203 568 läst · 639 svar
204k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Om du inte eldar i pelletspannan så proppa rökgången uppåt med en plaskasse med gullfiber isolering annars försvinner varmluft den vägen på 8000-10.000 KWh.sunnis skrev:Om det är el-radiatorer på markplan/övervåning som är avstängda och den enda värmekällan i huset är golvvärmen i källaren så är det 100% omöjligt att det är en behaglig innetemperatur i huset dvs 18-21 grader. Det borde vara rent sagt svinkallt i huset, typ 5-10 grader eller något... Det går inte att värma ett helt hus med golvvärme i källaren.
Sannolikt har du ett vattenburet golvvärmesystem i hela huset. Golven är gissningsvis behagliga att gå på och inte kalla? Värmer du upp detta med elpatron så blir det väldigt dyrt. Beställ hem pellets och elda, inte så komplicerat och kör LLVP du har. Tröttnar du på pelletsen får du docka på en bergvärmepump.
P Pin skrev:
Helt normalt!N Nino92 skrev:Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.
Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.
Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
Känns som alla är inne på att det är golvvärmen i källaren som är boven, den drar nog en del men kan inte värme hela huset. Och om ni har så varmt att barnen går utan byxor så måste det finns en annan värmekälla som är på.
Såg att det var någon annan som också var inne på om det inte faktiskt är vattenburengolvvärme i vanliga våningen också.
Jag har ett hus från 2000 med vattenburen golvvärme. De valde att bara sätta in en elpanna som värmekälla. Förra vintern som inte var särskilt kallt så snitta vi 80-100 kwh per dag. Så om det är en vattenburen värme på elpanna är inte 75 kwh per dag inga konstigheter.
Vi bytte till luft/vatten i november och ligger nu i Mars på ca 30 kwh per dag. Men i februari, under de riktigt kalla dagarna, hade vi ändå 60-70 kwh per dag.
Så har du så pass varmt som du har, verkar allt väldigt rimligt.
Såg att det var någon annan som också var inne på om det inte faktiskt är vattenburengolvvärme i vanliga våningen också.
Jag har ett hus från 2000 med vattenburen golvvärme. De valde att bara sätta in en elpanna som värmekälla. Förra vintern som inte var särskilt kallt så snitta vi 80-100 kwh per dag. Så om det är en vattenburen värme på elpanna är inte 75 kwh per dag inga konstigheter.
Vi bytte till luft/vatten i november och ligger nu i Mars på ca 30 kwh per dag. Men i februari, under de riktigt kalla dagarna, hade vi ändå 60-70 kwh per dag.
Så har du så pass varmt som du har, verkar allt väldigt rimligt.
Är luft/luft pumpen i samma system som värmepannan? För om det är så och den är avstängd kör du ju bara på elpatronen och då drar ju förbrukningen iväg..N Nino92 skrev:
Du får helt enkelt sätta dig in i hur din anläggning fungerar och ev kolla med förra ägaren hur de gjorde. Det är ingen större konst att göra av med mycket el..
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 802 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 802 inlägg
Pröva att stänga igen alla dörrar och övriga öppningar mellan källaren och övriga huset. Då bör värmen från värmegolvet stanna i källaren utan att värma upp resten av huset. Se hur det fungerar under några dagar och experimentera vidare med de tips du har fått i tråden.N Nino92 skrev:
Jag såg också att säljaren ska besöka dig för att lära upp dig. Utmärkt!
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 802 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 802 inlägg
Jag har sex öppna pipor i min gamla skorsten som jag bara delvis satt ventiler för. Total förbrukning i hela huset förra året 11700kWh. Måste vara ett fantastiskt drag i en rökkanal om det ska försvinna 10000kWh bara genom den. Låter nästan orimligt.M matswalker skrev:
Det var jag som plockade bort musresterna så, jo det var musen som kostade en rejäl slant. Centralen var av den gamla Eldonvarianten gjord av plåt och porslin, inget brännbart.MultiMan skrev:
Hej
låter inte onormalt men lite mer info om del av landet, ålder, isolering mm hade varit bra.
k
låter inte onormalt men lite mer info om del av landet, ålder, isolering mm hade varit bra.
k
Det här känns lite udda att säga på ett forum
Men du har väldigt många ”kockar som lagar din soppa” just nu. Folk är väldigt hjälpsamma och har mycket bra tips och info..
