D Daniel 109 skrev:
Vad hittar du bäst före datum på ett däck?
Korrekt förvarat så fungerar de bra väldigt länge.
De "trycker" tillverkningsmånad på däcksidan just för detta.
 
  • Gilla
RompisKompis och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det förekommer i typ varenda tråd att Byggahus gräver ner sig i något sidospår som inte alls har med frågan att göra.
Tänker du på det sätt som ditt, och mitt 😳, inlägg gör just nu?
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det var ju nya saker i det här fallet, TS berättar att de har dragit bort plasten på det mesta.

Det är bara att de inte var senaste årsmodell.
Säg att du går till bilhandlaren och beställer en ny Volvo. En vecka senare ringer bilhandlaren och säger att bilen kommit. Du hämtar bilen, som naturligtvis nästan är nollställd på mätaren. Men efter några dagar blir det ett motorfel. När du lämnar in bilen få du höra att det ät en 2016-års modell, och 5 åriga garantin gått ut.
Jag tar för givet att du inte klagar då heller.
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Säg att du går till bilhandlaren och beställer en ny Volvo. En vecka senare ringer bilhandlaren och säger att bilen kommit. Du hämtar bilen, som naturligtvis nästan är nollställd på mätaren. Men efter några dagar blir det ett motorfel. När du lämnar in bilen få du höra att det ät en 2016-års modell, och 5 åriga garantin gått ut.
Jag tar för givet att du inte klagar då heller.
Garanti på bilar gäller iofs hela fordonet, med undantag för vissa slitagedelar, så hade inte vart något problem.

Hade man haft 2års garanti på hela fastigheten med alla dess delar så hade det var samma princip och inte heller då ett problem.

(det finns för övrigt garanterat delar på en ny bil som inte är tillverkade samma år, utan flera år innan)
 
C Cerb skrev:
De "trycker" tillverkningsmånad på däcksidan just för detta.
Tillverkningsdatum är något helt annat än bäst före datum.

Köttfärs som också nämndes har inte heller bäst före märkning, utan sista förbrukningsdag.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Säg att du går till bilhandlaren och beställer en ny Volvo. En vecka senare ringer bilhandlaren och säger att bilen kommit. Du hämtar bilen, som naturligtvis nästan är nollställd på mätaren. Men efter några dagar blir det ett motorfel. När du lämnar in bilen få du höra att det ät en 2016-års modell, och 5 åriga garantin gått ut.
Jag tar för givet att du inte klagar då heller.
Med en liten modifikation, eftersom detta inte verkade vara en entrepenad ?
Du köper en "Ny" bil på blocket av en privaperson, men inser senare att motorn blivit utbytt mot en äldre: Hur för du talan mot privatsäljaren ?

Det kanske kan gå under bedrägeri, men det kan vara svårt att hävda om det inte specifikt stod något om det (kanske köpte personen in en i stort sett ny bil med defekt motor och bytte den? Vilket kanske reflekterades i priset...beror nog mkt på hur varan var beskriven osv). Och dessutom ställer ett husköp väldigt höga krav på köparen så det är inte helt jämförbart.

Hade det varit bilköp av en handlare (liksom byggnation av hus) så finns andra lagrum, och i det förhållandet anses alltid konsumenten vara i underläge så bevisbördan hamnar mer på säljaren. Så är det inte vid husköp privatperson - privatperson...
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Säg att du går till bilhandlaren och beställer en ny Volvo. En vecka senare ringer bilhandlaren och säger att bilen kommit. Du hämtar bilen, som naturligtvis nästan är nollställd på mätaren. Men efter några dagar blir det ett motorfel. När du lämnar in bilen få du höra att det ät en 2016-års modell, och 5 åriga garantin gått ut.
Jag tar för givet att du inte klagar då heller.
Om jag köper en ny 2016 års modell av Volvo 2023 så har jag ju gjort mitt val. Förstår inte vad du vill komma med detta. Menar du att jag ska gå till bilhandlaren och be dem sälja mig grisen i säcken, jag får vad jag får utan möjlighet att se bilen först? Varför skulle jag gå med på det? Skulle jag inte förvänta mig just en billigare bil av äldre årsmodell då?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tillverkningsdatum är något helt annat än bäst före datum.

Köttfärs som också nämndes har inte heller bäst före märkning, utan sista förbrukningsdag.
Nja, i fallet med däck så finns detta just för att kunna avgöra däcket ålder och därmed avgöra hurvida däcket är lämpligt för användning eller ej.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Som köpare förväntar man kanske sig ett och annat.
Samtidigt: vilket lagrum är det som gäller (om man köper av en privatperson) ?

