Många saker mår inte bra av att inte användas. T ex bilar med packningar och dylikt. Hur det är med vitvaror eller värmepumpar är väl mkt svårt att avgöra. Men ibland mår saker bättre av att användas.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M Mölnbacka skrev:
Hade de sett det, hade väl inte den här tråden startats eller?! Eller du kanske råkade läsa att rubriken på tråden är: ”Kan nån jättejätteduktig besserwisser SNÄLLA berätta för mig att jag är blåögd, oerfaren och lite korkad som inte har stenkoll på vitvaror?!” ? Isåfall är ju din kommentar en riktig kanonkommentar👍🏼

Många på det här forumet har en irriterande ovana att vilja dumförklara tråstartarna, istället för att tillföra nåt relavant ang. frågeställningen. Vad får TS ut av din kommentar tror du? Den enda som får ut nåt är väl du, som kan flika in att DU hade minsann sett att det var begagnade vitvaror, eftersom du är en mer observant person. TS är helt en slarver. Och detta MÅSTE faktiskt framföras till TS, för hur det annars se ut?

Hoppas TS tar med sin din ovärdeliga information nu så kommer allt läsa sig på nolltid! ❤️
Oj då, här var någon som käkat taggtråd.

Jag frågade för att TS inte klargjorde i sin trådstart om grejerna var oanvända eller inte. Jag tolkade på starten att eftersom pumpen behövde servas så hade den gått en hel del under dessa 12 år och att man rimligtvis borde sett att den var använd.

Jag har inte sagt att jag skulle se skillnad på en helt oanvänd kyl som är 1 dag gammal eller 12 år gammal. Kanske hade jag gjort det, kanske inte. Men då TS inte förtydligade om sakerna hade använts eller var oanvända så frågade jag det.

Snacka om att du läser in saker i mitt inlägg som jag inte skrivit. Ta ett djupt andetag och lugna ner dig lite.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mölnbacka skrev:
Många på det här forumet har en irriterande ovana att vilja dumförklara tråstartarna, istället för att tillföra nåt relavant ang. frågeställningen. Vad får TS ut av din kommentar tror du? Den enda som får ut nåt är väl du, som kan flika in att DU hade minsann sett att det var begagnade vitvaror, eftersom du är en mer observant person. TS är helt en slarver. Och detta MÅSTE faktiskt framföras till TS, för hur det annars se ut?
Hur tänker du att man ska hantera att en tråd startas med orimliga förväntningar på sin omvärld eller en helt felaktig analys av juridiken eller hur samhället fungerar? Att den som startar tråden tror sig ha rättigheter som den inte har. Eller att den som startar tråden tror att någon har lurat den trots att ingen har haft uppsåt att göra det utan det mer handlar om en känsla av bli lurad?

Detta är återkommande scenarier här på BH. Forumet kan då erbjuda en möjlighet att kalibrera förståelsen av sin roll och sina rättigheter i samhället för TS och andra läsare som är i liknande situationer. Så lär vi oss tillsammans. Men visst, det kräver en viss självreflektion.
 
  • Gilla
polaris78 och 9 till
  • Laddar…
Ofta och ganska tidigt så efterfrågas också mer information. Ibland kompletteras det och ibland inte. Dock tycker jag att tonen här håller en väldigt bra nivå också sett över tid. Det är oftast konstruktivt och väldigt sällan det spårar ur.

Man måste inte kunna något för att fråga. MEN man måste kunna besvara motfrågor för att kunna få hjälp. Alla är inte intresserade av detta utan söker bara ovillkorligt medhåll.
Det sysslar inte vi med.

Inget nämnt om just TS i denna tråden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur tänker du att man ska hantera att en tråd startas med orimliga förväntningar på sin omvärld eller en helt felaktig analys av juridiken eller hur samhället fungerar? Att den som startar tråden tror sig ha rättigheter som den inte har. Eller att den som startar tråden tror att någon har lurat den trots att ingen har haft uppsåt att göra det utan det mer handlar om en känsla av bli lurad?
Man kan vara pedagogisk och ödmjuk. Precis som jag.
 