Men.. mitt råd är lyssna inte på allt/alla! (Inget ont till någon som svarat härinne dock).
.. försök inte göra allt som alla säger.. bara för de säger det!
Du behöver förstå (du ska bo ett tag till), vad det är du gör och varför och lyssnar du på alla på en gång blir du troligen mer förvirrad än du var innan! Alla svarar på olika nivåer.,
Värmesystem är inte så svårt att förstå hur det funkar om man har någon som förklarar.. och i ditt fall.. börjar från noll.. så att du får chansen att smälta lite info i taget, förstå just ditt hus (inte alla andras hus/system).
Absolut inget fel i att börja från noll vi är alla nybörjare från början!
När du förstått dig på ditt hus, vet vad du har för pryttlar.. då kan du ta ställning till OM något är fel i förbrukningen.. och var du ska felsöka.. (lättare att göra det då.. felsöka alltså).
Jag försökte läsa inläggen, men jag blev snurrig av din värmesituation jag har inte riktigt fattat hur uppvärmningen eg sker i ditt hus mer än att allt utom golvvärmen verkar vara avstängt och huset är mystiskt uppvärmt ändå.. med konstig hög förbrukning som följd..
UPPSNAPPAT:
Du har pelletspanna, men du har inte vattenburen värme allmänt i huset? Dock har du vattenburen golvvärme i källaren? El-element med termostat finns, men är avstängda? Likaså en luft/luftvärmepump, som är avstängd ? Pannan går enbart på el idag? Värmer också upp ert varmvattn?
Försök hitta någon som vill gå igenom systemet med dig.. eller förklara för dig.. så du ser vad som hänger ihop.. och hur det påverkar din plånbok och inomhusmiljö!
Men gör inget konstigt, som du inte förstår varför du gör det.. och gör inte som alla säger (du får skilda saker o råd beroende på vem du läser från.. och deras förslag är säkert bra var för sig - men inte alltid ihop!).
Ta några lugna andetag nu
Men du har väldigt många ”kockar som lagar din soppa” just nu. Folk är väldigt hjälpsamma och har mycket bra tips och info..
Men.. mitt råd är lyssna inte på allt/alla! (Inget ont till någon som svarat härinne dock).
.. försök inte göra allt som alla säger.. bara för de säger det!
Du behöver förstå (du ska bo ett tag till), vad det är du gör och varför och lyssnar du på alla på en gång blir du troligen mer förvirrad än du var innan! Alla svarar på olika nivåer.,
Värmesystem är inte så svårt att förstå hur det funkar om man har någon som förklarar.. och i ditt fall.. börjar från noll.. så att du får chansen att smälta lite info i taget, förstå just ditt hus (inte alla andras hus/system).
Absolut inget fel i att börja från noll vi är alla nybörjare från början!
När du förstått dig på ditt hus, vet vad du har för pryttlar.. då kan du ta ställning till OM något är fel i förbrukningen.. och var du ska felsöka.. (lättare att göra det då.. felsöka alltså).
Jag försökte läsa inläggen, men jag blev snurrig av din värmesituation jag har inte riktigt fattat hur uppvärmningen eg sker i ditt hus mer än att allt utom golvvärmen verkar vara avstängt och huset är mystiskt uppvärmt ändå.. med konstig hög förbrukning som följd..
UPPSNAPPAT:
Du har pelletspanna, men du har inte vattenburen värme allmänt i huset? Dock har du vattenburen golvvärme i källaren? El-element med termostat finns, men är avstängda? Likaså en luft/luftvärmepump, som är avstängd ? Pannan går enbart på el idag? Värmer också upp ert varmvattn?
Försök hitta någon som vill gå igenom systemet med dig.. eller förklara för dig.. så du ser vad som hänger ihop.. och hur det påverkar din plånbok och inomhusmiljö!
Men gör inget konstigt, som du inte förstår varför du gör det.. och gör inte som alla säger (du får skilda saker o råd beroende på vem du läser från.. och deras förslag är säkert bra var för sig - men inte alltid ihop!).
Ta några lugna andetag nu