Undersökningsplikten är ju rätt långtgående.Är detta då ett dolt fel ?

Definitionen säger: "Dolda fel är fel som har funnits i bostaden redan när du köpte den - men som inte kunde upptäckas vid en noggrann undersökning. Det krävs också att felet inte ska vara förväntat utifrån bostadens skick, ålder, konstruktion eller den information som givits vid köpet"

Men om man då har en äldre värmepmup:
1. Är det ett fel ? (om värmepumpen funkar)
2. Är det dolt (om det räcker med att kolla på den/läsa av skylten)
3. Är det en utfästelse om att allting är sprillans nytt för att huset är nybyggt (dvs förväntat utifrån bostadens ålder samt skick) eller krävs det en mer specifik utfästelse just kring pumpen (för "mer" begagande hus brukar man ju ofta skriva ut när vitvarorna är ifrån)?
4. Hade detta fel en signifikant påverkan på priset av huset om det upptäcktes innan köp ? (Dvs om kostnaden för att fixa felet kanske kan räknas på som mellanskillnaden mellan en 10 år gammla pump och en relativt ny (kanske max 1-2 år)), alternativt att man räknar på att pumpen behöver bytas ut ett par år tidigare (har den inte använts behöver den ju inte hålla 10 år kortare dock)

Jag håller helt med om att man som köpare nog förväntar sig iaf relativt nya saker, men juridiskt är jag inte alls säker på att det håller: Återigen om det är ett vanligt privatköp: Är det på entrepenad finns andra regler/kontrakt med företag osv
Alla eventuella problem med nya hus går inte under kategorin "dolt fel". Det finns exempelvis utfästelser och överenskommelser som är fel, eller inte hålls.
Exempelvis om du köper ett hus. Men när du börjar flytta in upptäcker du att säljaren tagit med sig alla vitvaror från köket, och tvättstugan. Det är ju inte ett dolt fel, men ändå något man kan få ersättning för.
På samma sätt ligger det nu en utfästelse, som inte tycks vara sann. Det är egentligen inget fel ur den bemärkelsen, och inte heller dolt. Utan enbart en felaktig utfästelse.
Dock ska vi komma ihåg att det enbart är en tolkningsfråga. Ingen av oss kan säga vad som är rätt och fel. Detta är ett juridiskt fall, där vi enbart kan avvakta och se hur rätten tolkar det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om jag köper en ny 2016 års modell av Volvo 2023 så har jag ju gjort mitt val. Förstår inte vad du vill komma med detta. Menar du att jag ska gå till bilhandlaren och be dem sälja mig grisen i säcken, jag får vad jag får utan möjlighet att se bilen först? Varför skulle jag gå med på det? Skulle jag inte förvänta mig just en billigare bil av äldre årsmodell då?
Liknelser är inte din starka sida, märker jag. Jag ger upp.
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AG A skrev:
Liknelser är inte din starka sida, märker jag. Jag ger upp.
Bil- och trafikliknelser dyker ofta upp på detta forum. Och aldrig har de klargjort en enda sak juridiskt. Bilar handlas inte ens utifrån samma lagstiftning som fastigheter.
 
  • Gilla
  • Ledsen
adron och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tänker du på det sätt som ditt, och mitt 😳, inlägg gör just nu?
Nä jag menade mer specifikt när det är nåt annat "fel" som det fokuseras på inte OT/meta i allmänhet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om jag köper en ny 2016 års modell av Volvo 2023 så har jag ju gjort mitt val. Förstår inte vad du vill komma med detta. Menar du att jag ska gå till bilhandlaren och be dem sälja mig grisen i säcken, jag får vad jag får utan möjlighet att se bilen först? Varför skulle jag gå med på det? Skulle jag inte förvänta mig just en billigare bil av äldre årsmodell då?
Om vi säger så här då: Du gifter dig med en ung fräsch kvinna och sen visar det sig att hon har sovit i hundra år och har värderingar och normer från förra sekelskiftet. Svärmor är en 150 år gammal ragata.
Skulle du tycka det var ok?
 
  • Haha
  • Gilla
Lilllen och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om vi säger så här då: Du gifter dig med en ung fräsch kvinna och sen visar det sig att hon har sovit i hundra år och har värderingar och normer från förra sekelskiftet. Svärmor är en 150 år gammal ragata.
Skulle du tycka det var ok?
Låter märkligt bekant.
 
  • Haha
polaris78 och 9 till
  • Laddar…
R
Det är många som skriver om garantier i tråden…
Vill bara förtydliga att INGA GARANTIER finns vid köp av ett hus av en privatperson INGA GARANTIER..
Så slipper vi ha en massa onödigt tjafs om det😉
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.