länder i EU tillåter folk att pilla i allt som rör huset så som i Sverige.