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Eller halka runt på bananskal å ha det glatt...
 
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller halka runt på bananskal å ha det glatt...
Bara vi andra inte behöver halka på dina🤣
 
D Dr Benz skrev:
Ofta och ganska tidigt så efterfrågas också mer information. Ibland kompletteras det och ibland inte. Dock tycker jag att tonen här håller en väldigt bra nivå också sett över tid. Det är oftast konstruktivt och väldigt sällan det spårar ur.

Man måste inte kunna något för att fråga. MEN man måste kunna besvara motfrågor för att kunna få hjälp. Alla är inte intresserade av detta utan söker bara ovillkorligt medhåll.
Det sysslar inte vi med.

Inget nämnt om just TS i denna tråden.
Och lika ofta som inte har dessa frågor att göra med vad TS frågar efter. Det förekommer i typ varenda tråd att Byggahus gräver ner sig i något sidospår som inte alls har med frågan att göra.

Typ TS frågar om nåt med sin diskbänk och halva tråden handlar om hur korkad TS är som klamrat fast en förlängningssladd man ser i bakgrunden eller nåt.
 
  • Gilla
mojjen och 2 till
  • Laddar…
M Mölnbacka skrev:
Hade de sett det, hade väl inte den här tråden startats eller?! Eller du kanske råkade läsa att rubriken på tråden är: ”Kan nån jättejätteduktig besserwisser SNÄLLA berätta för mig att jag är blåögd, oerfaren och lite korkad som inte har stenkoll på vitvaror?!” ? Isåfall är ju din kommentar en riktig kanonkommentar👍🏼

Många på det här forumet har en irriterande ovana att vilja dumförklara tråstartarna, istället för att tillföra nåt relavant ang. frågeställningen. Vad får TS ut av din kommentar tror du? Den enda som får ut nåt är väl du, som kan flika in att DU hade minsann sett att det var begagnade vitvaror, eftersom du är en mer observant person. TS är helt en slarver. Och detta MÅSTE faktiskt framföras till TS, för hur det annars se ut?

Hoppas TS tar med sin din ovärdeliga information nu så kommer allt läsa sig på nolltid! ❤️
Tänk vilket trevligt inlägg!
Det höll verkligen en trevlig ton, du visade även hur viktigt det är med läsförståelse.
Eller så var allt tvärtom.
Om ett inlägg innehåller felaktigheter vilket många inlägg gör så kan man påpeka med en lite trevligare ton. Annars så är man på samma nivå själv. Men det verkar vara din grej att bara komma med sura kommentarer. Nu tänker jag vara grinig, men om du ska du fortsätta vara dryg och otrevlig så önskar jag att du håller detta för dig själv istället.
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Bara vi andra inte behöver halka på dina🤣
Man vet aldrig! 😋 Plötsligt händer det🤣
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och lika ofta som inte har dessa frågor att göra med vad TS frågar efter. Det förekommer i typ varenda tråd att Byggahus gräver ner sig i något sidospår som inte alls har med frågan att göra.

Typ TS frågar om nåt med sin diskbänk och halva tråden handlar om hur korkad TS är som klamrat fast en förlängningssladd man ser i bakgrunden eller nåt.
OFTA blir det ett sidospår när TS inte är med i tråden man startat. Då börjar spekulationer och det går åt ett annat håll än vad som var tänkt. Ibland ger det något, ibland inte.

Startar man en tråd så svarar man på motfrågor som ställs OCH man ser till att avsluta den när man är nöjd.

Som TS har man ju ganska mkt att säga till om, OM det beger sig åt något man inte tänkt sig.

