203 345 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Gissningsvis är golvet i källaren o isolerat och då är det komplett vansinne att installera golvvärme för då går det åt massor med värme till att värma upp marken under huset.
Stäng av golvvärmen helt och ersätt den med en avfuktare istället som drar bråkdelen av vad golvvärmen drar.
Om man gör så och använder luft\luft värmepumpen så slipper man elda med pellets och kan nog nästan halvera förbrukningen.
Stäng av golvvärmen helt och ersätt den med en avfuktare istället som drar bråkdelen av vad golvvärmen drar.
Om man gör så och använder luft\luft värmepumpen så slipper man elda med pellets och kan nog nästan halvera förbrukningen.
Låter inte så dumt. Vi har fyra dubbla altandörrar i vårt hus och om det läcker värme någonstans så är det dessa. I ett par har jag tejpat för nyckelhålet för att jag upplevde att det drog där. Svårt att se hur vi skulle kunna sätta dubbla där tyvärr.Magnus Filip skrev:
Men vad har ni för dörrar egentligen? Är det från 2010 ska det väl vara bra isolerat och inget drag? Det låter som ett gammaldags nyckelhål från 1890 som man kan se rakt igenomK Kallebo skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser dessutom ut som att luftvärmepumpen går i läge kyla, så tolkar jag snöflingan. Solen ska visas, se nedan. Sätt den i läge HEAT, inte AUTO eller AC. I autoläget kan den börja kyla för att temperaturen är högre än inställd önskad temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Byggföretaget skötte allt. Hade tre krav bara, billigt att driva, utan öppen planlösning och passande oss. Jag är av den personligheten som brukar överlåta det mesta till proffs istället och inte fråga och ifrågasätta och rodda i saker själv och bestämma fel och planera huset fel. De gjorde en perfekt lösning och körde över oss på ett vänligt sätt när vi hade några små protester som sedan visade sig vara fel av oss. Och det blev perfekt allt! Jag är inte arkitekt utan amatör och kan inget om det, så varför hålla på med det?P Pin skrev:Har du låtit bygga ett nytt hus där byggföretaget sätter in dubbla dörrar utan att förklara varför Nu menar jag inte din svale, det är ju som en liten hall så inga konstigheter. Men dubbla altandörrar? Extrakostnaden är väl ganska enkel att uppskatta? Besparingen tror jag däremot är knappt mätbar. En nackdel är väl även att den inre altandörren måste gå inåt och då stjäl utrymme.
80% av all förbrukning i ditt hus går till värme/varmvatten. Tanken som står i källaren är dessutom på 500l, klart det kostar pengar att hålla den varm. Släng ut skiten och sätt in en luft/vatten-vp. Alt. en Nibe vvm310. Finns ingen anledning att ha en tank på 500l till ett hus på 100kvm
Det är nog att de är av trä? Byggarna satte in aluminiumdörrar till altan och PVC fönster som ser ut trä. Går inte att se skillnad. Ville ha träfönster och dörrar, men de sa att trä slår sig. Bäst att låta proffsen bestämma.K Kallebo skrev:
Det var bara skinnet kvar men elräkningen var "kvar" på kanske 10 gånger normala beloppet, så det var många Ampere som gått genom pälsen.MultiMan skrev:
Tycker förbrukningen är rimlig. Och att det drar det typ 45 kw när du inte är hemma är också helt normalt, för du har väl värmen på då med? Det är faktiskt så att huset bör dra aningen mer energi när du inte är hemma eftersom du tillför värme med din kroppsvärme vilket gör att det drar mindre energi att värma.
Nästa fråga är varför du inte kör luftvärmepumpen? Det kostar bara en tredjedel så mycket att skapa en kw värme med Luftvärmepupen som det kostar med Elpannan, DEN är en riktig svartepetter!
Mitt råd är att sätta elpannan på 55-60 grader och sänka golvärmen till det lägsta du kan acceptera, samt köra luftvärmepumpen på 21 grader.
Nästa fråga är varför du inte kör luftvärmepumpen? Det kostar bara en tredjedel så mycket att skapa en kw värme med Luftvärmepupen som det kostar med Elpannan, DEN är en riktig svartepetter!
Mitt råd är att sätta elpannan på 55-60 grader och sänka golvärmen till det lägsta du kan acceptera, samt köra luftvärmepumpen på 21 grader.
Jag vill inte verka dryg på något vis, men äger man ett småhus kan det vara bra att veta att man inte betalar för golvvärmen via kallvattenräkningen, förstå att det är billigare att låta luft-luft-pumpen vara igång än att försöka värma hela huset med golvvärme i källaren och känna till att man över huvud taget har en pelletskamin och att man vanligtvis inte behöver fylla på den varje dag... Jag kan varmt rekommendera boken Husets ABC, den tar upp det grundläggande man bör ha koll på som småhusägare.
Produkter som diskuteras: "Husets ABC"
Husets ABC
Hemmafixarens bibel
479 kr inkl moms
Läs mer
Du kan ju ta kontakt med dem ni köpte huset av och fråga. De kan svara på hur allt fungerar o råda dig i vad du bör göra.N Nino92 skrev:Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.
Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.
Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
I mitt hus hade vi inte på radiatorerna de första två åren. Det var ca 21g nere men ca 18-19 grader uppe.
Dock välisolerat (samt pax ventiler).
Bara av den värme som strömmade upp.
Platta på mark med övervåningen dock.
Dock välisolerat (samt pax ventiler).
Bara av den värme som strömmade upp.
Platta på mark med övervåningen dock.