Absolut hakar vissa upp sig på irrelevanta saker. Men det är ganska sällan jämte andra forum. Ibland kan det var högst relevant också om det kan vara något farligt eller något som kan orsaka stora kostnader.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag kan förstå att man känner sig lurad.
En gissning är att man kan förvänta sig nya vitvaror om man köper ett nybyggt hus.
Men dock tror jag inte man kan förvänta sig att de ska vara från det huset var färdigbyggt. i ts fall -22
Det är nya vitvaror. Det är nog ganska vanligt att vitvarorna har stått nått år eller 2. Man har samlat på sig.
Ja, jag får nog lov att till viss/stor del hålla med dig. Bygger man ett hus i egen regi, är det ju inte ovanligt att an köper saker när det är billigt. Vilket alltså kan vara ett par år innan huset är färdigställt. I ett sådant läge hade inte heller jag kallat huset, för annat än nybyggt. Man hade nog inte ens reflekterat över att det gjorde någon skillnad. Vilket det ändå kan göra med tanke på garanti.
Hursomhelst får man nog, på så vis, acceptera att alla vitvaror inte är helt nya. Upp till 3, möjligen 4år får man kanske se som okej. Däremot vill jag påstå att en 13år gammal värmepump, inte hör hemma i ett utlovat nytt hus.
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ja, jag får nog lov att till viss/stor del hålla med dig. Bygger man ett hus i egen regi, är det ju inte ovanligt att an köper saker när det är billigt. Vilket alltså kan vara ett par år innan huset är färdigställt. I ett sådant läge hade inte heller jag kallat huset, för annat än nybyggt. Man hade nog inte ens reflekterat över att det gjorde någon skillnad. Vilket det ändå kan göra med tanke på garanti.
Hursomhelst får man nog, på så vis, acceptera att alla vitvaror inte är helt nya. Upp till 3, möjligen 4år får man kanske se som okej. Däremot vill jag påstå att en 13år gammal värmepump, inte hör hemma i ett utlovat nytt hus.
Som köpare förväntar man kanske sig ett och annat.
Samtidigt: vilket lagrum är det som gäller (om man köper av en privatperson) ?

Undersökningsplikten är ju rätt långtgående.Är detta då ett dolt fel ?

Definitionen säger: "Dolda fel är fel som har funnits i bostaden redan när du köpte den - men som inte kunde upptäckas vid en noggrann undersökning. Det krävs också att felet inte ska vara förväntat utifrån bostadens skick, ålder, konstruktion eller den information som givits vid köpet"

Men om man då har en äldre värmepmup:
1. Är det ett fel ? (om värmepumpen funkar)
2. Är det dolt (om det räcker med att kolla på den/läsa av skylten)
3. Är det en utfästelse om att allting är sprillans nytt för att huset är nybyggt (dvs förväntat utifrån bostadens ålder samt skick) eller krävs det en mer specifik utfästelse just kring pumpen (för "mer" begagande hus brukar man ju ofta skriva ut när vitvarorna är ifrån)?
4. Hade detta fel en signifikant påverkan på priset av huset om det upptäcktes innan köp ? (Dvs om kostnaden för att fixa felet kanske kan räknas på som mellanskillnaden mellan en 10 år gammla pump och en relativt ny (kanske max 1-2 år)), alternativt att man räknar på att pumpen behöver bytas ut ett par år tidigare (har den inte använts behöver den ju inte hålla 10 år kortare dock)

Jag håller helt med om att man som köpare nog förväntar sig iaf relativt nya saker, men juridiskt är jag inte alls säker på att det håller: Återigen om det är ett vanligt privatköp: Är det på entrepenad finns andra regler/kontrakt med företag osv
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men det var ju nya saker i det här fallet, TS berättar att de har dragit bort plasten på det mesta.

Det är bara att de inte var senaste årsmodell.
 
  • Gilla
adron och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Båda har ett bäst före datum.
Har en oanvänd värmepump eller diskmaskin det?
Vad hittar du bäst före datum på ett däck?
Korrekt förvarat så fungerar de bra väldigt länge.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.